Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Yammi

Stereoanläggning i 6m DC

Rekommendera Poster

 

 

Kommer till nästa sommar att utrusta min familjebåt med stereo, och eftersom jag är helt novis på ljudanläggningar behöver jag er hjälp!

 

För det första har jag kikat på olika stereoapparater och funnit en Sony CDX-HR70MW som enligt tillverkaren ska vara vädertålig. Någon som har några synpunkter på den? Rent allmänt, behöver man köpa marinvarianterna eller fungerar det lika bra med vanliga bilstereos? Den kommer sitta i en 6 m DC under ett vattenskyddat lock ...

 

Sedan vad gäller högtalare går jag i tankarna att införskaffa 4 högtalare och 1 sub. Vad som får mig att tveka är dock eventuell strömförbrukning. Vad mycket (i Ah) drar egentligen ett par högtalare och framförallt vad drar en bashögtalare vid normal ljudvolym (=låg volym eftersom ljud färdas långt över öppna ytor och jag inte vill störa min omgivning utan bara ha trevlig låg bakgrundsmusik)? Vad mycket drar de i händelse av att man skulle Poppa på smiley-laughing.gif\ (Finns ju dem som är under 20 i familjen ...)? Jag kommer bara ha tillgång till ett 110A förbrukningsbatteri och vill gärna kunna spela mer än 15 min. Kanske ska nöja sig med 2 högtalare och ingen sub? Vad tror ni om ljudet i de olika fallen? Jag är ingen ljudofil, men det skadar ju inte om ljudet är någorlunda rent och fint.

 

 

Vad gäller högtalare gissar jag att man måste hålla sig till de marina med plastkon. Vad tror ni då om Sony XS-MP 1610W (alt XS-MP 1620) som vanliga högtalare och en XS-L100P5M bashögtalare? Finns det några bättre alternativ?

 

 

Alla delar jag pratat om finns beskrivna i följande länk http://wwwc.aftonbladet.se/vss/pryl/story/0,2789,1094033,00.html

 

Alternativ och inputs mottages mycket tacksamt!

 

Senast ändrad av Yammi | 15 september 2007 | 19:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Börja med att bestämma när du skall använda stereon.

I hamn eller vid körning.

Tycker personligen att man inte skall spela stereo när man kör utan man skall inrikta sig mer på att köra samt lyssna på motor och drev så man inte har problem.

Om du skall nyttja vid hamn så behövs det inte så mycket power allt beroende på dina närliggande grannar och att ljud färdas väldigt bra över vatten.

Glöm inte heller stöldrisken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer inte att använda den vid körning, mer än kanske då man sakta puttrar hemåt och tex vill lyssna på fotbollen smiley-laughing.gif\. Håller med om att man bör koncentrera sig på annat i fallet att man åker fort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande stereo så tycker jag att man klarar sig lika bra med en vanlig bilstereo. Bara man ser till att ha den skyddad från direkt vattenkontakt. Lite småstänk tål den ju och likväl normal fukt. Har man den infälld/inbyggd med en liten lucka för så är det me rän väl. Har själv en Sony-strero som jag fick över från en bil sittandes i båten i en vanlig hängkonsoll under instrumentbrädan. Hitills har det inte kommit en droppe vatten på den.

 

Däremot högtalare skulle jag satsa på sådana gjorda för marinändamål. Sitter ju normalt lite mer utsatta än stereon och har du en pappkon som i många vanliga bilhögtalare så behövs det inte mycket för att den ska lösas upp. Köpte själv GAS 6,5 från www.brl.se, mest för prisets skull (är rätt så lättsnodda i en båt tänkte jag). Måste säga att de spelar över förväntan, behöver nog dock bygga en låda bakom dem då de är lite väl pigga i basen. BRL har även Sony.

 

Jag tycker nog du kan skippa subbas tills vidare. Köp vanliga högtalare och se vad du tycker. Ett par 6x9 eller 6,5 kan spela mycket bra vad gäller basen om de är rätt monterade. Har som sagt själv problemet att det basar för mycket (mer vibrationer av högtalare än motor).

Ska du ha en bas så ska den ju vara monterad i en låda och du måste ha slutsteg till den. Finns ju förvisso olika slutsteg men lite ström lär det säkerligen dra. Och skulle du stå o popa ordentligt med motorn avstängd så går nog batteriet åt tämligen fort (har hänt ett par gånger när man hade dunderljud i 745:an (har numera blivit nästan folk av mig också)).

Med en vanlig stereo och normal volym kan du stå åtskilliga timmar med batteri.

 

Sen det där med steron igång under körning har jag inte sett som något problem. Ligger man o puttrar så går det ju bra, kör jag snabbare så väsnas den nu oisolerade motorn rätt redigt så man inte hör stereon utan att skada högtalarna. Har ju alltid steron på när jag kör bil utan problem (blir sjukt rastlös utan) så vet inte varför det skulle vara till irritation i en båt. Motorn och drevet hör man ju skapligt ändå och är det servat så får man utgå från att det fungerar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Biltema stereo med två (väldigt slitna) GAS högtalare och två nya (troligen biltema) högtalare, i en 6m motorbåt.

Ingen av dessa komponenter är på något sätt marina eller vattentäta, och de funkar hur bra som helst. Dock ger bara stereon 40W*4 kanaler vilket medför att 200W-högtalarna inte får ge allt de har, men desto bättre ljud än att sätta in 40W-högtalare.

 

Jag tvivlar på att det tillför så mcyket att köpa marina högtalare, blir båten vattenfylld så spelar det ingen roll oavsett typ, sålänge inte komponenterna sitter i vattentäta behållare eller så.

Och vattenstänk och lite duggregn tror jag inte de marina klarar av så markant mycket bättre än vanliga bilhögtalare.

 

Skulle jag köpa nytt idag skulle jag satsa på billiga högtalare (tänk på att det är stor skaderisk i en båt) och en lite dyrare stereo som jag kanske skulle vattenskydda. För förr eller senare går högtalarna sönder och då svider det mindre om priset var lågt och det är bara att köpa nya.

 

Så skulle jag göra, men då använder jag min båt som dragbåt för wakeboard så det ligger ju blöta västar och allt möjligt i båten som kan förstöra högtalarna.

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte köpa en vanlig batteridriven stereo-radio. Finns ju såna med riktigt bra ljud i numera. Dessutom slipper du ta en massa fula hål i båten för högtalare och själva stereon.

 

Hur ofta kommer du egentligen lyssna på radion tror du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köpa marinhögtalare är för mig overkill..dyra och är snarare ett sämre ljud i på grund av materialvalet för att få dom fukt tåliga?

 

dom flesta bilhögtalare idag är gjorda i polypropen kona och är en typ av plast som man bokstavligen kan lägga under vatten..det är eventuellt limmet i upphägningen som kan lösas upp av för mycke fukt..men där använder man åxå fukttåliga sorter när det gäller bilhögtalare..

 

pappersmembran har man i stort sett slutat med,används mest i hifi sammanhang,

 

så att köpa högtalare i marinutförande?..ja har man en öppen båt så är det nog att föredra,annars inte enligt min mening..=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det möjligt att ta med sig en vanlig stereo till båten, men det känns så budget och dessutom kommer jag säkert använda stereon en hel del.
 
Förslag på märke och modell som har de där tåliga membranen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tycker ditt ursprungliga förslag lät bra:

* Stereo Sony CDX-HR70MW (tar ganska liten plats så det blir ganska enkel att montera i din båt)

* Högtalare XS-MP 1620 (2 st räcker nog)

 

(men ingen bashögtalare)

 

Har själv en Sony Stereo i min Yamarin 5820 och 2 st Sony marinhögtalare (den förra agenerationen, XS-MP61). Det funkar i alla fall bra när man ligger still eller kör på låga varv.

Kör du på marshfart el mer så behöver du hyfsat kraftiga doningar för att överrösta motorljudet.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det där med papp och plast som membranmaterial varierar en del. Köpte i dagarna ett DLS framsystem till bilen och där är det pappkoner som gäller.


Likaså på min Infinityhögtalare jag har in andrabilen (2-3  år gamla).

Tycker dock man allt för ofta återfinner plastkoner i billiga högtalare numera (har testat en del sådana också).

 

Finns ju marinhögtalare av en anledning. Kollar man på dem så ser man vissa småskillnader. Annan membrantyp och framförallt lite tätare galler med en tätningsring runt, finns säkert något mer. De brukar ju även vara vita vilket kan vara smart då de flesta båtar är just vita:)

 

Sen fungerar ju vanliga bilhögtalare bra om de sitter lite mer skyddat eller inne i båten. I en öppen båt är det ju aldrig fel med lite extra skydd om det går. Som jag sa tidigare så fungerar en vanlig bilstereo bra då man kan sätta den lite skyddad enklare och den inte lika lätt som högtalarna blir utsatt för direkt vatten, lite fukt är ju inga problem.

 

Finns egentligen inte så mycket att välja på vad gäller båtljud. Det du själv nämnde fungerar fullgott. Stereon är ju som vilken stereo som helst fast lite mer vattentät och designat för båt. Baslådan tycker jag dock du kan skippa, tveksam till om du har så mycket användning för den. Alltid lite svårt att spela i det fria så att säga...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bosse, har du någon uppfattning om vad mycket ström din anläggning drar? Kan du ligga i hamn i timmar och spela utan batteritorsk? (Vad stor batteribank har du?)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yammi

 

När det gäller båtstereo har jag alltid kört med vanlig bilstereo. De vädertåliga kanske håller något år extra men tyvärr så är det nästa bara sony som har marinanpassade stereos. Sony låter kass enl. min mening

 

Mina tips

 

Stereo: 1 Alpine eller 2 Pioneer (2-3000:-) (med mp-3)

 

Hägtalare: JBL marinserie 6x9 eller 6,5 eller för bästa ljud Infinitys marinserie 6x9 eller 6,5.

 

Slutsteg: (om det behövs) det finns massor av bra steg mellan 2-3000:- bla. rockford fosgate, infinity. Infinity har ett 4-kanals steg som kostar 2500:- som är rätt ok. Skall du ha rent och fint ljud så finns DLS slutsteg som är lite dyrare.

 

Kör du med 6x9 och en bra stereo så behöver du nog ingen sub och extra slutsteg. Fast ett slutsteg ger alltid bättre ljud och tryck. Skall du ha slutsteg så bör du ha ett extra batteri.

 

//Mac

 

 

 

Senast ändrad av MaCro | 17 september 2007 | 22:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Yammi!

 

jag håller med mac. ska du ha riktigt bra ljud ska du satsa på infinity. i min förra båt hade jag 6*9 infinity och då behöver man absolut ingen sub. idag har jag 4st 6,5 infinity och de spelar riktigt bra de med. de driver på lätt utan slutsteg. vad gäller stereon tror jag faktsikt inte det spelar så stor roll bara den är någorlunda ny. det är praktiskt om den spelar mp3. med ett 110A batteri kan du spela många många timmar..

 

/Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan lägga ner 50.000 kr på en båtstereo om man vill men det blir inget bra ljud ändå så länge man har den i en normal fritidsbåt. Grundförutsättningarna för ett bra ljud finns helt enkelt inte i vanliga fritidsbåtar och det oavsett anlägging eller prislappen på den. Personligen tycker jag att det då är mycket smartare att satsa på en väldigt basic anläggning. Så länge vi talar om att den ska sitta i en normal fritidsbåt alltså.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Ska undersöka Infinity, men tror att Sony duger för mig också

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett förslag som jag själv gjort. Har köpt 2st Marinhögtalare 6,5 av fakrikatet Lava. se länk: Lava

 

Sen köpte jag en förstärkare som heter Sonic Impact T-Amp. Det fina med denna lilla förstärkare är dels ljudet och dels förbrukningen. Drar väldigt lite ström och spelar ändå grymt bra. Finns på t.e.x Länk

 

Slutligen tar man en liten vanlig MP3 spelare med Radio så kan man spela sina MP3 låter och lyssna på radio med väldigt bra ljud och extrem låg förbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekomendera dig att köpa pioneer 6x9 exempelvis...

 

som exempel dessa..

 

Pioneer Bilhögtalare TS-A6911

 

IMPP =Composite Cone(plastmembran)

samt gummiupphängd

 

anledningen till att jag tycker dessa är lämpliga är förrutom konan åxå relativt lättdrivna 93db

det innebär en mindre in effekt kontra ljudtryck..

således tar din stereo mindre effekt för att uppnå ditt val av volym ,kontra en högtalare på ex 88 db

skillnaden är stor ska du veta..=)

 

sen att montera förstärkare i båten..javisst om man tänkt lyssna på sin stereo i 10 minuter..*ler*

går ju inte att jämföra med en bil som laddar hela tiden..

man ska nog välja en bilstereo som är lagom.

Effektstinna apparater tar ström som vi båtägare är rädd om.

 

jag har 6x9 högtalare i min båt monterade så att i princip hela båten är en baslåda..tro mig det räcker och blir över..=)

 

/Dogge

 

 

 

Senast ändrad av doggydoggen | 19 september 2007 | 14:56

post-28889-1394235220,7718_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Men jag tror svart går bort. Om jag nu ska såga i min båt (jag som inte ens vågar borra i akterspegeln för ekolodsgivaren utan har den monterad inne i skrovet) så blir det vita högtalare som inte sticker ut så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag tycker att du ska satsa på marina Gas 6,5. Har precis satt in två i min båt och dom spelar riktigt bra. Spelaren jag använder är en JVC KD-g431 . 

Det är en vanlig bilstereo.                                       

 

Senast ändrad av nenikoj | 19 september 2007 | 22:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det är skillnad på ljud och välljud.

 

Jag hade nog nöjt mig med 2 st 6x9 infinity istället för 4 6,5 tums. Mycket kabeldragning och det blir billigare. Sedan kan du bygga vidare efter hand. Börja hellre med mindre prylar med hög kvalitet, det lönar sig i längden.

 

Här kommer en bra lösning och snygg stereo framförallt. (Alpine är dock lite mer välljudande men de är som sagt inte anpassade för marint bruk)

 

Stereo sonys senaste marinstereo c:a 3500:-

http://www.sony.se/view/ShowProduct.action?product=CDX-HR70MW&site=odw_sv_SE&pageType=Overview&imageType=Main&category=ICA Marine Products

 

Infinity 6x9 C:a 1800:- / par

http://www.infinitysystems.com/car/products/product_detail.aspx?prod=6902M&cat=MRN&ser=MRN&Language=ENG&Country=US&Region=USA

 

Anm. är du inte så kräsen så går det nog bra med Gas 6x9 bra tryck för pengarna.

 

//Mac

 

 

 

Senast ändrad av MaCro | 19 september 2007 | 23:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sonyn har jag kikat på tidigare. Den är riktigt läcker och i USA kan man få loss den för 200 USD.

 

De där infinity högtalarna såg riktigt fina ut. Jag håller absolut med, bättre att börja med mindre antal delar men av högre kvalité.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag skulle vilja ge dej ett tips..

 

Hade en Uttern S46 som jag ville ha lite skön musik i.Funderade på en cd spelare först men det gick helt bort pga stöldrisk.

 

Köpte mej en bärbar Mp3 spelare i stället.Enkel att ta med sej och inte större än en tändsticksask.

Inhandlade ett litet tvåkanals slutsteg 2st 6*9(med ganska stor magnet) allt från MDS.Dock ej vita men det går ju att spruta gallren med tillhörande ram.

Pris för steg högtalare ca 2500:-

 

Högtalarna placerade jag i dämpad sluten låda.

 

Utan en liten sluten låda bakom högtalaren så låter det inte hälften så bra....

 

Otroligt mycke och fylligt ljud för lite pengar..Samt att det inte drar en massa effekt som tex en aktiv sub skulle göra.

Har för mej att det satt ett 55-60 Ah batteri installerat i båten och jag spelade minst 1 timme utan några som helst problem att starta maskin.

Batteriet i min bärbara Mp3 spelare räcker ca 15 tim på ett vanligt AA batteri.(en samsung för ca 700kr)

 

Fördelen med mp3 är förutom att den inte kräver någon effekt eller plats är att det aldrig blir något avbrott när det hoppar och far på sjön.Sen får du in ett par hundra låtar,kan vara bra när det finns olika musikviljor ombord.

 

Fick en hel del frågor vart jag hade alla högtalare i min lilla båt utanför strand hotell i borgholm den sommaren.Det var ett gott betyg.\Laughing\

 

Mvh

Micke

 

Senast ändrad av Mussli | 11 november 2007 | 19:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en ''riktig'' motor så behöver man ingen humpabumpa stereo ..

 

Lite B med en stereo på båtar , sjön ska ha sin fredszon ..

Det räcker med ljud från motorerna( helst av allt , stillheten och tysnaden )  .. varför ska man lyssna på massa musik för ?  Finns mp3 med hörlurar ...skulle passa dig perfekt !!!

 

 

post-11345-1394235267,8169_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo men en transistor att lyssna på sjörapporten är väl ett måste?
\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ /> 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du har väl en 305 smallblock,  så du behöver en stereo eller hur menar du då? \Wink\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...