Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
fredrikceriksson

Selva 50 hp ?

Rekommendera Poster

Är lite sugen på en båt det sitter en selva 50 hp 2 takt -05 , är det någon som har någon erfarenhet av denna är den törstigare än andra ? Eller är den likvärdig. Vet ej var det var för betäckning på den än , skall kolla på den i helgen. Vad borde den kosta ???? har letat men hittar inga beg sådana.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury Service Kenty Sjöholm

Tel: 08 - 57028700  Box 66

13407

INGARÖ

Superkillen på Selva 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon av båttidningarna gjorde (i våras har jag för mig) ett jämförande test mellan olika motorfabrikat. Minns inte vilken tidning det var och jag minns heller inte vilken motorstyrka det handlade om. Men jag kommer ihåg att Selva fick rätt dåliga värden på en eller flera punkter. Har för mig att den är törstigare än deras konkurrenter men jag kan minnas fel. Vill minnas att den faktiskt var sämst av de alla på just den punkten, men återigen så är jag alltså osäker. Värt att kolla upp vilken tidning som har gjort det här testet alltså och sedan försöka kolla upp om även 50 hk har samma egenskaper som i detta test fast med andra siffror. Kanske båttidningen vet svaret...

Jag har själv ingen som helst erfarenhet av Selva men innan den har fått några fler år på nacken så att man ser hur den är även på sikt så är i alla fall jag en aningen restriktiv till den. Motorkvalitet, servicetillgänglighet mm. syns inte alltid så snabbt utan behöver oftast flera år på sig att visa sitt rätta jag. Vad man ska tänka på är att Selva inte har ett så högt andrahandsvärde än så länge. Det säger nödvändigtvis ingenting om kvaliteten men fabrikatet är ju än så länge inte särskilt etablerat i Sverige. Det är ju på gott och ont. En av fördelarna är att den inte är så eftertraktad av tjyvar. Hur den är som båtmotor i form av kvalitet, service och tillgänglighet på reservdelar och behöriga verkstäder kan jag inte uttala mig om. Men en viss försiktighet/lyhördhet bör man alltid ha till nya(-re) motorfabrikat innan den har visat upp alla korten på bordet. Och i Sverige är ju Selva helt nytt så här långt även om den har funnits några få år på den svenska marknaden. Men fortfarande alldeles för få år för att man ska kunna se vad den går för på sikt. 

Vad den begagnade 50 hk borde kosta som du nu tittar på vet jag inte, men den ska absolut inte värderas lika högt som motsvarande motor av de mer etablerade fabrikaten. Återigen så har inte detta med kvalitet att göra utan mer det faktumet att den helt enkelt inte står så högt i kurs ännu på båtmarknaden. Sedan beror det ju på om du menar att det är en vanlig 2-taktare eller om det är en direktinsprutad 2-taktare som ju är både dyrare men mycket bättre. Om det är en vanlig 2-taktare av det gamla slaget så är värdet inte mycket alls. På en sådan sjunker priset mycket drastiskt och ska i princip nästintill slumpas bort!

Frågan är: Vad är det för båt och skick på grejerna och vad är priset? Är säljaren en privatperson eller får du 3 månaders garanti som du ju ska ha (minst) från en butik? Finns det någon slags dokumentation på att motorservice och vinterkonservering är gjord? Finns det kvitto på att säljaren är ägaren? Försök att svara på dessa frågor som kan det bli lättare för folk här att kanske kunna ge en bättre bild på vilka summor som kan vara rimligt att betala för hela ekipaget.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

14 liter/timman låter som ett rätt bra värde. Nästan lite väl bra tom! Men frågan är om det värdet är så intressant. Det är nog ganska sällan man kör på full gas i en timme, men att köra i marschfart i en timme kanske inte är så ovanligt. Det är i dessa lite lägre fartregistren som det är intressant att veta vilken bränsleförbrukning motorn har (i första hand) för även om motorn kanske har ett fullgasvärde som ser bra ut så kan det mycket väl vara så att förbrukningen i motorns mellanregister kan vara väldigt dålig, dvs. hög. Det är nog varvtalen mellan säg 3000-5000 varv som jag tror att du ska studera närmare på såvida du inte tillhör de som brukar köra med full gas jämt. 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...