Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Ulfi

Vart tar drevoljan vägen?

Rekommendera Poster

Hej! Har ett Apha one drev med förmodat läckage. Påfylld behållare räcker till ca. 3 tim. körning. Inget synligt läckage finns, däremot så kan jag se lite \oljevatten\ (inga mängder) ligga på botten under motorn. Förstår att det kan vara svårt att fastställa orsaken så här, men tar tacksamt emot alla tips & förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag är ingen expert, men hur som haver: Du har alltså en drevoljebehållare som sitter någonstans på motorn (det har jag i alla fall). Enda möjligheten att drevoljan skulle hamna under motorn är så vitt jag vet att slangen som går från drevoljebehållaren till drevet (eller skölden?) skulle läcka någonstans. Själva drevet sitter ju på utsidan av båten. Men det visste du ju ;-) Så har du kollat om drevet läcker? Oljefläck på vattenytan? Tagit upp båten och kollat?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte lyft båten (dags för det inom några veckor), och jag ser inget spår efter olja utvändigt på vattnet. Har en behållare på motorn som du beskriver. Däremot så har jag försökt att följa slangen invändigt från behållaren, och den känns torr och fin så långt som jag kunnat följa den (trångt!). I och med att jag har lite vatten på botten så kan det kanske kopplas ihop med mitt problem. Vattnet ser väldigt utspätt ut, lite ljusbrunt (oljan).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi hade samma problem förra året på vårt Alpa One och när jag tappade ur oljan ur drevet på hösten så var det bara att konstatera att där oljan kommer ut kunde vatten komma in... Troligen har du en dålig tätning eller packbox i drevet. För vår del så lämnade vi in båten och meken bytte alla packningar och packboxar i drevet (landade på ca 10 000 kr).

Det går att provtrycka drev (via oljebehållaren) för att försöka hitta läckaget, men det är oftast väldigt svårt att hitta läckan. Tar nog kortare tid att riva ner drevet och täta om det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevoljan är väl grön. Nu vet jag inte hur vatten blandat med drevolja ser ut men antagligen får den blandningen en dragning åt grönt, inte brunt. Låter återigen dessvärre som läckage i drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med behållaren Mercruiser använder är att den ger ett övertryck i drevet och då får du inte in vatten i drevet vid läckage, förutsatt att du håller behållaren fylld hela tiden.

Att det minskar beror helt klart på läckage, hittar du ingen olja eller motsvarande mängd som fattas, i motorrummet är det i drevet du har läckan, mest troliga är att du behöver byta packboxar i nedre växelhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era tips & synpunkter. Båten tas upp nästa vecka och vi kommer att börja felsöka därefter. Jag återkommer med information om vad vi hittar för fel?!

 

Får hålla tummarna för enklaste (billigaste!) orsaken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, får du in drevolja under motorn, kan jag med all säkerhet säga att packboxarna i överhuset är dåliga. Dom som sitter innanför utgående drivaxel. Jag har bytt alla packningar/tätningar på 2st Alpha drev och är ganska säker på att detta är felet. Oljan du får in kommer via drivaxeln in i motorrummet. Jag hade också en behållare på mitt gamla drev, vilket gör att du får övertryck i drevet, och har du halvtaskiga tätningar kommer oljan att tränga in. Mitt tips är att du packar om hela drevet, både under och överhus. Sen kan du ta och koppla bort behållaren och endast kontrollera oljan samt byta varje höst. Kostnaden om du gör jobbet själv ligger på ca 1500kr. Delar finns på www.drev.se. Då kan du ju även passa på att byta impeller samt imphuset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon JockeNyberg! Ditt svar låter mest troligt (önsketänkande?). Tillhör den delen av svenska folket som har två högertummar!, och lär nog köpa till arbetet också. Mellan tummarna vad går byte av impeller samt imphuset på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Patrik m.fl. skriver är det nog läge att få drevet provtryckt och omtätat.. Men 10 000:-?? En kompis lämnade sitt klicka här och fick det gjort för ungefär runt halva det priset. Fast det kanske gjordes nåt mer på ditt drev Patrik??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med både Trollarn och Jocke Nyberg.. Gör man jobbet själv är delarna billiga både hos klicka här och deras servicedepå klicka här Tänk bara på att för att vara säker på att det är tätt efter att ha bytt alla tätningar så ska man absolut provtrycka (och helst även vaccumtesta) drevet. Och räknar man in kostnaden för detta verktyg och dessutom har två högertummar som du skriver, så ska du INTE ge dej på detta själv... Men det är viktigt att du får det åtgärdat innan nåt MYCKET dyrare inträffar, för det gör det förr eller senare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!

Hela reparationen förra vintern av vårt drev m.m. landade på 17000 kr, men då var det med en hel del andra saker. Räknar man bort motoroljebyte, oljefilter, bränslefilter, rep av choken så gissade jag att drevreparationen landade på ca 10 000 kr. Då bytte han även växelvajer, bälgar och stigarröret för kylvattnet från impellerhuset.

Jag har också hört att Mercruisers drevoljebehållare ska ge ett övertryck som gör att vatten inte ska kunna komma in, men tyvärr så höll inte teorin på vårt drev i o m att vi fick in vatten i oljan...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JockeNyberg! Du hade rätt! Packningen i överhuset läckde. Kostnad för byte, inklusive packning gick på 2000 kr.

 

Tackar dig och övriga för tipsen.

 

/Ulfi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak!

Ja jag tycker du ska byta impeller och impellerhuset också. Det finns satser att köpa på drev.se för det också. Minns inte vad de gick lös på men det var inga stora summor. Jag kollade förövrigt mitt egenhändigt ompackade drev för några veckor sedan då jag tog upp min Sea Ray. Det så mycket bra ut och jag fick ut rätt mängd olja, lika mycket som jag fyllt...Det sitter oljetätningar under impellerhuset, under växelförarpinnen i under huset samt nere runt propelleraxeln. Dessa bytte jag också. Det kan sitta som bara fan när man ska ta loss runt proppeller axeln, så värme och våld fick jag använda..(Hade specialtillverkat verktyg som passade i låsringen runt propelleraxeln, samt en gasolflaska till hjälp)...Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...