Guda 0 Postad 12 September , 2007 Jag har en Tyresöbock modell 1500. Mittbalk av stål som ska klara maxvikt på 1500 kg. I fören har jag en enklare Tyresöbock med träbalk som tar 500 kg. Tyvärr blev stålbalken stulen, nu äntligen till min fråga. Om jag köper en träbalk med dimensionen 45 x 145 mm (2 m bred) istället för stål, orkar den bära upp aktern? Båten (Ockelbo C20) vägare totalt 1100 kg. Bak finns ju inombordaren som väger 320 kg inkl. drev. Kan tänka mig att aktern tar 2/3 av vikten. Någon som är bra på fysik och matematik som kan räkna bärighet på en träbalk orkar bära? Stöttorna består av stål. Balkarna säljs inte separat av tillverkaren så alternativet är en sväng till skroten. Senast ändrad av Guda | 12 september 2007 | 20:25 Senast ändrad av Guda | 12 september 2007 | 20:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 12 September , 2007 Trä är ju ganska ordentligt mycket klenare. Jag skulle inte chansa utan ta en sväng till Orminge och köpa en ny stålbalk. http://www.sjmab.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser