elfanomad 8 Postad 13 September , 2007 Hej Sjöbusar! Jag har ett litet problem. Är så att jag ska placera en större badplattform på min snipa (Adec 700) och ta bort den befintliga. För tillfället så sitter den lilla badplattformen väldans högt upp och det var så när jag köpte båten, troligen är den placerad så pga svallet som kommer efter båten (snipor blir lite baktunga liksom). I helgen kollade jag upp hur mycket lägre jag kunde gå med en badplattform och tror att ca 20 cm lägre skulle ev. gå. När båten ligger still så skulle jag gärna vilja gå ännu lägre ner men problemet kommer uppstå då jag åker med båten, så jag är lite i valet och kvalet på hur man ska sätta dit den nya. Att placera den som den nuvarande sitter så kommer det bara se fjantigt ut då den ligger still att man kommer få ha en lång stege för att komma ner/upp ur vattnet. Och för lågt så kommer badbryggan i svallet...Hm.. Nu finns det nog inge svar på exakt hur man ska göra men kanske någon som har lite råd/tips på vad man kan göra? Har sett/läst lite om trimfenor på rodret som kan göra att snipa lyfter upp sin bak. Skulle det ev. funka? Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 13 September , 2007 Så här ser det ut med den befintliga badplattformen. Kanske svårt att se men den är inringad och det ligger lite ankarlina på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 13 September , 2007 Vet inte om jag är rätt person att ha synpunkter - har aldrig haft någon snipa - MEN, har flera gånger sett snipor med en påplastad kombinerad badbrygga och trimplan. Tycks fungera bra - båten blir lite längre i vattenlinjen och aktern hålls uppe vid fart. Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 13 September , 2007 Har också sett sådana förlängningar men jag tänkte sätta dit en rostrfri brygga med teak eller liknande bräder. Har sett att vissa Albinbåtar har den där plastbadbryggan men ser inte så snyggt ut..Är kanske kräsen;-) Tack för tipset ändå:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 13 September , 2007 Kanske du kan göra en uppfällbar badbrygga så att du kan placera den längre ner men utan att den då ger sämre köregenskaper? Det var bara en spontan tanke.... Har du ingen bättre bild på aktern och badbryggan? Det syns inte på nuvarande bild hur det är gjort, bara ATT det finns en men inte mer. Hälsningar: Roddarn Senast ändrad av Roddarn | 13 september 2007 | 12:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 13 September , 2007 Tanken var rätt cool faktiskt fast jag är lite behov med att ha den fast monterad då jag vill ha ankarspel och en stege placerad på den. Här har vi en äldre fast bättre bild på hur det ser ut. Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 13 September , 2007 Jag fattar inte.. baktung och svall är något jag inte har/haft på min snipa (deplacerande) med ungefär samma dimensioner som din, förutom när jag försökt pressa den till högre fart än vattenlinjen medger (c.a 7 meter ger c.a 7 knop) vilket går fint då jag har mycket mer hästkrafter än båten egentligen behöver (inte så smart dock, bränsleförbrukningen ökar dramatiskt, häcken gräver ner sig/fören lyfts, men farten endast ökar obetydligt). Skillnaden i vattenhöjd i aktern på min snipa mellan helt stillaliggande och full skrovformsbegränsad fart är typ max 5 cm..men på din Adec så har du typ 50 cm eller mer om jag tolkar bilden och vad du säger rätt..verkar inte vettigt Kan det vara så enkelt att du kör fortare än båten egentligen är designad för Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 13 September , 2007 Jag blev själv lite chockad då jag tittade på svallet bakom båten då jag åkte i helgen. Har en motor som är anpassad för den här båttypen och är så som din, båt 7 meter=max 7 knop. Nu är det så att jag ger aldrig mer än hälften gas (ca 1900 varv) så som rekomenderat och båten går inte fortare än 5 knop, men ändå kommer det upp svall bakom?! Visst ser det konstigt ut, den nuvarande badbryggans placering men kollade lite nedanför och såg äldre igensatta hål..hmm....kanske den suttit för lågt förut. Har annars tänkt på en annan sak,för att få mindre svall bakom. Har lite för mycket krimskrams och vattentank/batterier m.m. bak i båten. Dessa,åtminstonne vattentanken, kanske man ska sätta föröver så det blir mer balans i båten då den tuffar. Sen såg jag då jag köpte båten att blytyngder ligger föröver som ballast men de är inte så värst tunga.. Nu kanske bilden är missvisande men när jag kollade så låg vattnet ungefär 10 cm under badbryggan vid färd..låter inte heller vettigt,så som du säger. Jag vill typ ha den nya badplattformen ungefär 10-20 cm från vattenlinjen, och såg rekomendationerna från båtsystem är mellan 20-30 cm vad jag såg på deras sida..hm.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 14 September , 2007 jag har trimmfenor på min trä snipa ca 7,20 lång volvo B20. jag två stycken, ett på fiskjärnet under propellern ca 30cm långt 20cm brett och ett på rodret, aningen större än det undre. jag är helnöjd, nästan ingen nedgrävning, visst vid våld om man pressar upp den i 15 knop, så börjar båten luta bakåt, men jag tror inte att det skulle vara problem med med en badbrygga vid normala hastigheter, men om du beslutar dig för trimmfenor så var beredd att båten för ett annat uppförande i sjö, speciellt om man kör undanvind, så känns det rejält anorlunda mot utan, det liksom suger ner akter mellan vågorna, ja helt enkelt guppigare gång, men det tar jag galant för 2-3 knop i marchfart 9-10knop mot 7 utan också drar man lite mindre svall med trimmfenor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 14 September , 2007 Smidy,det där låter faktiskt riktigt intressant det där med trimfenor.Det skulle vara väldans kul att få se bilder på hur det ser ut på din båt, men antar att du har bettan i plurret. Kanske en bild då den kommit upp på land? :-) Har faktiskt några i min båtklubb som har snipor(Saga,Windy m.m.) som har fixat trimfenor på rodret. De märkte direkt skillnad och såg att både aktern åkte upp lite farten ökade vid marchfart. Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 14 September , 2007 jepp ligger i ännu....väldigt ambivalent hur länge den får vara i, man kan ju ge sig f-n på att det blir en underbar höst om den står hemma på gården, och bara storm och regn om den ligger i. men jag kan försöka fixa en bild på roderfenan under helgen, om det går att få till någon bild då det är under vatten, dock inte så djupt. återkommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 18 September , 2007 måste tyvärr meddela att det inte gick att få till någon bild där man ser något av bärplanen/trimmfenorna, provade plåta både härifrån och därifrån....bara vattenyta på fotona med något gråaktigt under ytan :-(...nåja skall se om vi får bättre väder i veckan och prova med vattentät ficklampa lysandes på skapelserna under ytan när jag plåtar sent på kvällen utan blixt, går nog inte ikväll då det blåser 8-10 m/s här i vår vik och båten ligger med aktern utåt i boj Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 24 September , 2007 Måste såklart tacka för försöken men som du säger,det kanske blir lättare om det inte blåser så mycket och så...annars ifall du får upp Bettan på land så kan vi testa med ett foto då:-) En intressant sak som jag upptäckte nu när jag var nere vid båten i helgen, var att vattenlinjen vid fören stack upp säkert en decimeter och då jag satte mig på fören så blev vattenlinjen perfekt (med andra ord mer last i fören). Tur att jag inte väger så mycket men det kanske har varit lite mer las föröver då förra ägaren hade båten. Undrar då vart man kan få tag på blytackor som man kan typ fylla ut med? Hm... Tippar på att det kan bli runt 50-60 kg. Vart kan man köpa blytackor? Hihi Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser