Olle33 0 Postad 14 September , 2007 Hej!Jag funderade på hur man bör göra med olja o.s.v i motorn.Kan man tömma ut all motorolja och växelhusolja så att motorn står torr under vintern? Om inte, bör man vänta med att byta till ny olja efter vintern eller är det bäst att göra det innan vintern?Någon som har några idéer om vad som kan tänkas vara bäst?M.v.h.Olle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 14 September , 2007 Vill du ha rost i motor och växelhus, så låter du dessa stå tömda under vintern. Nej, byt olja på hösten så har du läget under kontroll. Dels genom att du vet att oljan i drevet inte innhåller vatten samt att du har olja utan föroreningar i motorn. mvh/Nitro Ps. det sista jag skrev tvistar de vise om. Jag byter och har alltid bytt olja på hösten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 14 September , 2007 Nej, Nitro, det är ingen vis man eller kvinna som tvistar om det du sa, för i annat fall är ju den personen inte särskilt vis! Det är helt riktigt att man ska byta olja på hösten just för att som du sa oljan annars kan innehålla vatten och för att slippa rost. Om man har motorn i minusgrader så slipper man även risken för fryssprängningar. Att byta olja/oljor innan frosten kommer är alltså väldigt viktigt att göra om man är rädd om sin motor! Man ska även byta packningen till skruven där man fyller på och tömmer växelhusoljan varje år så att den håller tätt just så att vatten inte ska kunna tränga in den vägen. Denna lilla säkerhetsåtgärd kostar hiskeliga 10 kr i runda slängar, men det går kanske att ta det på avbetalning... Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mike62 0 Postad 14 September , 2007 Håller med , bäst är att byta på hösten. Varmkör motorn , ut med den gamla oljan. I med den nya ,varmkör så att alla delar i motorn blir insmorda med ny olja.Glöm inte att byta oljefilter också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olle33 0 Postad 17 September , 2007 Bör man byta oljefilter på en utombordare varje år?Jag har för mig att i manualen för motorn så står det vart annat år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amare 1 Postad 17 September , 2007 Beror på hur mycket du kört. Det borde stå i manualen hur många drifttimmar det är mellan filter/olje-bytena. Kanske svårt att hålla reda på hur mycket man kört och är man minsta tveksam så byt. Att säga vartannat år är lite knäppt. En del hinner kanske med 200 timmar och andra 20. Och man ska komma ihåg att en båtmotor jobbar alltid i uppförsbacke. Till de flesta utombordare finns samma filter till en bil och hittar man motsvarnde filter blir kostnaden för ett nytt filter så lågt att det inte finns någon anledning med att snåla. \Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olle33 0 Postad 17 September , 2007 Ok. Tack alla för givande svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser