Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
perman

ha glykolvatten kvar i systemet vid vinterförvaring?

Rekommendera Poster

Har en Inombordare V6 med sjövattenkylning, och tänkte köra igenom systemet med vatten/glykol från ett fat. Men efter detta skall man tappa ur glykolvattnet eller skall det vara kvar i ledningar o kanaler?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis låter du det glykolblandade vattnet som du får i sjövattensystemet vara kvar. För har du riktig glykol så har denna även en rostskyddande effekt. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så är det,köp glykol med rostskyddande egenskaper och låt den vara kvar i motorn.Om du tappar ur den och låter motorn vara tom rostar det rejält..

Lycka till med höst fixet!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken blandning brukar man ha när man skall skölja ur
Kommer bli ca 50L vatten i fatet innan det når till sugpungterna på drevet.
Skall man köra 50/50 så blir det 25L glykol = nästan 9st 3L dunkar från biltema
= 720:-     eller har någon annan en bra lösning?
Man måste ju köra en stund innan termostaten öppnar. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varmkör motorn med vanligt vatten först,sen kör du in glykolblandningen och ja blanda 50/50.

Kolla om du inte kan köpa en 25 liters glykoldunk billigare nånstans..Det är inte alltid billigast på Biltema.

Lycka till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man inte plocka ur termostaten, varmköra med vanligt kranvatten, tömma motorn och hälla i glykol?

 

 

Senast ändrad av trewq | 14 september 2007 | 00:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Miljökämpe som jag är funderar jag på hur många som tänker på att tömma ur glykolen och lämna till miljöstation/spara till nästa år, jämte de som kör ut glykolblandningen i havet i samband med sjösättning.

 

/Freddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu har jag ingen aning hur vattenintaget ser ut på ditt drev, men jag antar att det fungerar med spolmuff sk mussepiggöron, gör det det så behöver du inte så stora mängder glykolblandning. börja med trädgårdslangen till muffen och kör motorn en stund så att du för systemet sköljt från saltvatten, banda sedan till glyckolblandning 10-15 liter, ställ kärlet på akterdäck och med sughävert slanga sedan blandningen till mussepiggarna, sedan är det bara att starta motorn, man kan med fördel iakta returvattnet och när vattnet byter färg till glykol så kan man fånga det i ett kärl och köra igenom det flera gånger/ ta det tillvara på ett miljöriktigt sätt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jodå, det är så det beskrivs i Mercs maintenance-manual. Tömmer först motor och limpa genom att skruva bort pluggarna. Plockar sedan bort termostaten och lossar en slang till limpan och häller sedan i glykolblandningen i motor och limpa. Varmkörning behövs inte. Inget behov av att köpa alldeles onödigt mycket glykol.
 
Apropos: Eftersom jag gör på detta vis kan jag återanvända glykolen. På våren tömmer jag tillbaka den i en dunk. (Inte en droppe i naturen.) Men hur många år kan man använda glykolblandningen? Har den något bäst-före-datum?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att man undviker att hälla ut glykol om det kan ske på ett enkelt sätt, men den är faktiskt biologiskt nedbrytbar och därmed inte särskilt miljöfarlig på längre sikt. Att köra ut den i havet vid sjösättning är inte särskilt miljöförstörande. Däremot har den ganska hög akut toxicitet och eftersom den smakar sött finns risken att småbarn och djur slickar i sig, om de kommer åt, med svåra skador eller död som följd.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har även tänkt på att använda konserveringsolja, blandas 1 del till 20 vatten.
Då båten skall förvaras i varmgarage så behövs just inte frostskyddet, utan bara mot korrosion. Då borde konserveringsoljan vara bättre alternativ.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att försöka blanda olja med vatten är ingen bra idé, eftersom de helt enkelt inte vill blandas med varann. Om du på något sätt ändå skulle lyckas hjälpligt, genom att röra om konstant medan motorn suger i sig så kommer de ändå att skiljas från varann inne i motorn.

 

Sen är det en inge bra att ha olja i kylsystemet. Den oljefilm du nu önskar skapa i systemet är ett problem till våren. Du får sämre kylning om kylkanalernas väggar är täckta av olja. Iofs lär den sköljas ur till slut, men hur som helt - olja och kylvatten hör inte ihop!

 

Försök att ansluta glykolblandningen direkt till sjövattenpumpen istället, så slipper du doppa drevet i ett jättefat, eller så använder du spolmuff.

 

Vet inte hur mycke ditt kylsystem rymmer, men mer än 5-10 liter glykol behöver du inte köpa. Du kan som sagt köra glykolblandningen flera varv genom systemet oxå!

 

/Marcus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo pentas Konserveringsolja, är det bara att knalla in på en volvo butik och handla där? eller måste man beställa från just volvo penta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Töm motor och limpor på vatten, anslut sen glykol på sugsidan. starta motorn och vänta tills det kommer ut glykol via avgaserna. Man behöver inte ta bort termostaten eller varmköra. Åtgång på min 8,2l V8 i kylsystemet är ca 18 liter. klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det är nuförtiden, men då jag hade sjövattenkylning så använde man en speciell olja med en emulgerande tillsats, som blandades med vatten och gav ett mjölkliknande resultat. Om jag inte missminner mig så hette den soluble oil och fanns på varje välsorterad mack. Det är väl något sådant som Volvo säljer för dyra pengar.

/Karl-Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Emulgeringsolja (som det heter) finns att köpa i varje någorlunda sorterad båtillbehörsfirma bland annat OK;s bensinstationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relaterad fråga:
 
På våren tappar jag ut glykolblandningen genom tapphålen i motorblock och limpa. Således kan jag samla upp glykolen och (eventuellt) återanvända den. Men hur många år kan man göra det? Har glykol ett bäst-före-datum?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med volvo penta ang. konserveringolja och det säljs inte längre.
Pratade även med diverse båtfirmor och okq8. ALLA säger samma sak, får inte säljas mer.
 
fanns 1 återförsäljare för VP i göteborgs-regionen som hade 6 flaskor kvar  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligen olika info.. Jag vet inte vad jag skall tro. Men här på Volvo finns den ju att köpa  http://www.marinepartseurope.com/sv/p-78-inhibiting-oil.aspx  Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka tanken. Tänk om det har har varit en bluff i alla år.... Den kanske inte behövs, av någon outgrundlig anledning. Men jag fortsätter att skänka mina motorer en oljig vintersömn. Tror fortfarande att det gör nytta.

10.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer med miljön?

 

Vad gör ni med oljeemolutionen på våren, ut i sjön bara?

 

Är det någon som tvättar ur oljan ur kylsystemet på våren med avfetting och lämnar allt på destruktion eller låter ni det fara ut i naturen?

 

Senast ändrad av Janne111 | 22 september 2007 | 10:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sätter ett vanligt plastkärl vid utblåset på våren. Sedan är det gratis (åtminstone i vår kommun) att lämna in det på återvinningscentralen. Inget stort umbärande i förhållande till allt annat som skall göras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju procenta med tex vattenfyllda dunkar i fatet. det gjorde jag med bra resultat. Det gick åt 6 kg glykol som jag blandade 50% och sedan kan använda igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Problemet med besvärlig hantering av den giftiga Etylenglykolen (vanlig glykol) kan lätt elimineras genom att i stället använda Propylenglykol som är giftfri och ej miljöfarlig (i måttliga mängder).

Många motortillverkare rekommenderar den giftiga varianten men om det bara är som frysskydd över vintern är det knappast något problem med den snälla glykolen.

Jag har använt miljösnäll glykol i flera år nu utan problem, visserligen i en gammal gjutjärnsdiesel, men ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ang glykoler, skilj på giftig, dvs det ger skador om man dricker det, och skilj på farlig för miljön, och i så fall för vad-vem-vilka?
Propylenglykolen är mindre farlig att dricka om man nu skulle vilja göra det och bryts ner lättare. (Det lär visst alkohol åsså vara, för mycket så spyr man...)
För själva naturen händer det i stort sett ingenting. Glykolen är en socker variant och det bryts ner väldigt snabbt. Kolla på flygplatserna där man avisar. Att man numera tar reda på spillet och renar och återanvänder är en ekonomisk fråga och inget annat. 
 
För at tdet skall skydda lite mot rost inuti motorn, järn vatten=ej bra, så har man i lite gegga, olja/emulsion som skyddar järnytorna. Denna kemikalie är av yterst liten mängd och är inte ens 1% om jag är rätt underrättad. Men de som säljer det vill att vi skall köpa det och spelar på vår rädsla på gr. av okunskap. Så man kallar det inte kylarvatten och glykol utan kylarvätska....
 Det går alldeles utmärkt att samla upp gammalt glykol och filtrera det, ingen bäst före datum som någon trodde, möjligen att själva rostskyddstillsatsen har förbrukats en aning. Lämnar man motorn tom på kylvätska och med luften fritt in lär det rosta mera än vad avsaknaden av rostskyddsmedlet i glyolen gör. I slutna system så avgår syret  från vattnet ganska snart och då rostar det ej mera. Jmf med att byta vatnet i elementen och ledningarna och i pannan för villauppvärmningen.
 
Om nu någon tror att jag är en miljömarodör så tar ni fel. Man skall inte sila mygg och svälja kameler utan ta reda på fakta om varje enskild sak.
Avslutar med att sticka ut hakan med ett exempel. Man får inte och skall inte hälla ut minaralolja på marken, OK? Men man kan asfaltbelägga samma väg där man inte fick spilla oljan från bilen. Vad är asfalt? Hur tillverkas det? Nu menar jag inte det naturasfalt som kommer upp ur marken i mellanöstern.Fundera på det! Kan det vara olja och grus?
 
Ha det,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som vet om man kan köra in glykolblandningen från hinken via spolmuffen.

Blir det tillräckligt tryck för att få in blandningen i motorn? Jag förstog inte riktigt hur man skall slanga till spolmuffen.

 

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skilj på att ha konserveringsolja i motorns förgasare, och cylindrar och glykolen i kylsystemet...
det sistnämnda är nödvändigt det förstnämnde  är kanske bra, men de flesta nöjer sig med 
den vanlig motorojan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det är att rekommendera? När jag använder spolmuffen, så blir det ju ett väldigt spill alltså, en hel del vatten rinner ju ut direkt nere vid drevet.

 

Vet inte vad du har för motor och drev, själv har jag en Volvo, men antar att det ser ungefär likadant ut oavsett motormärke.

 

Med hjälp av spolmuffen kör jag igenom sjövattenkylningen med sötvatten tills motorn uppnår arbetstemperatur. Sen lossar jag sjövattenkylningsslangen uppe vid själva motorn. Sen skruvar jag dit en lämplig slangstump (1,5-2 meter lång) och trycker ned den andra änden av slangen i en hink full med en lämplig glykolblandning. Startar motorn och låter den gå tills det börjar spruta ut glykol nere vid drevet. Eftersom glykolen är färgad så syns det ju när det börjar komma ut glykol. 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Håller med Labbibia ovan.Problemet är att det är helt hopplöst att komma åt att koppla på en slang på sugsidan av sjövattenpumpen. Ej heller kommer man åt på ovansidan av S-drevet (det är alltså en Volvo Penta motor med S-drev som jag har). Jag har hört nånstans att man kan skruva av propellern och sen sätta en spann med vatten/glykol längst ned på S-drevet, samtidigt som man tejpar igen det vanliga vattenintaget. Då skall det vara ett dreneringshål längst ned på S-drevet som det funkar att suga upp vatten/glykolblandningen genom. Nån som har provat?

 

Hasse

 

Senast ändrad av hasanhabib | 28 oktober 2007 | 15:07

 

Senast ändrad av hasanhabib | 28 oktober 2007 | 15:09

 

Senast ändrad av hasanhabib | 28 oktober 2007 | 15:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...