Lotsenn 0 Postad 15 September , 2007 Vad skall man välja? jag vill gärna köpa ett bra ekolod för kustfiske samtidigt är jag sugen på en liten smidig gps plotter. Ett kombi instrument är ju väldigt frestande men vilket? Förslag på billigaste bästa som kan funka i en liten ht båt mottages tacksamt. MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 15 September , 2007 Hur mycket får det kosta? Lowrance gör en väldigt bra kombiprodukt som heter LMS-522c iGPS. Skärmen som för övrigt är kanske den bästa på marknaden har en storlek på 5,4. Den kostar 9.995 kr och Navionics sjökort tillkommer. Deras största kort (Gold XL9, 24 XG)kostar 2.695 kr och täcker Bottenviken, hela Östersjön och Finska viken. Om man vill och harrätt motor kan man även komplettera den med en sk. motorinterface som innebär att man då kan få upp en del information om motorns beskaffenhet direkt på skärmen. Saker som t.ex. temperaturer och bränsleförbrukning och hur mycket bränsle man har i tanken. Kostnad för detta är ca. 1300-1500 kr inkl. montering. (1000 kr om man monterar den själv.) Garmin gör också bra produkter, men deras support är under all kritik och deras prissättning är betydligt dyrare än Lowrance produkter. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 15 September , 2007 Hallå Roddarn, Ska skaffa ny plotter o eko inför nästa säsong. Det där med motorinterface lät intressant. Vad menar du med rätt motor? Skulle det verkligen bara kosta upp till 500 kr att få det installerat? Var har du sett det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 15 September , 2007 Tjena tjena! Det där med rätt motor är bara så enkelt att det här motorinterfacet inte passar till alla motorer. Interfacet passar till Suzuki, Yamaha -07 eller nyare, och Evinrude E-Tec. Att jag vet att installationen kostar runt 300-500 kr beror på att jag helt enkelt har frågat på flera ställen och även Navpoint som är den svenska importören. Har alltså kontrollerat med några verkstäder om denna summa verkligen stämmer även i verkligheten och det tycks den uppenbarligen göra. Installationen är väldigt enkel och därav den billiga installationskostnaden. Den är så enkel att många kan göra den själv om man vill snåla in på den kostnaden. Om du har en annan bensinmotor än de som jag nyss nämnde så kan du koppla på en annan produkt istället men som är en ren bränsleflödesmätare. Minns dock inte priset på denna eller om det behövs någonting mer i tillbehörsväg för att den ska kunna fungera, men det är en enkel montering på den också. Man kopplar den helt enkelt bara mellan bränsletanken och motorn på den befintliga bränsleslangen. Man kapar alltså av bränsleslangen och kopplar på den där emellan. Interfacet kopplar man däremot in direkt på motorn. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 15 September , 2007 Kan även beställas på Cabelas.com för 49 USD, billigare blir det inte :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 16 September , 2007 Jag har sett denna gps Lowrance LMS-527C Depth Finder with Internal GPS på Cabelas, för 699us$... pris för den här i Sverige ligger på dubbelt så dyrt... om jag beställer den från exempelvis Cabelas, kommer då t ex svensk manual & svenska kartor med...? Någon som har erarenhet från att köpa så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 16 September , 2007 Nej, du får ingen svensk manual och sjökort med (däremot är det även billigare i staterna att köpa svenskt sjökort!). Cabelas brukar vara ganska dyra vad gäller frakt, men det kanske gällde främst mindre grejor. Minns inte riktigt. WMJMarine är det ställe jag annars köper mest ifrån, de är väldigt tillmötesgående (märker paketet som man vill, skriver ner beloppen etc) och billiga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 16 September , 2007 Thx, skall kolla upp detta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 20 September , 2007 Hello, sticker in med en kommentar/tips. Vet inte vad frakten är på GPS m.m. men skulle det vara väldans dyrt så har jag möjlighet att ta hem det kanske billigare. Har en kontaktperson som leverarar elektronik m.m. från USA 8 ggr per år ca. Vet att vissa firmor i USA vill inte skicka till utlandet (för mycket pappersarbete), men inte alla såklart:-) Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 20 September , 2007 Hhhhmmm... låter klart intressant... kollar vidare på detta, och hör av mig framgent om hur det blir... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 20 September , 2007 Absolut, kika på om du hittar något ställe som har billiga GPSer. Är själv sugen på att köpa en (har inte hunnit forska så mycket om vilka som har bra pris m.m.). Hörde från min svenska kontakt i USA att han ska ta hem en GPS till en annan kille, en Garmin som kostar runt 25000 här i Sverige. I USA kostar den 1000 dollar ca...alltså man kan spara runt 17000-18000 tusen. Fick en chock när jag hörde det köpsugen själv ...Hehe.. Han tar hem såklart fler artiklar än bara det... //Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser