Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
bosse12345

impeller byte

Rekommendera Poster

Jag ska nu för första gången byta impeller på min evinrude 70 hk 79. jag har ingen erfarenhet av detta och skulle gjärna vilja ha lite hjälp

 

/bosse

 

Senast ändrad av bosse12345 | 15 september 2007 | 19:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att byta impellern på min Yamaha 60 -82:a i höst och är även jag intresserad av tågordningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


om jag inte har sköt bytt impelern på 5 år tror ni då att det är något problem med dem??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj då....om det var 5 år sedan du bytte impellern senast så är det verkligen hög tid nu!! Jag skulle inte ha kört en enda meter till med den impellern! Inpellern bör man byta vart annat år så 5 år är ett väldigt stort risktagande. Nu tycks du ha lite tur för om du hade fått problem så hade du förmodligen märkt det. Men se som sagt till att byta omedelbums innan motorn rasar! När du byter så se till att spara den gamla för att se hur den ser ut. Den kan nämligen vara så pass sliten att det har lossnat små gummedelar från den och i så fall så är ju det inte bra.

 

Hur impellerbytet går till överlåter jag till de som känner sig manade att svara på den frågan. Själv byter jag aldrig impeller på min motor. Jag överlåter det till auktoriserad verkstadspersonal. Lat som jag ju är! 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men om den pumpar vatten hyfsat bra är det något problem då eller ska strålen vara mkt stark?

mycket tacksam för hjälp

 

 

/bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just det som jag menar med att du borde har märkt om vattenstrålen är stark eller ej. Du har haft tur vill jag påstå att den fortfarande fungerar och att motorn därför inte har skurit för dig! Men jag törs nog lova dig att din impeller nu sjunger på den allra sista refrängen! När du plockar bort den så kommer du antagligen få en chock över hur illa den ser ut och då kommer du nog att bli lite förvånad och samtidigt tacksam för att den fortfarande har fungerat för dig. En impeller är av gummi och torkar ut. Det är ingen tillfällighet att man rekommenderar att byta den vart annat år. Visserligen brukar den oftast kunna hålla längre tid än  bara 2 år, men det är ju en otroligt vital del för motorns överlevnad (och inte enbart skick) så att låta bli att byta vart annat år är att ta väldigt stora risker som då kan innebära att motorn skär. Personligen tycker inte jag att ett par 100-lappar är värt det. Men i sak har du alltså helt rätt att du nu har klarat dig då strålen pumpas ut genom skvallerhålet. Men den strålen bör helst vara ganska stark och helst inte bara hyfsat stark även om det är en definitionsfråga.

 

Vinterkonservera din motor, byt impeller och växelhusolja och gör rent röret till skvallerstrålen så får du säkert en bra fungerande motor i många år till. Att se till att man har ett separat bränslefilter med inbyggd vattenavskiljare är också en mycket bra investering som skyddar motorn både från haverier och dyrbara motorskador.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en annan fråga jga har är att jak har kört genom min hamn och där har propellen nuddat marken och rivit upp sanden är det nån risk att det har kommit in vatten i vattenpumoen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...