Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
Sahlback

VAL AV VINTERFÖRVARING?

Rekommendera Poster


Mina val (inkl högtryck och upp och i med båten):

 

1. Utomhus där jag har båten för ca 3tusen.(Köpa Noa presenning jobb osv.)

2. Inomhus utan värme ca 7200 ( resväg ca 50 distans)

3. Inomhus frostfritt ca 9200 ( resväg ca 50 distans)

4. Inomhus 15 grader 10000 ( resväg ca 50 distans)

 

(Det gäller en 7m HT årsmodell 2006 så man e ju lite rädd om den.)

 

Låter priserna vettiga?

Vad hade ni valt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bortser nu helt från det rent ekomoniska:

 

Alternativ 1 kan vara ett bra alternativ om du kan ha den hemma på ett säkert sätt för att lätt och smidigt kunna se till båten. Men detta innebär mer jobb plus att du själv måste bedömma hur stöld och skadedrisken är hemma jämfört med de övriga alternativen. Om detta alternativ inte är hemma på din egen tomtmark så hade i varje fall jag helst ha undvikit detta eftersom jag skulle tycka att det känns lite olustigt otryggt att inte kunna ha daglig uppsikt över båten och motorn.

 

Alternativ 2 skulle nog gå bort för min del om stöld och skaderisken är den samma som i alternativ 1. Det här alternativet är ju så gott som den samma som i alternativ 1 under förutsättning att du gör ditt eget tak med hjälp av Noa. Men är stöldskyddet bättre än i alternativ 1 så skulle jag nog föredra detta alternativ av just den orsaken.

 

Om alternativ 3 innebär en temperatur mellan 3 till 8 grader så hade jag nog personligen valt det här alternativet om jag enbart ser det till båtens/motorns bästa. Denna temperatur är nog idealet för en båtmotor. Sammtidigt vet jag ju inte vilka möjligheter du har med detta alternativ. Jag tänker då på möjligheten att få tillträde till lokalen när du vill, om den är larmad, vems försäkring det är som gäller osv. 

 

Alternativ 4 är lite för varmt för att det ska vara helt optimalt för gummibussningar som på sikt kan torka ut om det är för varmt. 3 till 8 grader är idealet för detta även om 15 inte är skadligt för en säsong. Men är man pedant så är man! För övrigt samma svar som i alternativ 3.

 

Det är lite svårt att svara rakt av på frågan tycker jag eftersom det är en rad faktorer som också spelar in här och som vi läsare inte vet någonting om. Det är då sådana saker som just stöldrisk, larmad eller olarmad lokal, tillgänglighet ifall du vill tittat till och kanske byta torrboll eller annat, försäkringsvilkor mm. Vet inte om du blev ett dugg klokare av mitt svar men du får säker fler svar av andra som kanske kan hjälpa dig bättre. Lycka till!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jodå, det var mycket bra i svaren! Ska kolla detaljer om tillgänglighet och sånt. Vore ju bra om man kan få vara inomhus och fixa till saker.

 

Alt 1 var min hemmahamn men den är 8 mil från mig så nån daglig koll blir det inte. Känns inte helt bra.

Alt 2 var ju också inomhus i hall men inte garanterat frostfritt.

Känns som att det står mellan Alt 3 och 4. Åtminstånne om man får vara där och fixa lite med båten nån gång.

 

Det kanske finns fler bra ställen. Alla tips i Gbg/Bohusläns skärgård är välkomna. (kanske finns till bättre priser?)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, alternativ 1 verkar ju inte vara något bra alternativ om du har 8 mil dit. Bättre att i så fall erbjuda någon kompis 3000 kr om du får han båten hemma hos honom/henne på väldigt nära håll. Då blir ju 3000 kr ett billigare alternativ dessutom eftersom du då slipper de långa resorna samtidigt som du kan ha båten hos någon som du känner förtroende för.

 

Om alternativ 2 inte är garanterat frostfritt så är det inte kanske så bra men ingen katastrof. Även om man har båten utomhus så är det ju ibland frost och ibland frostfritt. Kan ju vara ett alternativ trots allt då du har 8 mil i första alternativet eller om du inte kan ha den på hemmaplan under uppsikt hos någon kompis. 

 

Alternativ 3 & 4 verkar dock vara bäst så här spontant, men det beror ju som sagt på hur det är med säkerheten, åtkomst mm.

 

Har dock ingen aning om hur prisbilden ser ut då jag själv har min egen båt förvarad inomhus helt gratis där temperaturen är mellan 3 till 8 grader under hela torrsaättningeperioden. Är helt enkelt inte insatt i prisbilden. Men jag kan väl säga så här: Med dem priser som du har angivit så skulle jag förmodligen ställa krav på hög säkerhet, att firman har en egen försäkring och att lokalen är larmad. Jag tycker att det låter rätt dyrt, men jag kan som sagt egentligen inte uttala mig om det på ett rättvist och bra sätt.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vet inte heller hur dyrt det är jmf med andra men det är iaf. rätt mycket pengar. Kanske ändå kunde vara värt det nu första året. Båten är rätt ny och dyr. Så har man ett år på sig att se hur man ska göra nästa säsong.

Skulle va helgött att ha den i närheten hemma men den väger 2,5 ton och jag har ingen båtvagn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag håller med dig i ditt resonemang helt och fullt! Har man lagt em massa pengar på en båt så är det bara dumdristigt att snåla in på vården av den. Det har man ju igen...och ofta rätt kraftigt dessutom... den dagen man ska sälja båten.

 

Synd bara att båtar blir dubbelt så stora så fort de kommer upp ur vattnet och att de är så förbenat dyra i inköp! Att de vattnas under hela sommaren tycks visst göra att de växer både på höjden och i vikt då det är dags att ta upp den på en trailer som om det vore ett gödningsmedel!

 

Mycket fin båt ni har förresten och det är väldigt kul att se att du har en stark känslomässig bindning till båten, för det syns i ditt engagemang att du verkligen är rädd om båten och att du vill vårda den! Det är alltid roligt att se när folk behandlar sina båtar som om de vore barn och har ett stort hjärta för den! Lycka till med både båten och båtlivet även i fortsättningen...

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

 

Senast ändrad av Roddarn | 14 september 2007 | 01:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare lämnade jag in min båt och fick allt gjort. Bara lämna på hösten och hämta på våren. Jättesmidigt. Men hu vad dyrt. Sedan när jag upptäckte att servicar bara bestod av att byta olja och konservera så inser man att man kan fixa sådant själv.

Detta alternativ gäller bara om man har gott om pengar och inte bryr sig om vad det kostar samt inte vill skita ned sig själv. Årskostnad 18-19 tusen för en enklare båt på 6,5m

(alltså pengar som räcker för en extra resa utomlands varje år)

 

Numera tar jag själv hand om allt och förvarar utomhus. kostnad 2-3 tusen per år

 

Fundera över vad det är i din båt som inte klarar en vinter utomhus då den ändå klarar övriga delen av året i vattnet med en grym sol som tar på materialet.

Mögel mm kan bli problem både utomhus och innomhus och beror på ventilationen samt om båten är ren. 

 

Noa räcker många år men presseningar av enklare kvalitet behöver bytas ibland.

 

mvh Roland

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade helt klart valt nåt av inom hus alternativen....visst e ju lite

dyrare men man slipper oroa sig för stormar å snö tyngda pressar å sånt...

å inom hus e ju oftast säkrare än å stå ute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Alt 2. inomhus kallt har jag provat. Det är lika fuktigt som utomhus men fördelen är att man slipper oroa sig för att tjuvar, vandaler, stormar och snö skall paja presenningsställningen (om man nu ens lyckas bygga en bra sådan, det gjorde aldrig jag. Antingen för tätt (kondens) eller för öppet (snöstorm genom båten)). Givet förstås att inomhusförvaret är ordentligt låst eller bevakat. Du har ju en kabinbåt som är mindre känslig men i mitt fall med helt öppen båt var detta helt avgörande.


 
Varmhall är förstås ännu bättre men som du märkt hiskligt dyrt. Oftast är det någon marina som naturligtvis vill göra business av det hela och inkludera service i priset, vilket man lika gärna kan göra själv, svårt är det inte.


 
Jag ser att du har en förnämlig trailer. Då kan du söka inomhusförvar långt in på landbacken. Där finns gott om bönder etc som har någon maskinhall eller schysst lada som annars bara står tom. Kolla på blocket, sök på GBG med omgivande län, och alla kategorier. Jag har gjort en hel del research på området i stockholmstrakten och mer än 2500 kr skall du inte behöva betala för din båt i ett kallt inomhusförvar. Vilket borde göra alternativet lite mer intressant. Å andra sidan om du orkar åka till Åmål e dyl kan du få varmhall för typ 5000 kr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, trailern på bilden är tyvärr inte min. Det var den dom körde ner båten med från Stockholm förra veckan när jag köpte den. Så jag har inte det alternativet. Har inte E-kort heller.
Var på Hjertmans en sväng idag. Noa är inte direkt gratis heller så då får man bestämma sig att det är utomhus som gäller isf.
Jag gjorde servicarna själv på min Yamaha 50Hk 4-takt (förrförra båten) men har inte provat inombordare V8. Vet inte riktigt vad som behöver göras med den. Plocka bort drevet låter sådärkul.
Idag blev det lite bryggsegling. Det var styv kuling och feta vågor utomskärs men jag var tvungen att låta Våttan gå en liten stund och lyssna på ljuden.  :P 
Tack för alla tips och åsikter och jag välkomnar fler!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://dancovershop.dk/group.asp?group=58&sub=58

 

Kanske inte så billigt vid den första anblicken, men det här kan ju faktiskt vara ett rätt bra alternativ under förutsättning att man kan ha båten på egen tomt och att man slår ut kostnaden över tid. Bör betala sig ganska snabbt om man jämför med kallgarage/lokal.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma sak om den här: http://www.greenmarine.se/4.html

 

Kanske inte så billigt vid den första anblicken, men det här kan ju betala sig hyfsat snabbt om man slår ut kostnaden över tid och om man jämför med garage/lokal. Man slipper dessutom arbetet och kostnaden för bottenmålning samtidigt som det är ett rätt bra stöldskydd året om.

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den tar för stor plats på min balkong. Jag kommer inte att få plats att grilla där då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske skaffa en båtupptagningsvagn och sen om du har nån kompis som får dra släpet?

Har min båt hos en bonde, 875 kr kostar det okt-maj. Inomhus, kallt.

Har trailer till min båt så jag kör dit/hem själv.

 

/Bo

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, ingen trailer och för tung båt -- attans. Då gäller alltså förvaring på någon marina. Nu vet jag ju inte var du bor men de priser som du fått är åtminstone med stockholmsmått mätt helt ok. Men här är ju allt förstås sjukt dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nånstans i Göteborgs norra skärgård vore perfekt. 10 000 för 6 månader är rätt mycket. Fler hallar och lite mer konkurrens behövs. Det är ju mer som ska fixas. Service och bottenmålning t.ex.

Men om man får vara inne och fixa med båten så är det ju skönt med 15 grader. Jag är inte sugen på utomhusalternativet. Oron för stormar, frysskador, mögel, hemmaförvaring av kapell, batterier, köpa Noaställning osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...