Spelman 0 Postad 13 September , 2007 Har funderat på om det finns några sådana överhuvudtaget. Känner någon till om det finns allmänna hastighetsbestämmelser t.ex? Har nämligen en liten stuga vid en liten insjö med ganska många fritidstomter. Och det är en ny familj med tonårsbarn som envisas periodvis och är jäkligt störande med vattenskidåkning. Alla är mer eller mindre irriterade och somliga åker helt enkelt hem för att det blir ingen lugn och ro. Och det förstår jag eftersom det är därför vi har stugorna där och något sådant har inte inträffat förut i den lilla idyllen. Har även hänt att jag själv och frugan åkt hem och känns ju lite synd när man har 10 mil att åka. Och ingen har hittills sagt något för att inte stöta sig med familjen som kan hålla på hela dagarn och långt in på kvällarna tills det blir mörkt med sitt gapande och skrikande. Tacksam för svar Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 13 September , 2007 Jag önskar att jag hade ett bra svar på din fråga. Men nog brukar det vara så att små insjöar har begränsningar. Sök på sjöns namn så kanske du får fram något. Jag gjorde en sökning på en sjö i Stockholms närhet och hittade följande: http://www.natur.huddinge.se/sjoar/magel/magel.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 13 September , 2007 Annars så tror jag Länsstyrelsen kan svara på dina frågor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ralle-O 0 Postad 13 September , 2007 Ett alternativ är ju att faktiskt prata med dem, det kan man ju göra på ett sånt sätt att man inte stöter sig med dom. Be vänligt och tala om att de flesta vill ha lugn och ro efter tex kl 18:00. Ofta kan det ge bättre resultat än att komma med någon förordning från myndigheter, om det nu finns någon sådan. Den kan man ta till om man märker att vänligheten inte hjälper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 13 September , 2007 Samma sjöregler gäller på en insjö som gäller till havs. Skillnaden är att det till havs inte behöver tas samma hänsyn till t.ex. ljudnivåer mm. som i en insjö där det kan finnas boende. I en insjö finns det lite fler saker att ta hänsyn till än ute till havs. Sedan kan det tillkomma loka bestämmelser i insjöar. Alltså bestämmelser som läggs till utöver de vanliga sjöreglerna. Det kan vara tillägg om allt från vattenskidåkning till ljudvolymer, vattenskidåkning, fiskebestämmelser eller annat. Kommunen för den aktuella sjön bör veta exakt vad som gäller just för den aktuella sjön. Kolla upp detta med dem. Det är på ett sätt förståeligt att ni som bor där och är drabbade av de nya grannarna inte vill stöta er med dem, men det är också lite märklkigt att ni är så överdrivet försiktiga eftersom ni störs så pass starkt som ni nu tycks göra. Ni låter ju de nya grannarna ta över och låta de göra precis som de vill utan att de ens får en chans att begripa att de beter sig på ett störande sätt! Det tycker jag är lite svagt från de övriga boenden. Man ska säga ifrån i ett sådant här läge och man kan göra det på ett mjukt sätt för att minimera risken för konflikter. Om det inte den mjuka vägen hjälper så måste ni ta i med hårdhandskarna för inte ska väl en enda familj göra så att folk inte känner de kan vara i sina stugor!? Eller vill ni verkligen att den nya familjen ska skrämma iväg er även i fortsättningen?? Näe, någon måtta får det väl allt vara tycker jag! Det finns både lagar och regler om störande beteende. Om inte ni blir störda (vilket ni ju blir) så blir säkert djurlivet det. Så som du beskriver det hela så är familjens uppförande grovt hänsynslöst och går långt över gränsen om vad som är tillåtet. Så som du beskriver det. Familjen måste naturligtvis anpassa sig efter rådande regler och att de måste ta hänsyn till andra. Så fungerar det överallt i hela det svenska sammhället så det finns inga undantag för den här familjen. Det gäller dem också. Det borde nog gå att få familjen att lugna ner sig så att ni andra vill vara i era stugor igen men utan att en konflkt uppstår med den nya familjen. Sköter man det hela snyggt och taktiskt så bör det nog gå bra, men helt säker kan man ju aldrig vara. Den risken måste ni boende ta helt enkelt. Denna risk ska ju inte stoppa er klagan för i så fall så har ni ju redan vikit er och tillåter familjen att fortsätta på samma sätt som nu. För tro inte att du kommer att sluta självmant inte! Ni MÅSTE helt enkelt säga ifrån! Antingen säger ni ifrån själva på egen hand, kanske via ett gemensamt brev från de övriga boende i sjön, eller kanske via kommunen som får hjälpa er med detta. Om ni inte säger ifrån så får ni väl leva med detta i fortsättningen också, så valet om ni ska säga ifrån eller inte är helt upp till er! Tänk på att grannarna troligen inte förstår hur pass mycket liv de egentligen för. Dem hör ju inte hur deras agerande låter en bit längre bort och tror antagligen att det inte låter alls lika mycket som det i själva verket gör. Hur många grannar bor det i familjens närhet och som du vet eller tror blir negativt påverkade av familjens störande agerande? Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spelman 0 Postad 15 September , 2007 Tack för svar och många kloka ord! För att svara på den sista frågan så är vi 5 familjer i deras omedelbara närhet. Och skulle samtliga på våran sida vid den lilla sjön vara där samtidigt så är det säkert 15 familjer som berörs. Men det är vi som bor närmast som talat med varandra om saken och kommit till samma slutsats. Som ni påpekar så vore det enklaste att direkt tala med dem om saken på ett lugnt sätt. Nu är det här inte människor som är de lättaste att tala med annars vore någonting säkert gjort åt saken redan. De har redan bevisat i sammanhang som har med en väg att göra bl.a. att samarbete är något som de tycker är svårt om de inte får som de vill. Min familj har dessutom varit i dispyt med dem då de inte fick köpa vår stuga efter mycket tjat då min far blev sjuk och jag övertog stället. Det slutade med att vi var tvugna att säga ifrån på skarpen innan de slutade. Men jag har fått mycken skit bakom ryggen för de tyckte väl att de skulle ha större behållning av stugan eftersom deras släkt har en stuga med tomt direkt intill. Så det är inte direkt någon trevlig stämmning här. Det finns flera bottnar i det här bl.a. att den här nya familjens närstående familj tidigare ägt all mark här. Så jag är inte så sugen på att själv agera annars hade jag nog gjort det med en gång. Sen är de andra närmaste grannarna litet konflikträdda som de uttryckt det. En annan sak som bör påpekas är att kontakterna emellan familjerna runt sjön inte idag är så stor då väldigt många stugor bytit ägare av generations och ålderskäl och vi känner inte varandra. Dessutom är vägnätet inte gemensamt så det är inte så naturligt att vi träffas. Förr var den naturliga mötesplatsen på sjön men de flesta idag verkar vara landkrabbor så kontakterna förutom de allra närmaste grannarna är så gott som obefintlig. En anledning till att jag inte ser så mycket folk på sjön när jag är där kan ju vara att det inte är så trevligt att åka ut i en liten eka, som folk använder här. När man blir omkringåkt av en snabbgående motorbåt som drar vattenskidåkare med stora vågsvalk som förpestar tillvaron. Anledningen till att jag kastar ut frågan på forumet är ju att jag också inser att något och någon bör göra någonting eftersom det här pågått tredje året nu. Och jag är sån att jag vill gärna ha något på underlag att gå på, att stödja mig på innan jag eller ev. via genom någon annan agerar. Jag har sökt på nätet och inte funnit något hittils och även på sjöfartverkets sida. Det Roddarn skrev om lagen mot störande beteende verkar var det som finns till hands och kan utnyttjas. Blir väl till att fundera ut något klurigt och om möjligt komma till tals med fler personer runt sjön kanske så att det blir ett genomtänkt handlande. Hade faktiskt hoppats att någon annan skulle ta tag i frågan men, men. Mvh Senast ändrad av Spelman | 15 september 2007 | 14:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 15 September , 2007 Oj oj oj!!! Jag lider faktiskt med dig ska du veta! Situationen är inte allför upphetsande roligt och den är dessutom inte så enkel att hantera. Du skriver: -Det finns flera bottnar i det här bl.a. att den här nya familjens närstående familj tidigare ägt all mark här. Så jag är inte så sugen på att själv agera annars hade jag nog gjort det med en gång. Sen är de andra närmaste grannarna litet konflikträdda som de uttryckt det. Att det finns fler bottnar misstänkte jag redan. Familjen agerar som om de ägde allting i deras närhet. Kanske de fortfarande har starka känslomässiga bindningar till området som deras närstående familj har ägt tidigare och har svårt att släppa greppet om detta? Deras agerande är kanske deras sätt att inte släppa ifrån sig tomttmark i praktiken även om det inte är så på pappret med hjälp av köpekontrakt. Att de sedan är socialt mindre begåvade gör inte oddsen större för en bra dialog med dem. Har därför full förståelse till varför duinte vill agera själv och det var just av den här anledningen som jag undrade hur många grannar det är som är berörda av familjens störande agerande. Ju fler grannar du har som du skulle kunna få med dig i det här desto bättre är det för dig personligen och desto större effekt ger det. Synd att ni inte har kontakt med varandra för detta är då också en spärr som du antingen måste öppna upp eller agera själv. Jag tror att du antingen måste kontakta dina övriga grannar och försöka få med dig dem på det här med en viss risk att du inte lyckas med det och då med den risken att de också reagerar lite frånstötande. Risken finns alltså men det finns också en chans att de sitter hemma och är lika irriterade som du men att de inte vågar visa det. I sådana fall känner de nog det hela som skönt om de ser vilken inställning du har. Försök...om det är möjligt...att ta reda på om även dina grannar tycker att den här familjen är störande. Ett annat alternativ är att du tar kommunen till din hjälp. Du har nog ganska tydligt tillräckligt med underlag/kött på benen för att du redan nu ska kunna agera och som du kan stödja dig på. För det första så är du störd av deras beteende sedan 3 år tillbaka och enbart det är skäl nog. Dessutom så är det ganska troligt att det finns fler lagar och förordningar på som du kan stödja dig på. Kanske rent av djurskyddslagen eller att kommunen har egna förordningar som gäller i området. Kanske även annat som finns att stödja sig bakom. Jag tror nog att det bästa är att du kontaktar kommunen. Att tala med dem om saken kan du alltid göra och du kan i detta skede vara anonym om du vill. Tillsammans under samtalaet kan du/ni komma fram till om du bör anmäla detta för kommunen eller om du bör avstå. Om du bör avstå eller ej beror helt och hållet vilket stöd du skulle få från kommunen om du väljer att göra en anmälan. Är oddsen små att kommunen kan agera på ett bra sätt så är det knappast någon större idè med en anmälan gissar jag, men kommunen har bättre kunskap om detta än vad jag har. Det är viktigt att du talar med rätt person i kommunen för i annat fall får du nog inte den hjälp som du behöver. Personen ska sitta på rätt instans och vara insatt i regler och lagar och han/hon ska vara villg att hjälpa till med ditt problem. Den personen finns säkert. Hoppas att du kontaktar denna person så får du säkerligen en bra bedömning av din situation och också rätt råd hur du ska göra...om du ska agera eller ej och i sådana fall på vilket sätt. Det skulle vara intressant till vad du kommer fram till och vad du bestämmer dig att göra och hur det sedan i sådana fall fortlöper. Önskar dig all lycka nu och jag håller tummarna för att det blir bra det här till slut! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spelman 0 Postad 15 September , 2007 Tack Roddarn för ditt stöd! Jodå det finns fler bottnar i det här bl.a så åker familjens ungar i skogen mellan stugorna med små motorcyklar. De har visst flera stycken och jag antar att mormor och morfar varit med och hjälpt till. Mormor, som är närmaste grannen talade om för mig vad ungarna som är i nedre tonåren är duktiga. Men det är en annan historia. Vad markägaren tycker det vet jag också. Det du skriver om att de uppträder som om de fortfarande ägde all mark är väldigt rätt. Men när de gick in på våran tomt häromåret och tillrättavisade oss, faktiskt även praktiskt genom att förstöra en samling kräftbon som min far ordnat någon gång på 60-talet och även hade synpunkter på en stenmur min far byggt. Då kan jag tala om att då tog det hus i helsike. Så tala om fräckhet. Till saken: Har också kommit fram till att det kunde vara klokt att tala med en myndighetsperson och kanske med flera personer för att få råd. Kom just på att jag har en kompis i båtklubben som jobbat med markfrågor och varit chef i den aktuella kommunen. Länstyrelsen för generella råd kanske inte heller vore fel. Det är just ingen panik idag med frågan så jag har gått om tid att bearbeta spörsmålet. Har jag tur kan det ju dyka upp något naturligt tillfälle innan nästa säsong att lite stillsamt påpeka saken utan att behöva stöta sig alltför mycket. Jag hör av mig med tiden. Mvh Spelman Senast ändrad av Spelman | 15 september 2007 | 16:14 Senast ändrad av Spelman | 15 september 2007 | 16:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 15 September , 2007 Ja, ju mer du berättar desto mer övertygad blir jag att dessa personen har den slags karaktären att ingenting biter på dem annat är just hårda tag. Hårda tag i dessa sammanhang är tillrättavisning(ar) från någon myndighet och/eller Kommunen. Det är nog ganska tveklöst att det är den här vägen du måste gå. Om du sedan dessutom får mer dig en eller flera grannar på detta så är det bara bättre ju fler du får med dig. Ju fler grannar som står bakom det hela desto mer tyngd blir det bakom det hela. Det hjälper även t.ex. kommunen i sitt agerande. Om du nu trots allt inte får med dig någon granne så ska du agera ändå tycker jag! Men vem vet....det kanske blir så i slutänden att Lantmäteriet också kan behövas kopplas in: Det verkar ju vara så från den här familjens sida att de tar sig enorma friheter även när det gäller att leva upp efter lagar och förordningar även om de kanske ligger på rätt sida om lagen just i dagsläget. Men när man agerar just på det här sättet som dem gör så är de då inne på en mycket skör tråd som mycket väl kan innebära att de så småningom gör ett litet misstag och går äver denna gräns och gör någonting olagligt till slut. Det kan då handla om t.ex. egenmäktigt förfarande, hemfridsbrott, skadegörelse (och som dem kanske redan har gjort sig skyldiga till när det gäller den förstörda kräftbon). Det kan också handla om att de kanske flyttar på en eller flera gränsdragningar i form av gränspinnar, rör i mark osv. Om familjen fortsätter på det sätt som de håller på med just nu sedan en tid så är risken ganska stor att de till slut gör ett övertramp av det här slaget och i sådana fall så är det ju ännu värre och tråkigare samtidigt som det då kan vara enklare att komma åt dem. För momma åt dem på ett eller annat (lagligt)sätt måste man för att få slut på problemet. Svårigheten vid ett eventuellt lagbrott kan ibland vara bevisföringen, men den biten brukar många gånger lösa sig ändå genom att man (familjen) försäger sig på ett eller annat sätt vid en eventuell konfrontation. Tänk alltså på att kolla upp lagar och förordningar med flera instanser och personer: både hos Kommunen och Lantmäteriet. Sätt dig in i lagarna så mycket du kan. Jag skulle kunna berätta om vad t.ex. hemfridsbrott EGENTLIGEN innebär och vilka rättigheter/skyldigheter som då gäller för dig om detta skulle ske (det är inte alltid så som Svensson tror) och sätt dig in i lagarna om gränsdragningar och utmärkning av gränsdragningar. (Det är t.ex. olagligt att flytta på en gränsmarkering liksom att sätta tillbaka den igen även om man sätter tillbaka den på rätt plats.) Ta reda på vad lagen säger om den förstörda kräftboet. Kolla också upp vad djurskyddslagen säger om både kräftboet och om vattenskidåkningen i den omfattningen som det tydligen är frågan om. Kolla upp om regler och lagar om ljudvolymen som båtkörandet innebär. Kolla helt enkelt upp så mycket du bara kan! Ju mer kunskap du skaffar dig om alla lagar och förodningar desto bättre förutsättningar skaffar du dig för ett lyckat agerande. Kunskap om detta är båden en hjälp för dig men även ett personligt skydd. Kanske du telefonledes kan kontakta en advokat och fråga om han/hon kan ställa upp 10 minuter gratis i telefon för att enbart ge honom/henne en smabb helhetsbild av din situation för att han/hon ska kunna förklara för dig vilken väg du bör gå. Då kanske du kan lägga din tid och energi på sådant där den verkligen behövs istället för att slösa bort den. Frågar du vänligt och att det är rätt person bakom advokat-teteln så hittar du säkert en sådan som ställer upp 10-15 minuter. De har råd att bjuda på den här korta tiden så det handlar enbart om att du hittar rätt person/advokat som vill göra det. Du kommer säkert att kunna hitta en sådan utan alltför mycket besvär tror jag. Vad som hela tiden är mycket viktigt att komma ihåg är att du ska ta råd från professionella personer som har erfarenhet kring ditt problem. Din klubbkompis hade jag kanske inte haft så stort förtroende för om han/hon nu enbart hade hand om klubbens markfrågor, men nu har han/hon ju jobbat med detta som chef inom kommunen så det är nog en bra början gissar jag. Han/hon har säkert insikt i hur sådana här frågor brukar hanteras, vilka instanser man ska tala med och på vilket sätt mm. Ditt problem är ju både omfattande och svårt och därför behöver du hjälp med detta av kunniga personer med erfarnehet. Ensam kommer du dessvärre inte så långt skulle jag tro då familjen tydligen är som de är. Tragiskt, men dessvärre inte så ovanligt alls. Men det gör att även kommunen, Lantmäteriet eller vad det nu kan bli frågan om till slut, inte heller är ovana att handskas med den här sortens ärende. Tvärtom så har de sett din typ av problem åtskilliga gånger förr, men det är ju bara bra för din del då kunskap redan finns om detta. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 15 September , 2007 Glömde säga det att när det gäller sjölagarna så kan du kontakta Sjöfartsverket. Här är deras hemsida: http://www.sjofartsverket.se/ Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spelman 0 Postad 16 September , 2007 Roddarn! På sjöfartsverkets sida, som jag redan kollat har jag inte hittils hittat mycket som direkt berör fritdsbåtar och som kan passa i sammahanget. Sen är jag också införstådd med det du så riktigt påpekar att kunskap är nyckeln till framgång även i ett sådant här ärende. Som f.d. egen företagare är jag ganska bra införstådd, tycker jag själv är väl bäst att tillägga. Med att det juridiska måste man alltid ta hänsyn till. Har hamnat ett par gånger i situationer där jag fått anlita advokat för att bevaka mina intressen. Hade väl en liten, med betoning på liten förhoppning om att det kanske skulle finnas en tydlig bestämmelse om att generellt rådde hastighetsbestämmelser i en liten insjö. Men tydligen inte vilket jag nog hade på känn redan tidigare. Mvh Spelman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 16 September , 2007 Nja, min tanke med Sjöfartsverkets hemsida var nog snarare att du kunde kontakta dem telefonledes. De har ingen möjlighet att skriva ut alla lagar och bestämmelser på deras hemsida, och därför finns det mängder av information de kan ge via telefon och kanske brevledes och e-post än det du kan hitta på hemsidan. Sjöfartsverket sitter på en mängd information som inte framkommer på sidan. Om det sedan är till nytta för just dig vet du inte för än efter det att du har kontaktat dem. Men jag skulle tveklöst lägga några minuter på det samtalet! När det gäller hastighetsbegränsningar i en insjö så är det väldigt vanligt att det finns sådana begränsningar! Det brukar då sitta en skylt (eller flera) som visar detta. Skylten/skyltarna kan vara placerade på ett träd, någon annan stans på land, på sjön eller på t.ex. en brygga. För att vara helt säker på om det finns någon hastighetsbestämmelse på sjön så borde kommunen känna till detta alternativt om det finns någon båtklubb i sjön. Sedan ska man komma ihåg att det finns någonting som brukar kallas för gott sjömanskap. Exakt vad gott sjömanskap innebär är lite svårt att definiera eftersom det innefattar så oerhört mycket, men bl.a. så handlar det om att framföra båten med hänsyn till sin omgivning. I detta innefattar buller, avgaser, vågbildning mm. Alltså exakt det som är ditt problem! Så stirra dig alltså inte blind enbart på just hastighetsbestämmelserna! Det finns många fler saker än enbart hastigheter att ta hänsyn till när det gäller båtkörning inte minst i en insjö. Det är bl.a. detta som du borde kolla upp och det är bl.a. där som Sjöfartsverket borde ha en del matnyttigt. Bullergränser/tider, avgasmiljö, vågbildning, eventuella risker för folk att bada osv. är vad jag syftar på här. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser