Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
BMoon

Vilket drev ska man satsa på?

Rekommendera Poster


Har ett 100-drev i nuläget. Har dock lite skador i form av ett skadad fäste på skölden och en bortkörd bit på själva drevet.

 

Då jag har framtida planer på att byta motor (1-2 år) så känns det som ett annat drev som kanske tål lite mer vore att satsa på. Men har tänkt att måla om båten tills nästa säsong och om jag har fattat rätt så är inte infästningarna mellan 100 och 200-drev i akterspegeln riktigt samma utan blir lite ändringar.

 


Vad ska jag satsa på att leta upp för drev, har funderat på ett 280 men vet inte om det är rätt eller ej?!

 


Vad skiljer de olika 200-dreven åt och vad behöver jag göra för att få på ett 200- istället för mitt 100-drev?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Drev verkar då inte vara Maringuidens starka sida må jag säga...

Andra tråden som inte ger några svar. Får la försöka hålla den uppe lite då och då så får man hoppas någon med lite drevkunskaper dyker upp!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo Pentas 200-serie är tämligen skottsäkra från början till slut, men är det något som man kanske skall välja lite senare än de andra så är det 280, kanondrev visst, men dock lite mindre robust än ett hederligt 270 ex.vis.

Avseende infästningar så är det inte ett dugg som stämmer, utan det blir ett sköldbyte förstås, inom 200 familjen skiljer det en del på låstappstorlekar etc.

Även om de är ganska ovanliga så vill jag lyfta ett varningens finger för 250 med P/T, de nedrans hydraulkolvarna sitter med låspinnar, och det är så trångt så trångt att, ja, hmm... De är dock så ovanliga att det är väl osannolikt att du snubblar över ett sådant. montage och demontage går väsentligt lättare om man slipper dessa iaf!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej om du ska byta motor om 1-2 år är det lättast att byta allt på en gång. Vad du ska köpa beror ju lite på plånboken. Det brukar dyka upp kompletta paket på blocket ibland. Det som brukar finnas är aq130/270 aq140/280 aq145/280 aq151/290 då passar allt direkt dock måste du byta skölden och eventuellt bygga motorfäste. Ska du plocka ihop separata grejor ska du satsa på aq130,140,145 eller 151 begagnade och 270 eller 280 det är bra grejor och det finns delar kostar inte skjortan heller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, klarnar lite. Kommande motorprojekt lär troligen bli något lite mer egenkonstruerat och det kan då vara trevligt att ha ett drev som man vet fungerar och klarar av det som krävs.

Eftersom jag dock som sagt har tänkt måla om båten så kan ju ingrepp som kräver eventuella ändringar av hål i akterspegeln lämpa sig att genomföra samtidigt.

 

När jag kikar 270/280-drev så har de flesta utväxling för V8:or. Vad händer om jag kör en fyrcylindrig motor med utväxling för V8? Går det att dreva om utväxlingen på något vis?

 

Pasar vidarare struten jag har nu till 100-drevet på ett 200-drev?

 

Någonstans man kan läsa om dessa drev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag gick också i funderingarna på att byta ut mitt 100 drev.

 

Jag skippade det pga.  att aktern måste moddas mm.

Dessutom så väger 2XX dreven lite mer än 100 dreven.

 

Om du skall  byta drev prova då att få en komplett drivlina. Då är sanolikheten att avgaskrökar, utväxling mm rätt och passar ihop.

 

Så jag kör vidare med mitt 100 drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratat lite med Drevia nu. Fått klart för mig att 270/280 passar direkt på nuvarande motor. Men ska jag dock senare byta motor till t.ex B23 så måste jag ha ett 290-drev pga finare splines.

 

Gällande hålet i akterspegeln så kan man köpa en mal och såga upp det efter så den biten verkar ju inte så bökig.

 

Någon som vet vilka motorer 270/280 används tillsammans med? B20/B30, nått mer? Har ju sett B23-motor ihop med 280-drev. Är det någon special primäraxel med fina splines i en ända och grova i andra då eller bara folk som inte vetat vad de har haft?

Blir inte riktigt klok...

 

Kanske i slutändan är bäst att avvakta med drevet och köpa ett komplett paket med motor och då 290-drev om man framöver känner för att byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

hej (B21 aq 140) (b23 aq 145) passar på 270/280 drev. du måste mena (b230 aq 151) för 290 drev. kolla http://ockelbo.plars.org/

 

MVH Laxen

 

Senast ändrad av laxoring | 26 september 2007 | 19:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej du kan sätta dit en aq140,145 151 på 250,270,280 . Du kan använda svänghjulet från B20 om det är åtta bultat. Det svänghjulat passar på aq140,145,151 dock är B20 hjulet lättare än de andra, speciellt 151:ans. Men det går bra ändå. Appropå splines som du skriver om är det heller inga problem på 250,270,280 om det inte stämmer kan du byta drivplattan (svängningsdämparen) den som sitter på svänghjulet . Det är samma fast med olika splines. Har själv en egenbyggd 151a/270 t som jag monterade svänghjul svängningsdämpare från B20 , funkar perfekt. 290:s splines har jag ingen erfarenhet ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...