Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
dara

Är det bara jag som funderar på att masta av...

Rekommendera Poster

Hinner inte med båten just nu, och kallt börjar det bli.

Ska jag åka ner och ta ner genuan..........

Ja kanske till helgen, känns inte som om jag hinner segla mer ändå.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobbar just nu, men i oktober tänkte jag segla lite igen.

Lite kyla stör inte, underbart skönt att segla på hösten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har samma funderingar. Seglen åker nog av i helgen. Sorgligt.... detta är den sämsta segelsommar jag haft någonsin dvs de sista 30 åren..

Senast ändrad av CaptainH | 14 september 2007 | 07:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog premiärturen i förrgår så jag funderar på att ha masten på några veckor till, men frågan är om det blir mer segling!

Kanske lika bra att kasta in handduken och ta tag i höst /vinter bestyren så att man är redo för kommande sommar.

Är ju bara ca35v kvar till sjösättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, om vädret vill och jag får fatt i en gast så skall det seglas smögen runt imorgon. Men tyvärr så blir det nog snart upptagning. Men inte för att hösten närmar sig, det är ju nu skärgården ligger tom och inbjudande.

Nej jag skall istället ta tag i ett par mindre lyckade kölreparationer och samtidigt passa på att inspektera hjärtstock/lager samt lägga epoxi i botten.

Hmmm, när jag nu tänker efter så känns det som om jag redan borde stå på land? Men nästa år hoppas jag på att kunna ha båten kvar i vattnet långt in på hösten.

Ifjol seglade jag till väderöarna 14-15 oktober men då hade vi ju å andra sidan en mycket varm och fin höst.

Mvh Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hemsegling av båten sker i helgen.

Avmastning nästa vecka.

Upptagning 24/9.

...så var ännu en säsong sommar slut, nu börjar den andra båtsäsongen - den fylld med mekande! Blandade känslor... Det dåliga vädret har gjort att det blivit alldeles för lite båtåka för att man ska kunna klara sig hela vintern. Får se till att åka mycket långfärdsskridskor i vintern. Funkar rätt bra som terapisyssla när båten är på land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I onsdags kom lappen om torrsättning hem i brevlådan. Finns det ett säkrare hösttecken? 13/10 är det dags, så masten få vara kvar ett par veckor till.

Måste ut i helgen och vädra segel. Körde tävling i lördags. I ösregn. Efter att ha vädrat seglen åker dom nog ner. Focken iallafall. Verkar inte bli mer segling i år.

Men sen börjar ju mekarsäsongen som någon antydde. Har laddad Att-Göra-Listan så jag har att göra...

/R 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo snart är det dags att lägga upp för året. Sämsta säsongen sa någon.

Festligt att det blev längsta seglingen i sämsta vädret. Vi seglade 1800  distansminuter denna sommar. Kanske inte så konstigt förresten då dåligt väder är bra segelväder som regel.

Gick vakt i hamnen natten som var och det kändes skönt att sova i båten igen (mellan vaktpassen).  

Funderar ibland på om det är nödvändigt att segla. Det är ju en hel del stök ikring båteriet.

Men jag har kommit fram till att det trots allt är övervägande positivt. Får se vad vinterns resplaner utmynnar i. Ingen aning f.tillfället. Kanske Baltikum. Eller Skottland. Eller Shetlandsöarna.

Drömma är bäst. 

Det är nödvändigt att segla. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det börjar bli dags. 13 okt ska båten upp. Så man får väl masta av ett par veckor innan. Det blev inte mycket segling p.g.a den regniga sommaren. Hoppas det blir bättre till nästa år!

Senast ändrad av Crona | 15 september 2007 | 13:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Masta av eller inte masta av - det är frågan.

Under de åren jag hade båten på Svinninge marina, Åkersberga, mastade jag inte av. Dom kunde ta upp båten med masten på.

Men i år blir det nog - masten av. Var ute och tittade till båten före middag och kom på en lösning på ett mindre problem som nog är lättast att ordna om jag mastar av.

Här ute i oyggden - långt från all ära och redbarhet - tar vi av masten med samma maskin som vi tar upp båten med, så någon särskil tid för avmastning blir det aldrig frågan om.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Började förbereda torrsätning igår. Bytte olja på motorn mm. Tömmer båten nästa helg och städar ur den. Den åker nog upp på land om 14 dagar.

Sorgligt.........

Men... dår har man några goa helger i oktober då man kan putsa och polera. All grejer som ska smörjas och skötas kan man faktiskt göra på hösten. Då har man gått om tid att fixa och dona i lungt tempo. hittar man några större fel kan man ordna detta utan panikåtgärder som dessutom ofta är dyra. Förbered sjösättning på hösten så kan man sjösätta tidigt på våren. Första helgen i april är lagom. Härligt....

Hur gör ni andra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...