Jonas86 0 Postad 13 September , 2007 tjena alla båtälskare! Skaffade mig i sommras min andra båt, som blev en Fjord DC21 från 74. Båten är i behov av renovering, och det jag vill göra är att måla om den nu. Problemet är att jag har inget garage att vara i, så min fråga till er är om ni har någon erfarenhet av att måla båt utomhus? Kan man uppnå ett bra resultat? Sen undrar jag också om ni vet någon bra sida som beskriver från start hur man genomför en om målning, från att man tar upp den ur vattnet. Tack får förhand... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 186 Postad 13 September , 2007 Jag lackade min båt utomhus - jag byggde ett pressenningshus att joba under. En kompis hjälpte mig att spruta båten. Vi väntade till i juni så att det var tillräckligt varmt ute när vi gjorde jobbet. En bra sida om lackning (inte min båt) är den här, http://www.kongstad1.net/paranter/artiklar/lackering/lackera.php Alternativt kan du polera den blank - enklare och billigare! Se http://www.kongstad1.net/paranter/artiklar/vattenslip/vattenslip.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas86 0 Postad 13 September , 2007 Tack för tipset. det är ju helt klart en lösning. Vill tyvärr inte bara polera upp den då det är en del skador som jag vill fixa iordning också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kanshepeter 0 Postad 14 September , 2007 jag målade min förra båt med International Perfection 2komp färg, roller och pensel. gör man bara ett bra underarbete ( mycket viktigt) så blir det lika bra som sprutmålat. jag målade utomhus på våren utan täckning och det gick lysande. gå in på Internationals hemsida, där finns filmer och man kan beställa en DVD helt gratis med mycket bra instruktioner. mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas86 0 Postad 14 September , 2007 Tack för svaret peter. Ska prova beställa den där dvd-skivan. All hjälp man kan få är ju bra. Vet inte om jag ska rolla eller spruta båten, är lite rädd för att rolla, att det inte skall bli bra. Jobbar visserligen som målare och tycker ju att jag borde klara av det. Men det är förmodligen stor skillnad att rulla en vägg emot en båt,hehe.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kanshepeter 0 Postad 14 September , 2007 jag hade aldrig rollat en båt tidigare, utan använt spruta, men Perfection är helt otroligt bra, det går inte att se att det är rollat, viktigt använd inte roller i skumgummi, den smälter och lämnar små tussar i färgen..var tvungen att rolla om en bit på grund av detta. men om du inte vågar chansa, så går färgen att sprutmåla, då är det viktigt att använda förtunning nummer 10. och inte nr 9 som någon klåpare nämde i en annan länk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kanshepeter 0 Postad 14 September , 2007 glömde:-) Hela tricket är att man tippar av rollningen med en mjuk pensel, alltså man rollar vågrät och efterstryker med en pensel lodrät...blir så jäkla bra...och djupet i färgen är kanon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 14 September , 2007 spruta på 2-3lager gelcoat och häll i 4%vaxlösning i sista lagret. spruta vått i vått nästan. så tjock du kan. under arbetet är inte jätte viktigt. me matta ner båten med 240papper något grövre kanske. ha den tjockaste munstycket på sprutan typ 1.8 uppåt. du kan spä gelcoaten om du vill med styren eller acetonn men max 10% med sistnämnda. all 2komponents lackfärg måste helt bort om båten har lackats med sådan innan. annars reser sej den. tempen bör vara hyffsat jämn helst 18grader. resultatet är ej viktigt så du ändå slipar av alla ojämnhter efter gelcoaten torkat med 150papper lite snabbt för att få bort det värsta sen går går du upp till finare o finare med 50- 100korn steg upp till ca 600 sen kan du börja polera.och sen har du en båt som är som ny och har ökat värdet REJÄLT då den är om lackad med RIKTIG färg som man kan lätt laga o sköta om. och sen när båten blir gammal o ful igen om 30år så kan dåvarande ägare matta ner o göra om det igen istället för att svära o gorma för att han måste slipa ner all 2komponents lackfärg som nån har lagt på. men å andra sidan så lär inte en sådan lackfärg hålla en tredjedel av gelcoat. det är bara min åsikt. när jag köper båtar så går jag bara därifrån om båten är lackad med 2 komponents lackfärg. då det sänkler båten värde nåt ohyggligt. kul o laga en sådan färg. och den är ju inte lika tjock o hård som gelcoat. mvh Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas86 0 Postad 15 September , 2007 Ni är värkerligen kunniga. Min båt är aldrig målad, lindrar det jobbet? Behöver man inte slipa lika mycket? Hur är skillnaden på att lacka med 2komp-färg emot gelcoat då? En annan fråga jag har till er som värkar ha lite större båtar. Min båt är på 21fot och väger 1600kg, tar man upp den på ramp?Eller är det bara dumt? hade fint Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 15 September , 2007 ja om båten har orginal gelcoat så underlättar det sjukt mkt. skillnanden är att med lack färg så måste man vara noga med underarbetet och se till att sprut resultatet eller roller eller vad man vill använda blir bra. för när färgen torkat så är det klart, och det är det resultatet blir då. med gelcoat så är inte det färdiga resultatet när det har torkat utan man slipar det jämnt och finare o finare sen polerar. då blir båten som den kom från fabrik, och är du duktigt kan det mycket väl bli bättre. och blir det skador så är det bara att våtslipa mindre skador och polera. och med grövre skador slipa ner ordentligt och måla på med gelcoat och slipa det jämnt sen polera. det är nog mer jobb med att lacka båten i gelcoat. och sen är det svårare att få tag på. det bästa är om du har en kompis som jobbar inom båt industrin. då blir det billigt.men försök att lägga ev skarvar i radier eller annat som kan dölja det. eftersom kanske efter 5år eller mer så kan kan skarven bli synlig om man har otur men det är nog mer om man vet om det.det kan bli en liten aningen nyans skillnad. men det verkar inte så farligt eftersom man lagar båtar hejvilt.på detta sätt. grejen med gelcoat är att det kan se skit ut när man lagt på det och det har torkat bara det är tjockt så du har lite att slipa i. även för framtida poleringar m.m försök sikta på nästan 1mm. du behöver inte spruta det men det är att rekomndera då det blir minst ojämnheter och blir mycket lättare att slipa jämnt m.m du kan gå på med slipen så fort det är slipbart väntar du för länge ex några dagar o uppåt så är det så hårt att det äter slip papper och det tar längre tid. om du lackar med gelcoat så och gör det bra så är det ett proffsigare sätt en att bara blåsa på nån lackfärg. men allt beror på vad du har för båt oxå. vad den är värd m.m. tycker du att det är värt det. jag har sett många omlakerade båtar och det blir hyffsat ok faktiskt. men direkt om båten hamnar så fendrar skaver mot bordläggningen så gnuggas färgen bort till slut. och du får försöka lacka på detta igen o laga . men att lacka delar på bordläggninge är svårt att få bra, det blir ju samma förfarande som på en bil. en bil får man lacka om det för del och lägga skarvar under lister m.m. ser skit ut o försöka laga mitt på motorhuven. gaelcoaten är tjockare därför blir sprut resultatet inte jämnt utan som om man hade rollat det. det blir inte helt slätt. hade det blivit det så hade det bara varit o gått på med poler maskin o autosol och fått fram glans. jag själv har köpt en spruta från biltema den bästa som dom hade. och på samma hylla så fanns massa olika munstycken. jag tog allihopa från det minsta till det tjockaste. och det är det sist nämnda som lämpligt till galcoat. tror att plastlagarna på Najad körde med 2.2mm men det största på biltema var 1.8 eller nåt. detta är jag inte säker på mendet lär funka bra ändå. att tänka på är att ha hyffsat styv slip platta på slipmaskinen när du slipar dom 2 grövsta slip omgångarna och sen byt till en jätte mjukt till dom finaste slip papprena . speciellt på rundningar kanter ex på däcket m.m . slipar du igenom så är det bara att pensla eller spruta på lite gelcoat då med vaxlösning. tänk på att vaxlösningen bör vara rumstemp på.annars kan det bli utfällningar det är viktigt. även gelcoaten är bra att ha samma temp som vaxlösningen. när du lackar ex 3lager våt i våt med gelcoat eftersom gelcoat ej torkar. men du bör vänta ca 20-30min mellan lagrena. och när du sprutar det sista lagret så har du vaxlösningen i. och då torkar alla lagrena och den blir polerbar. det tar en ca 30min till 1timma för gelcoaten/topcoaten (topcoat heter det när det är vaxlösning i) att torka. och känns det slip bar och inte sätter sej i pappret så gå på med 150 papper och snabbt jämna ut det så det blir slätt men lite mkt matt då efter 150pappret. sen kan du vänta så länge du vill med att slipa finare o finare o med polering. eftersom det så lite ,amn averkar sen. det är det första som det är lite avverkning. det handlar ju om att ta bort sliprepor efter tidigare slippapper, ex så tar poleringen med autosol bort slip reporna från 600pappret kanske till omed 450-500papper. eftersom autosol är hyffsat grov. sen om nan vill vara seriös så polera efter autosol med finare poler medel så blir resultatet såå fint. när du gjort detta jobb så kan du söka jobb lite överallt i världen där det finns båtar som behöver lackas om eller lagas efter skador m.m och lönen är skit bra. 27.000kr om inte mer. då man får miljötillägg eftersom det farliga grejer att andas in utan mask. att använda mask med kolfilter är ett MÅSTE annars blir du knäpp. många gamla plastare blir stirriga lite lika pundare typ. det bränner hjärnceller. styrenet är farligast och det är tyngre än luft så det sjunker gärna.tänk på det om du rollar ett djupt fack med topcoat som det verkar sega med härdningen. då kan det vara bra att försöka fläkta eller suga med damsugan eller nåt så du får bort styrenet. skrov sidor går ju lätt o fort att lacka med gelcoat o slipa o polera. men däcket är mycket jobbigare om det är mkt krussiduller på det. typ vinklar o från m.m. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas86 0 Postad 16 September , 2007 Tack för den långa förklaringen. Vet inte om det är värt? Båten är väl värd runt 100.000. hur stor prisskillnad är det på lackfärg och gelcoat på ett ungefär då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 16 September , 2007 det beror helt o hållet på var du köper färgerna.. ex så gav jag 700kr för 25kg gelcoat vit färgnr 10010 det skall räcka till dryckt halva min båt troligen mer. jag har en 9.20m och 3m bred segelbåt. men då köpte jag genom mitt jobb. men 100.000kr är mkt pengar så tänk över ditt färgval. mer jobb men du lär dej massor och båten blir som ny. det tål att synas liksom. . men det är mer jobb och det är svårare. och jag tror en riktigt bra lackfärg är riktigt bra. men jag gillar att lära mej nya saker och vill ha färg som båten hade orginal =gelcoat. sen alla fördelar med den överväger så mkt. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kanshepeter 0 Postad 16 September , 2007 När jag lackade min 28fotare så gick det på ca 5000kr inkl rollrar, penslar, tejp, klibbduk, maskeringspapper, färg, förtunning m.m m.m, och att perfektions 2komp färg skulle sänka värdet betvivlar jag, så jag håller fortfarande på att lacka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas86 0 Postad 16 September , 2007 Jag tror jag kommer att köra på lackfärg, eller är nog till 95procent säker på det. Slipar jag av hela båten och grundar den först innan jag spacklar? En fråga till, hela däcket är ju halkskyddat nu, slipar jag där, kommer halkskyddet försvinna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 16 September , 2007 just precis.. då blandar man i pulver i gelcoaten som ser ut som ett jätte fint mjöl . och så maskerar man där man vill ha halmönstret. sen blandar du till gelcoatens konstinstens är tjock. typ sirap. och så tar du en korthårig roller och prövar först på en skiva o kollar att mönstret håller sej kvar om inte gör färgen tjockare . sen målar du bara där du har maskerat o drar bort maskeringen sen är ditt halkmönster färdigt. och är det för grovt eller djup så att säga . så slipa ner det lite. efteråt. och det gamla halkmönstret skall helst slipas bort. iaf själva det ruggiga. men om det finns en förhöjning så låt den vara kvar. fördelarna är oändliga hahahaha. men lack färg är lättare och ... ja man kanske kan göra nåt liknande med halkmönstret med det med. va vet jag. annars får du la hälla i sand eller sånt där halk sand i färgen. har sett båtar som har sånt. båten går SJÄLVKLART ner i värde. då dom båtar som har sådana lösningar är oftast mindre båtar i den NEDRE pris kategori inom samma modell.= man får oftast mkt båt för pengarna men den har lack färg och sand i färgen på däcket. nä men varför jag skriver detta är för att många andra kanske tycker det är bra att det finns alternativ till lackfärger o sand m.m. att många väljer lackfärg förstår jag självklart. lättare att få tag på och går fortare , mindre jobb, ett snabbt reslultat helt enkelt. som duger utmärkt. men inom min bransh ser jag inte mkt lackfärg inte. Båtbyggare .. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 17 September , 2007 Jag lånar en ruta i den här tråden med en fråga, hoppas det är OK: Jag har en sportbåt med tunnt och sviktande däck. Man sjunker ner 1-2 centimeter när man går på vissa ställen på fördäck. (Det ska vara så, tror jag.) Kommer färgen att spricka där om jag målar med en hård 2-komp lackfärg? Behöver jag nån typ av elastisk färg, om det nu finns sådan? Vore tråkigt om jag lägger ner tid och pengar på att måla, och att båten sen ser ut som om den är täckt av spindelnät pga all krackelerad färg? (Jag vet inte vad det är för färg den är målad med nu. Alla möjliga tror jag. Den ser ut som ett härke. Som om ett gäng dagisbarn fått färg, penslar, roller, potatisar m.m. och kladdat för glatta livet. Färgen är ojämn, sprucken, i olika nyanser med apelsinskalsfinish.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 17 September , 2007 ja det är ju just sånt här jag pratar om.... sånt gör det förbannat jobbigt för dej nu. när massa andra ägare har varit o lackat om med massa olika lacker o skit . man vet ju vad som händer om man lägger sitt lager. men oftast kanske det går bra. men om du inte slipar bort allt lack färg ner till båten orginal gelcoat, så kan du glömma att lacka den i gelcoat iaf. men visst borde en lack hålla för lite svikt. men jag är ej säker. borde nog vara nån som vet sånt bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kanshepeter 0 Postad 19 September , 2007 det är ju fortfarnade så att underarbetet är otroligt viktigt. och att man gör som instruktionerna säger när man lackar med 2K, inte något..- äää jag skiter i att vänta och kladdar på ett varv till på en gång Målar du med riktig 2komp färg så går det att ha på däcket om det sviktar lite. viktigt är att International perfection (min favorit) inte kan målas på trä, för då spricker den. det finns halkpulver som man blandar i färgen, och det blir kanonbra. Det är också viktigt att få bort all e.v enkomp färg innan man lägger på tvåkomp. så nogrann slipning och sen tvätta med förtunning, och sedan med Int grovrengöring för båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser