Lamon 1 Postad 12 September , 2007 Hur långt ska man segla för det ska bli långsegling ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenne07 0 Postad 13 September , 2007 Hur långt? Det beror nog på vem du frågar. För min del tycker jag nog man ska ut från Östersjön i alla fall, åtminstone till England eller så.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 13 September , 2007 Måste långsegling definieras med avståndet från hemmahamnen? Kan definitionen inte lika gärna vara tid? Exempel: Från Sthlm kan jag segla t.o.r England på mindre än 4 veckor. Men jag kan också segla runt Östersjön, ta massor med tid på mig och låt säga sticka i maj och komma hem i september. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 13 September , 2007 Kan man inte gå efter förutsätning och egen förväntan också - inte bara antal sjömil från Engelska Kanalen? När jag var 15 år packade vi 4 killar två st segeljollar fulla med utrusning, tält, mat osv. Sedan seglade vi iväg i tre veckor i skärgården. Känns fortfarande som min egen längsta långsegling! Sedan har jag hyrt en båt en gång i Holland och seglat långt upp i Irländska sjön, vi var många ombord, väl förberedda ( och drack whiskey i hamnarna ) Detta var svårare vatten men kändes inte för mig i mogen ålder som en lång segling... Så det beror väl på? Min egen definition är väl att du klipper banden med vardagen, din båt blir vardagen, ditt hem. Och du ger dig av dit du inte varit förut - samtidigt som du klarar av svårigheter på ett sjömansmässigt sätt under resans gång. Nåt sånt?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slugo 0 Postad 7 Februari , 2008 Definitionen av LÅNGSEGLING tycker jag många gånger ligger i betraktarrens öga. Seglat människor över Atlanten där man inte lyft rumpan för att hjälpa till och lära sig. De ansåg att de gjorde en Långsegling, jag ansågatt jag seglade dem långt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
x-mannen 1 Postad 8 Februari , 2008 I mina ögon är benämningen Lång= tiden dvs segling som sträcker sig utanför semesterperioden. Om man sålunda seglar i Östersjön i ett år så är det en långsegling. Lika väl som att segla över oceaner under samma tid. Segling till tex Skottland under semesten tycker jag sålunda inte räknas som långsegling. Men det är min definition.... /// J-O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 8 Februari , 2008 Just det, jag håller med... -Seglar man t ex från Västkusten till Shetland på semestern, så är det fortfarande semestersegling. Långsegling för mig innebär att man tar klivet och bryter upp från sina vardagliga mönster och gör något annat i livet. /RR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 8 Februari , 2008 Jag tycker nog att man ska göra en rejäl överfart på åtminstonde 2 veckor och bara ha horisonten runt för att jag ska kalla det för riktig långsegling (mao atlanten). Det andra är mer semestersegling under längre tid där man snabbt kan nå land om något händer. Jag tycker att semestersegling är väldigt trevligt och vet inte om jag någonsin kommer att göra en långsegling. Men man vet ju aldrig vad som händer på andra sidan pensionen. Senast ändrad av ciaraud | 08 februari 2008 | 19:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Seglar-mot-or Postad 8 Februari , 2008 Ja, man ska vara ute länge på en långsegling. Det bästa är att slippa aftonbladet Tänk att få komma hem efter x antal månader och säga, har det hänt nå´ t Nejdå, varje person har nog sin egen uppfattning om vad långsegling eller lång semester är. Jag förknippar långsegling med att lämna allt och oberoende om man far till nordnorge/medelhavet/korsar atlanten, vidare eller tar sig runt i östersjön. Viktigaste är att kunna leva på båten, utstå dess mödor och ta sig fram. /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 8 Februari , 2008 Ja visst finns det plats för allas sätt att definiera långsegling på! För mig är just mödor ett nyckelord. Jag har svårt att uppfatta att mitt seglande kors och tvärs i kattegatt-östersjön kan platsa under epitetet mödor även om det kan vara kallt och tjurigt ibland. Jag kommer att säga att jag långseglar när jag har satt mig i den situationen att jag vet att jag på lång tid kommer att få lita bara till båten och dess besättning för inget land finns att ta skydd vid om väderrapporterna blir ofördelaaktiga.I utsattheten ligger min skiljegräns mellan segling under lång tid och långsegling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
poppea 0 Postad 20 Februari , 2008 Det finns inget likadant ord för franska, det är typisk svensk tror jag. Voyage au long cours, det betyder resa på en lång sträk, det är kanske det ord som skulle vara närmare, det var inte på fiskare som kommer after 15 dagars men som stanna i europa för att fiskar. Det gäller inte för Tittanic eller annat båt som seglade från ett hamn till en annat hamn regelbundet, det gäller för dessa gamal segel båtar men 3 eller 4 mast som seglage fråm Lorient Bretagne France till Pondichéri eller andra destination after att seglat rund africa och cao horn, dessa båtar var commercial segelbåtar och tiden för ett tur retur skulle vara ett eller 2 år beroande vad de skulle transportera, slarv, krudor, eller som Colomb studientör, militär etc... Då var det långsegling. Vad jag menar det är att om du seglar en månad i rad det kan inte kallas långsegling, jag vara tur och retur till Bretagne, det var inte eller långsegling. Jag var i carahibien det var inte långsegling, det var en annat, det var en transatlantique est-ouest och ouest-est för mig långsegling det är när du seglar på en lång tur, distansen att inte så mycket att göra du gör en tur runt UK det är ett långsegling. Jag ska till fearroe och shetland, scotland det är en lång promenade men så nära landet att jag kan inte säger att det är en långsegling. Tänk nu vilket resa du skulle göra med ditt båt, resa som skulle vara ett dröm för dig, då, det är en långsegling. (För dig allafall et det det som är viktigt.) Tack för frågan, det var intressant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser