Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Ballad_kopian

Bygger kylbox.Kan jag måla topcoat i den eller kommer maten smaka topcoat?

Rekommendera Poster

Ja det var den frågan jag tänkt ställa INNAN jag målade min kylbox med grå topcoat tidigare idag,hehe

men jag tänkte såhär. när jag byggde min kylbox så byggde jag först en box av lackad plywood. sen klädde jag den invändigt med ett speciellt isolerings matrialt för kylbox 50mm. men eftersom isoleringen inte hade nåt hård yta. så var jag tvungen att ta våran soffbords glas skiva i vardagsrummet och vaxa upp den och plasta 3lager med 600grams matta. så jag fick släta plast skivor som jag sen limmade oxå med  simson konstraktion. och klädde slutligen insidan av kylboxen med, ovan på isolerings matrialet.

sen foga jag med grå simsos konstrkation ca. överallt.

och efter detta  har jag funderat på om det är dumt att måla överallt med topcoat  då maten kan ta smak av det,??

men såkom jag på att jag ändå har mina egen gjorda plastskivor som kan lukta. då borde det gå med topcoat .så jag målade i morse med det.

men jag ville ändå höra med er vad ni tror.

mvh Johannes

post-26564-1394235218,9714_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite omvänd ordning på sista bilderna.  den längst ner skall byta plats med den övre. men det fattar ni nog.  jag har iaf målat i boxen med  grå topcoat nu.  satte  en gamal spis fläkt för att suga bort styrenet under härdningen.

tänkte  grått är bra då man inte ser skit lika lätt.  sen kommer jag hade i ivändigt i båten överallt motorrumm m.m.

post-26564-1394235219,152_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Johannes!

Jag tror inte det kommer bli problem. Bara du låter det härda ordentligt och vädras, så skall det nog inte bli någon konstig smak.

Mvh David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Byggde en kylbox, ungefär som du har gjort, vintern 2005/06. Båten stod på land sommaren 06, och jag har annvänt båten och kylboxen 3 veckor denna sommar. Köpte färdiga skivor med plastbeläggning och tätade skarvarna med sikaflex.

Trots tiden, samt att jag rengjort boxen några ggr, luktar det plast fortfarande. Man behöver ju ha maten i täta förpackningar ändå, och det är underbart med en ordentlig kylbox med kompressor, så att man kan hålla maten kall.

Tänker med fasa tillbaka på sommrarna 2004 och 2005 då jag seglade längs hela den svenska kusten, (från Haparanda till Krokstrand) ständigt på jakt efter kylklampar som ju nästan inte håller kyla från 12 och till middag. Middag är det ju kl 12.00, antingen man har något att äta eller inte.

Våren 2005 seglade jag från Stockholm och hem till Kungshamn. Första och sista stället det gick att få kylklampar i mitten av Maj var i Nynäshamn, sen fick jag klara mig utan kyla i tre veckor.

Jag byggde min kylbox som en isbox, dvs med en avrinning med vattenlås. Att jag skulle använda den som isbox i nån större utsträckning tror jag inte, men det är lätt att göra ren den. Tvätta ur den med gott tvättmedelblandat vatten och sen bara sjölja ur med rent vatten. Vattnet rinner ner på kölen, bara till att pumpa ut.

tommy

Senast ändrad av toaen | 15 september 2007 | 17:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag tror att topcoat inte är det bästa i en kylbox. Det är ju en polyesterplast som tar väldigt lång tid att härda färdigt och under tiden luktar styren. Jag skulle föreslå epoxy, den härdar färdigt på några dygn och blir luktfri och är helt stabil. Prova den här länken, dom är väldigt hjälpsamma med goda råd.

http://www.epotex.se/

/Karl-Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm lite delade meningar här.   Men nu har jag redan målat  boxen med topcoat så jag får hoppas på bästa. det är ju låångt kvar till  jag kommer använda den som ni ser på bilderna heheh. båten är ju inte ens halvfärdig.

men jag kommer nog låta spisfläkten ligga där på box öppningen och suga luft hela vintern iaf. och mkt värme i båten oxå.

när det gäller dränereringen så är det bara att göra ett hå i botten och leda  det till kölsvinet antar jag eller??

sen tänker jag använda  ett sånt där kompressorkyl som kyls  via vaskgenomföringen  . vad tror ni om det.?  har hört mkt  gott om dom.

mvh Johannes 

och tack för era svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man skall inte gråta över spilld mjölk.

Polyestern härdar så småningom. Om den får härda tills våren kunde du ju stryka ett lager epoxi utanpå topecoten (efter en lätt avslipning)

Synpunkter - någon?

Jag tänkte som du att köpa en vattenkyld kompressor. Det är ju det bästa. De säljs för närvarande som kampanjvara (!?) hos Hjertmans http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=575

Priset fick mig att tänka om. Köpte en enklare variant som bara kostade 1/3 dvs ca 4 000 kr. Jag har ganska bra både ladd- och batterikapacitet så den  teoretiskt sett ökade strömförbrukningen har inte så stor betydelse, det lilla man nu seglar. Den vattenkylda gick på ca 12 000 kr då. Idag är priset nersatt med en 1000-lapp.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HEJ!

Jag målade min box med Epoxyfärg från Epotex och det blev jättebra.

Den färgen är livsmedelsklassad och är därför lämplig att användas

i kylbox.Ingen smak eller lukt från färgen.

Smart sätt att bygga kylbox:

1.Köp en 50 mm tjock LUX-skiva på en kakelaffär.

2.Spackla skivan med epoxyspackel lätt från Epotex

3.Såga skivan, limma ihop bitarna med silicone, och tryck i långa spik för att fixera gavlarna.

4.Måla insidan med Epoxyfärg från Epotex.

KLAR!

Lägg ett galler av typ uterumsgolv (klicktyp) i botten för att slippa att maten står i kondensvatten.Lätt att ta bort gallret och torka av en gång i veckan.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

shit pommesfritz  va dyrt det var med vatten kylt kompressor. får nog skita i det och köpa  en vanlig luft kyld.

trodde inte dom var så dyra suck. 

epoxi  skall man allt kunna lägga på gelcoat/topcoat/plast. men ej tvärtom. det är jätte svårt att få nåt att fästa på epoxi.

så det var en jätte bra ide. man skulle hittat nån epoxi färg som var genomskinlig eller grå.   var köper man den färgen som du nämner?

sen angående dräneringen av boxen? är det bara att borra  hål i boxen lägsta  punkt och leda kondesvattnet   till kölsvinet??

mvh Johannes

post-26564-1394235219,3734_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen dränering alls i min box. Rinner det inte ut kyla via en sån? Jag lyfter upp alla matgrejer ibland, sen torkar jag ur med Klorin o vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om nu undrar varför det är så konstiga vinklar o skit i min kylbox  så beror det på att jag har en liten båt (30fot)och det är svårt att få plats. vasken kommer ivägen för kyl boxen. den kommer liksom inpå sidan ovankant. och kylboxen kommer in i  skåpet under vasken. detta för att få så stort kyl som möjligt. då båten byggs  för långseglats och boende i några året runt år.

så himla  glad att jag fann detta  forum. kommer nog ha lite mer fråger under bygg tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hm det tänkte jag inte på. man får nog ha en plugg isåfall. och öppna den när det börjar bli väl mkt vatten.  eller vad tror ni.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Håkan och Johannes - ocvh alla andra med för den delen.

Kylan rinner inte ut i nån större omfattning om man gör en vattenlås.

I alla segelbåtar som jag haft efter höststormen 1969 har jag byggt isboxar. Här i Bohuslän var det - åtminstonne förr - lätt att få tag på is. Ju längre utskrotningen av fiskeflottan fortskrider, ju svårare blir det att få tag på is.

Jag tycker att et är ganska praktiskt med en avrinning i boxen, speciellt när man vill göra ren den, så jag byggde den som en isbox, med avlopp och vattenlås. På bifogad bild syns slangen som jag senare har böjt i ett S (liggande). Har dessvärre ingen bild på den färdiga vattenlåsen (och bägge mina digitalkamror la av under sommarens seglats)

post-945-1394235219,4821_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har som jag skrev i inlägget ovan byggt ett antal isboxar i de olika båtarna jag haft. Ju mindre båten är ju mer behöver man ta vara på utrymmet. Den som hade mest vinklar och vrår bvyggde jag i min gamla havsfidra.

Min nuvarande box har till 75% mellan 10 - 15 cm tjoka väggar. Resten är mellan 5 och 10 cm tjoka. Att det blev så stjockt i akterkant beror på att jag vill kunna nå över hela boxen från luckan. Tillverkade lite avbalkningar av gamla kylskåpshyllor, så att matvarorna håller sig något så när på plats.

tommy 

post-945-1394235219,527_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

snygg box.

smart med vatten lås. man får böja till slangen från dräneringen som en svanhals, får härma toalettens.  

men att ha dränering  ser jag nästan som ett halvt måste då det som sagt förenklar rengöring m.m inte så svårt att  få bort  vatten.

tack för era svar , mkt hjälpsamt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Epoxy eller plast.

Allt gasar, eller lämnar gaser efter sig, oavsett hur härdat det är.

T.o.m. dörrfoder i hemmen som är av plast gasar, så det finns inget som är helt ofarligt.

Kolla min hemsida om boxbygge    http://www.swedala.se/baten_tips.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo allt  gasar säkert. men man vill ju ha så lite som möjligt. och om det finns LIVSMEDELS KLASSAD  epoxi så  lär den vara  bra  generellt.  lär vara  väldigt lämplig i kylbox.

sen så kolla jag din sida. men det verkar väldigt  krångligt. nu tidens människa  kan inte tänka mej ha tid för att sitta med sånt. plocka isär el grejer från gamla tvätt maskiner m.m  och bygga egna  el motorer. jag skall ju sjösätta  nästa  sommar  och då skall  hela  båten vara klar och långfärds utrustad m.m.

men det finns nog andra  som inte har så bråttom i livet. det känns som att åren mellan 25-35  är ritkigt stressiga i en människas liv.  då det händer mkt.

Tjejen vill helst bli med barn innan hon fyllt 24  och nu är hon 21. och innan dess skall båt lånet o bil lånet vara betalt samt båten vara färdig renoverad m.m och vi skall ha  seglat  i medelhavet i nåt år och bott i båten i 1 år i sverige. desutom så skall man kanske gifta sej .. phuu.  stress.   och att långfärds bygga/utrusta  är så förbannat  dyrt  fastän jag är båtbyggare och får grejer billigt. inte  nog med det så är jag o Izabelle  lite av nybörjare  med att segla . jag har seglat med mina föräldrar hela mitt liv. men där jag själv varit kapten på min egen båt  dom dagarna är få.  jag är 26år. jag fattar  att det är förbannat svårt att segla iväg långt innan man skaffar barn då ekonoin inte är på topp. det verkar som det ärmer lämpat att åka iväg efter barnen flugit ur hemmet.

hmm nu när jag läser igenom mitt eget  inlägg så ser jag igentligen bara ett fel som gör att det blir stressigt. det är ju Izabelle (sambon) som jag får ta ett snack med.

mkt offtopic. sorry

mvh Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Johannes

Allt i livet är ju oftast kompromisser. Om du frågar ett antal personer om samma sak kan du få väldigt många olika svar, och de flesta anser att just deras sätt att se på saken är det enda rätta.

Jag har ganska många ideer när det gäller hur jag vill ha min båt. De flesta är sånt jag provat i ett antal båtar och som fungerar bra för mig, för nån annan kanske lösningen är helt förkastlig.

Ta en sån enkel detalj som kylbox. Jag byggde en kyl/isbox i min havsfidra i början på 90-talet. Plastade den invändigt med glasfiberlaminat och målade det hela med topecoat. Jag kan inte dra mig till minnes att det luktade plast i den i nån större omfattning, under de 10 åren jag hade båten.

När jag byggde min kylbox vintern 05/06 köpte jag av bekvämlighetsskäl färdigplastade isolerskivor  http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=576 dyra som skamm. Jag tycker det luktar mer av de skivorna, än vad jag nånsin kan minnas att det gjorde i havsfidrans box!?

Om du tycker att det luktar för mycket till våren, kan du ju prova och stryka ett lager epoxi.

Lyssna och läs alla förslag, och stjäl dom ideer som passar bäst dig bäst.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja det är sant.   jag hjälpte farsan att bygga med såna skivor oxå. men jag tyckte oxå det verkade alldels för dyrt.

men jag får   göra som du och några till tipsa mej  om. vänta o se. blir det inte bra så får jag måla lite epoxi färg i den  i såfall.

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...