Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
Scrat

Fångstrapport - Havsöring, Stockholms norra skärgård???

Rekommendera Poster

Har havsöringarna börjat komma inåt land än, är det någon som landat havsöringar i Stockholms norra skärgård (utanför Norrtälje) hittills i höst?

 

Är det för tidigt att bege sig ut och spinnfiska efter havsöring en bit ut i skärgården? Nån som har en uppfattning om hur hög/låg vattenteperaturen i området är?

 

 

Senast ändrad av Scrat | 14 september 2007 | 10:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


wow, här haglar svaren tätt! ;) ungefär lika tätt som huggen i helgen...var ut en sväng i söndag, men det var nog kanske i tidigaste laget!

vattentemperaturen i ytterskärgården ligger fortfarande på nästan 12°C.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite tidigt ute kanske :)

vi va ute förra helgen jag o några kollegor,

mest bara för nöjets skull,men ena kollegan landa en lite stackare

på ngt kilo,sen vart de 3 gäddor oxå,så de är nog fortfarande för varmt,

detta var utanför sandhamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni i Stockholm er öringsäsong från oktober t o m maj...? Helt tvärsemot oss på västkusten i så fall... vad beror det på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-> Bigfish68: Jag var ute med dem i våras (början av maj) och då höll vi till från Rödlöga till söder om Blidö och upp mot Furusund.

 

-> Keddy: Vad det beror på är nog helt enkelt fiskemetod... framåt den kallare årstiden söker sig öringen in mot land. Den finns säkerligen i närheten under sommaren också, men då är det nog trolling som gäller och det är inte min grej.

 

Någon som vet nåt hett havsöringsställe runt Björköfjärden? Eller var brukar ni fiske (ni som fiskar i skärgården utanför Norrtälje)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja... jag tänkte snarast på att här på västkusten är öringpremiären 1:a april och håller på till 30:e september... resterande månader får vi inte fiska öringen... får ni det...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


ja, vi får såvitt jag vet fiska året om i havet... däremot finns det väl restriktioner om hur man får fiska i och runt strömmande vattnen. Norrtäljeån till exempel, är fredad från 15/9 till 1/1 om jag inte minns fel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu måste väl nån ha krokat lite silver i Stockholms norra skärgård???

har sett att guider börjar rapportera om fångster i de lite sydligare delarna.

jag har tyvärr inte kommit ut så mycket som jag önskat... får desto mer att ta igen när väl vindarna blir de rätta... om de nu behagar bli det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tempen har sjunkit snabbt nu. Var ute för 2 veckor sen och då var det 12 grader, igår hade det sjunkit till ca. 10. Var ute en halvdag igår och invigde höstens öringfiske med en 2 pannors blancher. I övrigt inga andra känningar, förutom några små slemmpellar. Nu har jag flyttat båten till mellanskärgården, men har fiskat hela mitt liv i norra med utgång från Blidö. Har hört om landade öringar på de klassiska ställena så visst är det igång nu.

 

Skitfiske på er!!!

 

Mvh

 

Vicke.V

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gaaaaaahhhhh.... Sluta läska mig... det är ju skitmånga månader kvar till april jöh, då vi får börja fiska efter silvret igen...\Tongue

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, bifogade en bild oxå för att läska dig ännu mer. Vart tog den vägen? gjorde jag nåt fel, och var ska den synas? Testar med en mindre då...

post-29476-1394235243,2725_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vart fick du den?

var fisket bra, fick du flera?

 

var själv ute igår och kastade från land (Kapellskär och Ljusterö-färjeläge) men kammade 0... varken såg, hörde eller kände något livstecken från havsöringarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den vart inte dum... slet en del kan jag tänka...

 

Nä, nu skall jag lägga mig i ide och inte komma fram igen förrns april...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen om jag drar upp dig ur dvalan Keddy, med dagens fångstrapport.

1st havsöring, 2,2kg, 58cm...Kapellskär.

 

Senast ändrad av Scrat | 26 oktober 2007 | 19:15

post-26230-1394235254,1401_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mmmmmm...mumma...

 

Det var en snygg en \Laughing\

 

Tror banne mig att jag skall bli deltids-östkustare, Väst på vår & sommar, Öst på höst & vinter... \Cool\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nice öring Keddy! Havets silver äger och förblir skärgårdens vackraste fisk - silvertorpeder är kungar alla dar i veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...