Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Asketen

Båten lutar

Rekommendera Poster

Jag har problem med att båten lutar åt vänster när den planar. Det är en Askeladden 515 DC med 90Hp. I början på sommaren lutar den lite eller inget, men ju senare på året desto mer lutar den. Nån som har några tips på vad det kan vara. Båten har inga skador på skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske har du flytskum t ex i aktern (som skall göra den osänkbar) och det kan tänkas att allteftersom säsongen går så blir babords sidas flytskum vattenfylld. Hur konstigt den än låter så brukar inte flytskummet vara helt vattentätt, det suger i sig vatten om det får stå i vatten tillräckligt länge.

Kolla även att du inte åkeromkring med vatten under durken/golvet som vid körning lägger sig på babords sida och tynger ner båten på den sidan.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan göra en liten men viktig sak som ändå alltid ska göras på hösten:

1: Ta upp båten på trailer.

2: Kör iväg med båten/bilen och parkera båten/bilen i en uppförsbacke.

3: Kliv ur bilen, placera en hink under dyvikan och ta sedan bort dyvikan.

4: Låt nu kondensvattnet (och kanske läckagevattnet) rinna ut tills det slutar att droppa.

5: Kontrollera ungefär hur många dl/liter det är som har runnit ut. 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska kolla detta när jag tar upp båten. Men om den tar in vatten på ena sidan, borde inte båten luta när den ligger stilla?

Kan det vara något skevt med motorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag upplevde samma sak nu under hösten här. Jag kände då men handen under skrovet och kände en del snäckor. Skrapade bort så mycket jag kunde när båten låg i vattnet och testade. Båten lutade då inte alls lika mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det är riktigt att båten inte ska luta/kränga i normala fall åt det ena eller det andra hållet. Det tyder ju på att någonting inte är helt som det ska vara inte minst då den kränger mer och mer ju längre säsongen lider. Vad det kan bero på vet jag inte exakt, men vatten är kanske den vanligaste orsaken när symptomen ser ut så som du beskriver det.

Om du tömmer ut vattnet genom dyvikan så får du förmodligen i varje fall ett svar som kan vara till hjälp för att kunna gå vidare med att försöka hitta det ursprungliga felet.

Vid tömning så ser du ju om det är vatten i stora mängder som rinner ut eller om det bara handlar om någon liter. Om det bara kommer ut någon liter så är ju det visserligen ingen garanti att du inte har mycket mer vatten i skrovet eftersom vissa flytelement kan suga upp vattnet som en svamp. I det här läget kan det då bli en sned belastning.

Om jag vore dig så skulle jag nog ha skickat iväg en fråga direkt till Askeladden om problemet och även passat på att fråga hur deras flytelement ser ut. Vilket material använder dem? Luft kanske? I sådana fall så kan ju luftkammaren kanske ha släppt lite i någon skarv. 

Att det skulle vara någonting fel på din motor tycker jag är långsökt eftersom lutningen blir värre ju längre sommaren går, men att det blir bra igen till våren. Jag tror att felet sitter på båten. Det kanske kan handla om en luftkammare, flytelement eller att det inte är helt tätt vid någon form av genomföring som t.ex. ett fäste till grappräcke eller en pollare. Jag tror helt enkelt att du får in vatten i skrovet. Frågan är bara hur och varför. Och i vilka mängder och var någonstans vattnet ansamlar sig någonstans. Om man känner till konstruktionen och vilka material det är inne i skrovet så kan det vara mycket enklare att ge sig på en rimlig gissning om vad det hela är fråga om. Därför tycker jag att du ska kontakta Askeladden. Då vet du att du får helt korrekt svar och att det inte bara är ett antagande.

Hur gammal är båten?

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten är från -98. Jag får kolla med Askeladden om de känner till problemet. Det kan ju vara en kombination av undervegitation och vattensamling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...