kepersson 0 Postad 16 September , 2007 Hej har någon rattat Olympic 500 och 580 ? Synpunkter mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 16 September , 2007 Nej, inte så mycket mer än att det är ett udda fabrikat som därför får en mycket större värdeminskning som begagnad än de mer etablerade fabrikaten. (I händelse av att du funderar på att köpa dig en Olympic och har ett långsiktigt tänkande om båtens värdeminskning.) Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sudden_9 0 Postad 2 November , 2007 Har rattat en Olympic 580 BR. Helt underbart skrov...Vad jag har sett på blocket så är värdeminskningen inte alls farlig på Olympic...dom har gått för rätt bra priser...dom har ju 5 års garanti också så det höjer ju värdet.Se till att testa den om du är intresserad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
parszyk 0 Postad 4 November , 2007 Det är ju inte utan att man blir irriterad.Varför bemödar sig roddarn att svara på inlägg om båtars andrahandsvärde, när han inte har en aning det. Dessa båtar har ett bra andrahandsvärde. Kvalitet bra garanti ger alltid bra andrahandsvärde. Jag instämmer i ovanstående inlägg om att dessa båtar har ett helt underbart skrov. http://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SilverFox470 0 Postad 19 Juni , 2008 Väcker en gammal tråd till liv..... Har idag varit och tittat på en 580C och funderar över denna eller 500C, finns det någon som har erfarenheter nu 1,5 år senare?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johny18 0 Postad 3 Juli , 2008 Tjena. Fick min 580 C i dagarna och jag kan bara säga att jag är skitnöjd. Har en 115 Evinrude E-tec på båten och motorn verkar kanonbra även den. Det som gjorde att jag köpte båten var givetvis priset men även varvsgarantin på 5 år, sånt är viktigt för mig. Hoppas jag hjälpte dig på traven. Ha det gött Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lakritz 0 Postad 13 Juli , 2008 Hej. Jag har en 500 ccf och är väldigt nöjd. Båtbranchen är enligt mig är oerhört konservativ och lite tillspetsat flyter inga andra båtar i Sverige om det inte står Ryds eller Uttern på skrovet:) Innan jag bestämde mig har jag sågott som damsugit marknaden för att hitta en sjöduglig båt med bra utrymmen, det blev en Olympic 500 ccf och jag ågrar mig inte en sekund. Dock har jag inte haft den så länge ännu men jag har åkt en hel del olika båtar i samma längdklass och det finns få eller ingen 5m pulpetbåt som matchar olympicbåten. Dessutom är den oerhört snygg. Bredden och formen på skrovet gör att den kännas större än vad den är och den går oerhört stabilt och bra i krabb sjö som på västkusten. Finishen på skrov och fribord är fantastiskt fin, slät och inga apelsinskalytor och ojämnheter. Tydligen görs båtarna i träformar (vilket flertalet konkurrenter tycker är för dyrt) och därav finishen. Många små detlajer är genomtänkta, t ex lister runt stuvutrymmen vilket håller vatten borta från stuvutrymmena, vattenlås vid regnlänsarna hindrar bakvatten vid tungt lastad båt. Jag har bara kört bakpulpetbåt tidigare och föredrar nu mittpulpet p g a obetydlig planingströskel och möjlighet till låg planingsfart. Sikten blir dessutom god och därmed kontrollen över båten. En mittpulpetbåt kräver ett bra skrov för att bli komfortabel! vilket ju olympicbåten har. Ett tipps är att beställa båten med stolar i stället för soffa, det ger mer yta och flexibilitet för styrman och passagerare. Jag har en del tips att dela med mig så att det är bara att fråga på i så fall. Hälsningar Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skinkan 0 Postad 17 Maj , 2009 Letade länge efter en beg. styrpulpet i 5m klassen hittade inget ekipage som jag tyckte var prisvärt, Testade svågerns 580cc 115 4t (årsmodell 04 tror jag) som han köpte 07 och blev mycket imponerad. beställde min 500ccf inför säsongen 08 och har inte ångrat mig än. Inget extra Lulllull men ett mycket fint skrov och bra finnish, Jämfört med tex ryds 510/511 så känns den oerhört mycket rymligare. Jag köpte en Beg 70 4t och det räcker (strax över 33knop enl gps) men en 80-90hk skulle inte skada om man brukar vara mer än 2-3 pers i båten. Svågern har soffa men jag kör stolar - personligen föredrar jag stolarna men tyvärr käns de lite billiga - hoppas de blir lite rejälare på de nya båtarna... Tips: Investera i en hydralisk styrning - Försökte få min levererad med det men det gick tyvärr inte, kört ett år med orginalet och det funkar bra men går inte att jämföra med hydralisk. Tidiga modeller hade lite underdimensionerade knapar (dimensionerad för 08:or med flaggstångslinor ) helt klart värt att investera i ett par rejälare, senare modeller är detta åtgärdat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ado1 0 Postad 21 Mars , 2011 hej, har en sådan själv, riktigt bra med plats och utrymmen, planar bra och är stabil! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser