kepersson 0 Postad 12 September , 2007 Någon som kan berätta lite egenskaper om Yamarin 5810 Hur går den i sjön? Detaljkvalitet? Tung eller lättdriven? Rek. motorstorlek M.M. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klas_L 1 Postad 14 September , 2007 Den går mycket fint i sjön och tål att färdas i på stora fjärdar även vid busväder. Byggkvaliten är i topp, inget skrammel och rejält byggd. Max rekommenderad motorstyrka är 130 hk vilket passar båten bra. Den gör då ca 40 knop och man får en marsfart på mellan 25-30 knop vilket gör att båten går lätt i vattnet och tar sjön bra. Planingströskeln ligger någonstans vid 15-17 knop. Den stora pulpeten skyddar mycket bra för de som sitter i stolarna, övriga passagerare sitter så klart inte lika skyddade såvida man inte har kapell (det har inte jag). Har sett exemplar med 90-175 hk och jag tror deinitivt att båten tål större motorer än de rekommenderade 130 hästkrafterna. Hör av dig om du har fler frågor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kepersson 0 Postad 15 September , 2007 Såg en med en Yamaha F100 tror ni det räcker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 15 September , 2007 Hej, Om ni inte ofta åker många i båten säg 6-7 pers så räcker nog 100 hk bra på den båten. Men kan du hitta en med 115 hk är det nog att föredra, t ex Yamaha F115. Är trots allt en viss skillnad på Yamaha F100 och F115 (har själv en F115). På efterträdaren 5910 brukar det vara 115 hk som de flesta väljer. /Bo Senast ändrad av bossee | 15 september 2007 | 15:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 16 September , 2007 Har åkt en hel del i en liknande tingest, med 90 hk.90 är lite, även om det funkar.Ang båtens egenskaper, så slår kaptenen av på gasen innan båten ger upp, garanterat...Vi har åkt i så pass hårt väder att vindrutan inte gjort särskillt stor nytta, trots sin storlek. (gummilisterna på relingen lossnade dock, av trycket från vattnet i vågdalarna) Normalt sitter man torrt bakom rutan, och även några till i aktersoffan. Det kommer dock en del sprut bak, som har en tendens att följa dynan till där man sitter, varpå man blir blöt i röven även om man är skyddad i övrigt.Förmodligen den bästa båten jag testat i den klassen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser