Gå till innehåll
onsdag 05 mars 2025
FredrikB

Mått på pallningsmaterial för en princess 32?

Rekommendera Poster

Har en Princess 32 från -77 som vi ska ta upp om två veckor.

Det är första gången vi ska förvara den på land och vi saknar all form av pallning, stöttor eller liknande.

Ska köpa eller tillverka själv var tanken.

Men jag vet inte måtten på båten under vattnet. Den har en ganska hög kölplanka och relativt flat botten, så den ser inte ut som en standard v-botten direkt...

Den har tidigare förvarats på en vagn på varvet i Örebro där den låg tidigare. Och inte kom jag ihåg att ta mått på båten när den  låg på land inte...

Är det någon som vet måtten eller har en Princess 32 på land som jag kan komma och mäta på?

Tack på förhand.

Fredrik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk ut till en marina som brukar vinterförvara, gubbarna där borde veta vad dom skulle använda om dom pallade din båt, eller införskaffa bockar från press o son.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en lösning.

Men enklast är förstås att hitta en likadan båt.

Jag var på Press o Son igår. Han rekomenderade Seaquip.

Alltså en konkurrerande produkt.

Men jag vet fortfarande inte måtten...

Men, Seaquip är ju ganska flexibla och man vet ju hur djupt dreven går, och jag vet ju att den är väldigt flatbottnad.

Så, visst kan jag shoppa på och vara ganska säker på att få rätt.

Men jag vill ju helst veta...

/Fredrik

Senast ändrad av FredrikB | 18 september 2007 | 11:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ute i vår marina kör de uteslutande med Seaquip stöttor för alla typer av båtar. Det du behöver veta är om du klarar dig med ett par eller om du behöver ha två par. Stöttorna i sig är ganska ställbara i höjd, men det finns även olika höjder på den så det bästa är om du vet ungefär vilken höjd du behöver. Kan inte en firma som säljer dessa svara på vad du borde ha? Dessa stöttor kan man även koppla samman med en kjetting för att förhindra att de flyttar på sig i samband med kraftiga vindar. Vidare så behöver du veta hur du skall palla upp båten mitt under, hos oss staplar de bara ett antal större klossar på varandra till lämplig höjd. Trots att det var en blåsig vinter den som gick så hade vi inga incidenter kopplat till uppställningssättet, däremot blåste en hel del pressar sönder men det hör liksom till.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...