alytrik 0 Postad 16 September , 2007 Vore intresserad av att få koll på min bensinförbrukning genom att installera en flödesmätare. Vad finns det för modeller att tillgå, och hur tillförlitliga är dem? Motorn är en utombordare 175 Hkr. Båten 21 fotare/2meters bredd. Med bra V-skråv, som jag vill få lite koll på... Någon som kan ge lite förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 16 September , 2007 Vad har du för motor? Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alytrik 0 Postad 16 September , 2007 Mariner 175 hkr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 16 September , 2007 Köp dig en vanlig GPS. Sen använder du färdatorfunktionen. Genom att du har koll på hur många distans du färdas och samtidigt för en liten logg på mängden bränsle som du tankar så kommer du snart att se hur mycket bränsle som du förbrukar i snitt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 16 September , 2007 Okay....jag hade hoppats på att du hade en Suzuki, en Yamaha, eller Evinrude E-TEC. Då hade du kunnat kopplat in ett motorinterface via en kabel mellan motorn och en Lowrance GPS eller en kombinerad GPS/ekolod. Men det finns en lösning på det här ändå: Lowrance har en bränsleförbrukningsmätare som man kopplar på den befintliga bränsleslangen, mellan motorn och bränsletanken. Då får du upp bränsleförbrukningen direkt på Lowrance GPS. Denna bränsleförbrukningsmätare kostar ca. 1500 kr vill jag minnas, (jag kan minnas fel) men om du inte redan har en Lowrance GPS så tillkommer kostnaden för en sådan också. Å andra sidan så är bränsleförbrukningsmätaren väldigt exakt, så om denna funktion är väldigt viktig för dig så är det nog värt pengarna. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gyttjedykaren 1 Postad 16 September , 2007 Jag har en flödesgivare till min GPS. (Navman 6500 med tillbehör flödesgivare.) Den mäter exakt. Efter nogran kalibrering så har den inte missat på mer än nån enstaka dl på hela sommaren. Det går även vad jag har förtåt att koppla till några av Garmins instrument. Sen så finns ju möjligheten att köpa en separat flödesmätare om det är så att du redan har en GPS du är nöjd med. Te:x Navman 2100 fuel. H/G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrickk 0 Postad 16 September , 2007 Jag kolla detta i somras och NMEA stöddes bara av de nyare Garmin. //Patrick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alytrik 0 Postad 16 September , 2007 Tack för era inlägg! Har en helt obestyckad båt utan alla instument. Men har för avsikt att instalera Radar, Gps, Vhf. Och flödesmätare... P.g.a. Cirka 90 distans över öppet vatten. Furuno M-1724C tilltalar mig. Men kan nog inte anslutas till flödesmätare.. Mvh. Alytrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 16 September , 2007 Vad menar du med att NMEA bara stöddes av nyare Garmin? Kör själv Lowrance just nu och den har NMEA nätverksuttag. Hade tidigare Raymarine 435 och även den hanterade NMEA Lowrance flödesmätare är bra, men fungerar inte riktigt vid riktigt låga bränsleflöden (tomgång). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrickk 0 Postad 17 September , 2007 Hej Yammi, Otydligt av mig. Det var en kommentar till Gyttjedykaren som sa att flödesmätaren fungerar till några av Garmins instrument. Jag tänkte bara förtydliga vilka så ingen springer och köper en gammal Garminplotter i tron att den kan kopplas mot ett motorinterface. Jag har själv en Garmin 178C (som inte stödjer NMEA men för övrigt har helt ok ekolod) och en Lowrance som som är kopplat mot motorn via NMEA. För att få med lite mer info kan jag väl tillägga att Humminbirds lod inte stödjer NMEA. Åtminstone inte ännu enligt deras agent i GBG. Övriga plottrar har jag inte kollat upp. Sorry om jag var otydlig //Patrick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser