Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Mr_Cool

Optimax eller 4-takt

Rekommendera Poster

Hej, har fått ett erbjudande på en Bella 530 Excel som jag är lite sugen på att ta, men jag har lite svårt att bestämma mig för vilken motor jag ska välja till. Handlaren har gett mig 2 alternativ som dom tycker passar, ett med en Optimax 90hk och ett med en Honda 4-takt 90hk. Jag kommer att anvädna båten till att fiska, trolla/slöta med och åka wakeboard. Enligt handlaren så passar både dessa motorer till detta och 90hk räcker. Optimaxen är 10 000 biligare dock. Vad tror/tycker ni, egen erfarenhet? Optimaxen är väl lite rappare, medans 4-takten är både tystare och lite bensinsnålare?

Mvh

Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja optimaxen är nog rappare.

Men Honda BF 90 2007 är en ny konstruktion som ska vara både rappare och bränslesnålare än föregångaren (som jag har).

Ska du fiska mycket så är det fyrtakt som gäller.

Den går mycket tystare och snålare än Optimaxen.

Skulle du åka enbart Vattenskidor/Wakeboard så hade förmodligen Optimaxen varit ett bättre val.

Men å andra sidan så går det alldeles utmärkt att åka vattenskidor efter en Bella 530 Excel och 90hk fyrtakt.

Jag har själv en Bella 512 Excel och 90Hk Honda och jag åker mycket vattenskidor efter.

Effekten räcker till och blir över.

Start på en skida. Inga problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du trolla med motorn så bör du ju välja 4-taktaren. 2-takt och trollingfart brukar annars innebära att motorn nästan hoppar av akterspegeln.

Just att motorn går lungt och fint på låga varv är ju lite av 4-taktarens verkliga fördel. Lite bränslesnålare är den säkert också även om en optimax inte är så långt efter.

Sen tror jag även på ett bättre andrahandsvärde den dagen du ska sälja. Så de 10kkr extra det kostar kan nog nästan ses som en investering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den nya Hondan har både V-Tec och Blast (ny teknik - läs på Hondas hemsida) så den är inte mindre rapp än Optimaxen. Bränsleförbrukningen tror jag är i det närmaste lika mellan motorerna. Med Hondan slipper du fylla på med tvåtaktsolja, å andra sidan är den 10 tkr dyrare. Har du möjlighet att provköra ekipagen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har brottats med liknande frågeställning, här på maringuiden dock enbart frågan om vilken 4-takt jag skulle välja. Men jag har precis gjort upp köp på en 520GTX med Honda BF90 EFI där jag tänkt mig samma användningsområden som du - dock inte trolling. Och den är ju snarlik Bellan, Vilket alternativ på 90hp 4-takt har du att välja på? Sedan - antar att det är ny båt du pratar om, så vad är egentligen 10 i sammanhanget? Och miljöpåverkan? Jag bestämde mig i alla fall rätt så tidigt under sommaren för mitt val, alltså 4-takt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Underskatta inte betydelsen av ljudnivå...Jag hade tveklöst gått på Hondan moderna 4-taktare är oslagbara när det gäller tyst gång, Underbart!

Hondan går säkert billigare och är mer miljövänlig, 4-takt alltså!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bränselförbrukningen är betydligt lägre på den nya BF90 än på Optimaxen.

Jag har inte provkört någon Honda BF90 2007, så om den är lika rapp som Optimaxen vet jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag läste testet av Honda BF 75/90 i Båtnytt. I runt 20-25 knop är dessa motorer mycket bränslesnåla, men i högre farter så imponeras i alla fall inte jag av bränsleförbrukningen. Att det skulle vara någon större skillnad i förbrukning jäntemot Optimaxen tror jag inte, om inte något nytt test visar motsatsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, angående val av motor Jocke så var det Honda 4-takt eller Mercury Optimax, men jag tror säkert att det går att få en Mercury 4-takt också, men Hondan verkar ju vara helt ok, så det lutar åt den faktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt riktigt. Har själv kört med tvåtaktare tidigare vid trolling med kolsvart akterspegel som resultat. Har kört fyrtakt i ganska många år nu och det är en otrolig skillnad. Ta Hondan är mitt råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag valde utan bättre vetande en Optimax 90 Hk när jag köpte ny båt förra året. Idag hade jag valt en fyrtakt. Främst pga miljöpåverkan som är betydligt sämre med Optimaxen, t ex vars olja går i princip rakt igenom motorn och rätt ut i havet. När jag fick redan på detta kände jag med lurad eftersom jag trodde Optimaxen var lika ren som en fyrtakt, vilket alltså inte stämmer.

Dessutom är det skönt att 4-taktarna (vad jag har förstått) är något tystare.

Dessutom har 4-taktare bättre andrahansvärde.

/Freddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rekommenderar dig att ta Hondan.

låter mindre på låga varv, sotar ej, andrahandsvärdet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft både Yamaha 4-takt och nu senast Optimax 135. Jag har trollat i 2 knop med den utan problem. Optimaxen har mycket bra bett, är lättare än sin 4taktsbroder och man slipper oljebytet MEN... Hondan har jag inte provat men läst mycket bra om i tester. Dom verkar tysta och snåla.

Till min användning (inte vattensport) så hade jag nog gått på Hondan i ditt fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...