Pelle_r 0 Postad 14 September , 2007 Är det någon som kan rekommendera ett bra och säkert sätt att hur man flyttar motorbåt, ca 800 kg, från en trailer till bockar? Dels skiljer det lite i höjd, som kan kompenseras med två små ramper för att frilägga aktern. Räcker det med stöttorna på bockarna samt att tjudra båten? Tycker det kan bli knepigt att oxå anv. temporära stöttor då fören ännu inte är fixerad?! Och vad med fören? Bocken lär hamna ganska långt bak då trailern och rullarna tar plats, vilket i och för sig inte bör vara några problem. Verkar lite osäkert att även här anv. ramperna för att kompensera höjden eller ...... Som i märker känner jag en viss oro för denna övning, så alla goda råd är välkomna - innan jag har vält båten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 14 September , 2007 Jag antar att det är en v bottnad styris eller motorbåt med vanlig V botten. Använd lägre bockar eller ställ båten på fraktpallar då är det enkelt att bara sätta en pall under aktern, palla den så den står stadigt i sidled, dra försiktigt båten av vagnen. OBS! koppla inte av vinchen utan använd denna för att bromsa båten/trailern, när båten kommit av så långt att du är förbi jämvikts centrum, palla under kölen och dra undan vagnen. Nyckeln är arbeta långsamt och försiktigt, är du osäker på att du klarar det, ring en lastbilskille med kran och lyft av båten kostar 5-600:- ungefär. Vanliga Europa pallar med brädor stående längs steglister är ett jättebra sätt att ställa båtar under vintern, det går dessutom att flytta båten med två pallyftare eller truck om underlaget tillåter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-JL- 0 Postad 18 Augusti , 2009 Hej! Såg detta inlägg då jag själv känner samma oro inför vinteruppläggningen. Skall för första gången få upp båten på land och har tänkt att ställa den på bockar med sidostöttor från Press & Son. Bockarna är lite högre för att jag skall kunna ha motorn i lägsta läget ex vis vid byte av olja. Samtidigt vill man ju ha lite manöverutrymme då det blir dags för bottenmålning i vår . Har funderat på att använda grannar och domkraft vid skifte från trailer till bock. Hur lyckades du som skrev ursprunginlägget? Alla tips är välkomna. /Joakim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batteristen 0 Postad 1 Oktober , 2009 Är också mycket nyfiken på detta! Tänkte köpa en trailer, men 25000 är mycket pengar. åtminstone för frugan. VIll alltså hyra trailer och rulla av båten. Ingen som har fler erfarenheter? Senast ändrad av batteristen | 01 oktober 2009 | 14:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 1 Oktober , 2009 Jag har flera gånger dragit av båten på våren till bockar för att bottenmåla och dra tillbaka den inför sjösättningen. Flest gånger har jag använt bockar som är högre än trailen. En smalare och en bredare. Då har jag sänkt stödhjulet fram så aktern åker upp och över den smala bocken. Därefter kopplat trailen till bilen på vanligt sett så aktern ligger stadigt på den smala bocken och dragit bort vagnen från båten nån meter. Sen flyttar jag fram den smala bocken varefter jag drar bort vagnen samtidigt som den bredare läggs in under aktern. Ett annat alternativ som jag tror är bättre är att använda lägre bockar och binda fast båten i nått och bara dra iväg trailen nån meter. Då slipper man joxet med att höja akten samtidigt som det blir lättare att få tillbaka båten på vagnen. Båten är en styris på 5,5m och ca 700kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batteristen 0 Postad 1 Oktober , 2009 Tack Danne! Suveränt o höra några varianter. Själv har jag en 7-meters DC på ca 1700 kg. Men det borde gå i princip lika bra. Nog... Fler som har tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 1 Oktober , 2009 1700 kg båt knuffar man inte av trailern hur som helst, det går med en lättare båt runt 1000 kg Går åt att binda fast båten i aktern i ett kraftigare träd eller något annat stabilt. Hur tungt det går beror på trailerns konstruktion. Kärva helgjutna kölrullar ger ett jävulskt motstånd medans lättsnurrande luftgummihjul gör det lättare. Hyrtrailers brukar vara ganska däligt underhållna så man bör kolla hur lätt rullarna går. Kanske behövs ett par tag med fettsprutan. En några centimeter lägre bock än trailern underlättar som skrevs här ovan. Se till att båten lägger sig stadigt på den aktre bocken med sidostöd när bilen och trailern körs sakta frammåt. När man sedan kör frammåt så följer man med med den bocken som ska vara föröver. när man kommer till det läget där man vill ha den främmre bocken så är det bara att låte den stå där och köra sakta frammåt tills båten lägger sig på den främmre bocken ock blir fri från trailern. Man måste hålla koll på den bakre bocken när man kör frammåt så den inte börjar att dras med frammåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 1 Oktober , 2009 När jag gjort den här operatioen har jag bundit båten i ett träd och dragit av den en halvmeter, sedan in med bakre bocken och dra en och en halv meter till, sedan in med den främre och dra av, samtidigt håller någon bak fast den bakr bocken så den inte följer med, samt håller båten plant Vid sjösättning gör man tvärtom backar in trailern 30 centimeter i taget och vevar på med vinchen, när man kommit till mitten tar man bort den främre bocken och backar vidare Detta var iofs med en båt som väge 800, så den var hanterbar, hade jag haft en tyngre båt vid tillfället så hade jag haft mer hjälp, eller kranbil. MVH /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 2 Oktober , 2009 När jag har tagit av båt från trailer till bockar har jag gjort så här: 1 Kör trailern dit du vill har den med bil. Ha trailern fastkopplad på bilen. 2 Få in bocken under kölen (bakom stödrullen). Använd trailern stödhjul för att anpassa höjden (vinkla vagnen) så att båten vilar på den aktre bocken. 3 Justera in sidostöttorna för bakre bocken. 4 Kör försiktigt framåt med bilen samtidigt som någon eller några vuxna håller mot båten så att den står stilla. (vagnens rullar skall alltså röra sig) 5 Stanna bilen (innan båten glider av vagnen) och lirka in den främre bocken. 6 Justera bockarnas stöttor. När du vill ha upp båten på trailer igen gör du så här: 1 Dra in trailern mot båten,. ända fram till för bocken Använde stödhjulet för att anpassa höjden. 2 Koppla trailern till bilen, lägg ur växel och handbroms 3 Koppla vinschen till båten och vinscha så att trailern dras in under båten. Ibland kan man behöva hålla mot båten. 4. När trailer kommer till akter bocken och båten inte vilar på denna så tas den bort. Kom ihåg att vara försiktig och ta det lugnt. Det är stora vikter att hantera om något går fel, håll händer och fötter ur vägen så de inte kläms. Senast ändrad av Flipp760 | 02 oktober 2009 | 14:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batteristen 0 Postad 3 Oktober , 2009 Kalas med dessa stalltips! Letar vidare efter en prisvärd trailer men det lutar mer och mer åt en avrullningsmanöver... Återkommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batteristen 0 Postad 8 Oktober , 2009 Fegade ur. Köpte en ny båtvagn (TK-BV2000). Bra pris just nu på Marin Invest Kalmar. Fraktfritt till sthlm. 22500... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser