Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
TrollingToken

Lös del i motor

Rekommendera Poster


Utav en slump märkte jag att propellern på min Mariner 30 Elo hakade i när man snurrar på den med handen.

Tog bort propellern och hittade innanför den en liten metallbit ca 1*1cm, lossbruten,svart och lite böjd.

 

Har inte märkt något konstigt nät jag kört båten.

Bytte idag olja i växelhuset, såg då att det verkade finns tillräckligt med olja i den även innan. Oljan som kom ut var väldigt ljus, brukar den vara det ?

 

Vad kan det vara som har lossnat ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om växelhusoljan är helt ny och okörd så ska den ha samma färg som när den kom från tuben/förpackningen. Om växelhusoljan är använd under sommaren med normalt antal körtimmar så ska den vara svart eller möjligen mörkt brun. Om den är ljus så kan det tyda på någon form av skada. Kanske vatten. Är den vit eller att den är ljus med lite vita ränder i den ljusa oljan så är det tveklöst vatten. Spontant så låter det i alla fall som att du har någon form av fel eftersom oljan är ljus om motorn har körts normalt i tid.

 

Har du ingen bild på metallbiten och oljan?

Vad är det för motor och hur gammal är den?

 

Kontrollera att du har friska packningar vid skruvarna där du har tömt respektive fyllt på växelhusoljan. Dessa bör egentligen bytas varje år då man byter växelhusoljan....för säkerhets skull!

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Senast ändrad av Roddarn | 15 september 2007 | 21:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är en Mariner 30 Elo -93  (Tvåtakt). Tyvärr har jag ingen bild på metallbiten.

 

Oljan var väldigt ljus när jag tömde ut den, kan det bero på att den del som lossnat har något med tätningen av växeln att göra och att det därför tränger in vatten någonstans som gör oljan ljus?

 

Hade tänkt att åka ut och fiska en runda imorgon, frågan är om man vågar köra med motorn, borde väl inte vara någon större fara att köra några timmar i trollingfart, bara man har koll på oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Törs faktiskt inte svara på frågan om metallbiten kan ha påverkat negativt eller inte även om jag tror att det inte behöver vara så långsökt att misstänka att det är så.

 

Däremot....du bör absolut inte köra en enda minut med motorn!! Oavsett fart och/eller belastning! Det är ju visserligen din motor så du gör ju som du vill med det, men du ska ha klart för dig att det kan stå dig riktigt dyrt om det inte redan har gjort det! Jag skulle pesonligen absolut inte riskerat hela motorn bara för en fisketur....

 

Tvärtom så bör du lämna in motorn för översyn. Det är ganska stor risk att du har vatten där det ska vara växelhusolja. Om du inte åtgärdar detta så finns det delar i motorn som kan rosta sönder för dig under vintern. Detta bör i så fall åtgärdas innan vintern kommer och inte efter.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dina svar Roddarn.

 

Hmmm, får se hur jag gör imorgon, är svårt att låta bli att åka ut när man ställt in sig på det :) Har ju bytt oljan idag så den bör ju klara turen imorgon, om nu inget annat lossnar förståss.

 

Nån som vet vad en motor av denna typ kostar på beg. marknaden ? Vad kan man tänka sig att en renovering av växelhuset kostar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk så här: Du riskerar att motorn skär och att den då blir till skrot. Är en fisketur värd det? Och om den inte skär så är risken mycket stor att skadan förvärras. Har du tur så behöver inte nuvarande skada bli alltför dyrt att laga beroende på vad det är för fel. Har du bara lite otur...eftersom sannoligheten är ganska stor...så blir skadan förvärrad för varje minut du kör med den. Eftersom ingen vet vad för slags skada motorn har så vet man ju inte hur stor risken är, men den här sortens symptom brukar vara av den arten att man tar väldigt stora risker.

 

Du säger ingenting om motorns ålder, men jag får intrycket av att det är en 2-taktare med förgasare? Du kan ju alltid titta på blocket hur mycket en sådan brukar kosta. Om du har planer på att sälja den så måste du antingen laga felet eller sälja den snorbilligt. Hur mycket kostnaden blir att reparera din motor kan vara allt från några 100-lappar till några tusen. Om skadan blir värre så kan det bli så illa att det inte ens lönar sig att laga den. I ett sådant läge så är den totalt förbrukad. Näe...var lite furnuftig nu och låt inte en sketen liten fisketur riskera att ställa till det för dig! Eller fiska från land om du inte kan låna någon annan båt.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...