bjornew 0 Postad 16 September , 2007 Hej! Jag skall köpa en ny motorbåt till nästa säsong. En Aquador 23 HT. Jag har att välja på två dieselmotorer, Volvo Penta D3-190DP 190 hk eller Cummins Mercruser 2.8 ES Bravo 3 200hk. Vad skall jag välja? Jag har hört att Volvo Penta D3 har haft problem men jag vet inte vilka problem det är. Är de någon som vet eller hört? Är det någon som vet för- eller nackdelar av dessa ovanstående motorer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 17 September , 2007 smaksak tror jag, Aquador säljer nog inte dåliga motorer i sina båtar, jag hade nog valt Volvon med tanke på eftermarknaden, vi svenska båtköpare är lite hemmakära, och det är med all säkerhet lättare att hitta verkstäder som har volvo grejer, även om just mercruiser inte alls är dåliga grejer och det mesta finns till dessa med, men cummins är jag osäker på, smaksak som sagt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rsmg 1 Postad 28 September , 2007 Hej! Har precis samma funderingar, vad skulle det vara för problem som D3 haft ? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rsmg 1 Postad 29 September , 2007 Såg i en annan tråd något om att det var problem med att D3:an givit lite konstiga felkoder och tydligen bara lagt av... men framgick inte riktigt vad som låg bakom..!? Någon som vet något mera ? Ska oxå försöka slå till på en Aquador 23:a till våren och det är en del att tänka på.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nasse 0 Postad 11 Oktober , 2007 Jag har en Aquador 23 HT med D3 190 och är inne på min 2:a säsong. Vi har varit jätte nöjda med både båten och motorn, men råkade ut för ett problem förra sommarn då det helt plötsligt inte gick att köra fortfare än 10 knop. Felet berodde på ett feldimensionerat luftfilter. Volvo rättade till detta och sedan dess har jag inte haft några problem. Har du funderat på D4 260? Det ger ju några extra knop, men frågan om det är värt den extra kostnaden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rsmg 1 Postad 15 Oktober , 2007 Hej Nasse ! Såg ditt inlägg, det låter mycket bra så bra att jag nu bestämt mig och beställt en 23 HT till våren med D3:a. Bjornew, du får ursäkta att jag brytit in i Din tråd på detta viset inget ont menat från min sida. Hur mycket toppar Din med några personer ombord Nasse...? Jag tittade på D4:an men ansåg att den extra vikten mot dom extra hästarna och högre priset inte var värt det... rätt eller fel. Jag har åkt en test sväng med båda motorerna men bara kört den med D3:an och jag tyckte att det var helt ok. Vet Du vad det sitter för propellrar på Din 23:a ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nasse 0 Postad 18 Oktober , 2007 Runt 30 knop. Hörde av en annan med likadan båt som bytte till stålpropellrar och det gjorde ett par knop till. Nu har Volvo kommit ut med en D4-300. Då borde man komma upp i över 40 knop... Grattis till köpet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rsmg 1 Postad 18 Oktober , 2007 Tackar ! Det kommer att bli en spänd väntan tills i vår... Runt 30 knop då stämmer alltså det som påstås i broschyrerna det låter bra. Jasså det skulle alltså märkas om man böt orginal prop. mot stål, intressant. Synd att det kostar runt 20 tusen om jag förstått rätt? Ska visst vara F5 som sitter på orginal, vet du om det stämmer Nasse ? Jag funderar på om man skulle köpa en reserv uppsättning med proppar och då satsa på en uppsättning komposit... Går att komma över under 10 tusen om jag läst specifikationerna rätt... Sitter just nu och studerar försäkrings offerter, vilket bolag valde ni Nasse ? En D4 på 300 kusar det skulle nog märkas skillnad det, men 300 kg tyngre är visst D4:an kontra D3:an det är en hel del extra att släpa på det, om jag läst rätt. Vad ligger Aquadoren på för förbrukning vid normal körning med D3:an månne...? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser