bjarre 0 Postad 14 September , 2007 Hej! Det börjar närma sig torrsättning av båten. Det är första sommaren som jag har båt och har därför aldrig behöft bekymra mig för hur båten skall tas om hand inför vinterhalvåret. Det jag undrar är: Hur brukar ni tvätta båten inför vintern? Att vaxa båten inför vintern verkar lite onödigt och tråkigt då den kommer att förvaras utomhus. Min tanke är att tvätta av båten med vanlig bil/båt schampo köra oxalsyra (pulver som löses i vatten) på nedre delen botten (ej bottenmålad och har gått i sötvatten) då det blivit lite brunnyans på botten av båten. För att sedan till våren polera och vaxa båten innan sjösättning. Dock har jag läst någonstans att båten skall vaxsas när man tvättat med oxsalsyra, stämmer detta? Jag kommer att förvara båten på en aluminiumtrailer, kommer denna att bli missfärgad av oxsalsyran? Jag vet att galvade trailers kan bil missfärgade. Vilket är det bästa tvättmedlet för gelcoat? Mvh. Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 15 September , 2007 Hej,ditt tänkta tillvävagångssätt är i princip mycket bra tycker jag. Dock så tycker jag att man även polerar och lackslyddar på hösten. När du använder oxalsyra så tar det bort allt vax och gelcoaten blir därmed naken och kan stå och oxidera under hela vintern. Lägg istället ett par dagar (vet ej hur stor båten är) på att polera henne grundligt och sedan lackskydda. Då räcker det med en mkt lätt polering till våren och ett nytt lager lackskydd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjarre 0 Postad 15 September , 2007 Hej! Det känns som lite dubbelarbete att polera och vaxa både på hösten och våren. Jag funderar på om man inte kunde skita i det på hösten, enbart spola av båten med högtryck samt tvätta med vanligt bilschampo. För att sedan till våren köra rubbet med oxsalsyra, polish och vax. Hur brukar ni göra? Någon som vet hur oxsalsyra reagerar på aluminium? Mvh. Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 15 September , 2007 Förra hösten tvättade vi båten och la på vaxet utan att gnida bort det. Till våren gick det otroligt lätt att polera bort och båten såg ut att vara nyvaxat. Sparade många arbetstimmar. Det kändes som gelcoaten blev skyddade under vaxet hela vintern. Det bästa tvättmedlet för gelcoat som jag har kommit fram till efter 30 säsonger är en produkt som heter Abnet. Min fru köpt den på en symässa i Stockholm men man kan beställa den från www.clevernet.se. Lycka till! PhilippsLänken funkade inte.Prova order_@clevernet.seds Senast ändrad av Nybyggarn | 15 september 2007 | 12:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser