Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Dykarn

Klä om dynor utv. sea ray| 30-trailer| 5,7 - 7.4 mercr.

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag undrar hur galondynorna i cockpit sitter fast i sea ray sundancer 240-250-270 från mitten av 90-talet, dvs de som ej är lösa ?

Är de limmade eller skruvade underifrån ?

 

Vad kan det kosta att lämna in hela setet för omklädning hos en tapetserare/möbelmakare ?

 

Var kan man köpa en billig ny/beg bromsad/obromsad 30-kärra som klarar motorbåt upp till 3000-3500 kg ?

Någon importör som kan fixa billigt från usa ?

(Finns lite beg på blocket mm, men ej så många av rätt sort)

 

Finns det några vanliga fel på just mercruisers 5.7 L / 7.4 L motorer som man bör kolla vid ev köp och likaså mercruisers bravo 3 drev med duopropp ?

(förutom det vanliga - missljud - komptest - vattenläckage - oljepill - vatten i oljan på motor o drev osv.)

 

Går det på något sätt att kolla upp skicket på limpor-knän-inv kylvatten kanaler osv på en saltvattenkörd motor utan att riva isär delarna för att inte köpa grisen i säcken ?

 

Gärna svar från sea ray ägare mfl :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dynornas fastsättning vet jag inget om och räkna med 15-20.000:- för en omklädning (2-4.000:-/dyna) hos en bra tapetsör.

 

Båtkärra kan vilken svetsfirma som helst säkert fixa ihop för 25-30.000:- se till att dom gör en boggie med längsgående plankor som båten ligger på.

 

Motorbiten är enklare, ser motorn bra ut och låter fint utan slammer, går jämnt på tomgång och svarar bra vid gaspådrag så är det oftast inga problem.

 

Räkna alltid med att byta limpor och knän om du inte har någon säker uppgift på hur gamla dom är som sitter där, minst var 10:e år bör dessa bytas. Provtryckning är en tveksamt metod, du får inget mått på hur länge dom kommer att hålla bara att dom är hela just nu.

 

Drevet bör provas i vattnet, känn att det växlar smidigt och lätt både fram och back, känn så det är lätt att få ur växlarna, alla merc drev donkar när man lägger i växeln men det får inte kugga över eller krasa. Provkör med belastning, drevet kan vina lite men det får inte yla eller kugga över och donka under gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har en 220 OV Select och där sitter alla fasta dynor med genomgående   med mutter på baksidan. Räkna med att byta trät i dynorna om det inte är gjort.

Jag har bytt allt trä samt impregnerat och lackat för att det skall stå emot fukt och vatten (det som är org. är inte behandlat) men jag har inte klätt om ännu men det skall göras om jag hittar detta till rätt pris.

 

//Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för bra svar!

 

Tror det är som ni skriver, att man får räkna lite högt vid ett köp för att inte bli chockad senare när renoveringar/service kommer.

 

Byta avgaskitet är nog som sagt en bra försäkring på en båt man ej vet så mkt om vad som är gjort.

 

Någon jag pratade med tyckte man skulle kolla så inte bravodrevet glappade i sidled, då kunde det vara en axel med spårkil (för styrningen tror jag) som var sliten ?

Åsikter om det ?

 

Fler åsikter och tips emottages tacksamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEJ!

15 - 20.000 för att klä om dynorna??

Vad är detta för dynor?

Samt hur många handlar det om?

Är det tyg eller galon?

Om, galon, är det flera färger i den?

Kan vara intressant att veta!

Låter mycket!

Vänl.

Bobban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sea Ray har dynor i randad dubbelgalon på sitts och rygg ytorna, tjäder i båterns färgtema och slät galon i fälten utanför, alla dynor är likaså vackert designade i runda former där alla dynor är olika så det krävs en bra tapetsör för att få detta bra och som alltid man får vad man betalar för

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har du möjlighet att lägga upp bilder på dessa dynor? Kunde vara roligt att se.

Har du ca, mått på dom?

Bobban

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Var noga med att kolla så att det inte är glapp mellan gimbel ring och styrtapp.det är hur lätt som helst i synnerhet om båten står på landbacken.ryck i drevet fram och tillbaks och titta på styrtappen (högst upp på drevets utsida)är det glapp där så är det bara att gratulera. räkna med en kostnad på 20000:- om du är händig och kan göra allt själv.Min rekomendation är att man köper en helt ny sköld om man är mindre händig.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Så här ser dynorna ut på sundancer 250 resp 270, dessa är dock hela:


post-1739-1394235218,0031_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra info, du har möjligtvis inte någon bra bild på denna styrtapp ?

Ska söka lite med, finns kanske någon här inne.

 

Vilket håll är det man skall kolla glappet, i båtens färdriktning eller i sidled eller båda ?

 

Om glapp finns, är det då del i skölden som är defekt eller del i drevet och vad behöver i så fall göras för att få bort det ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej tyvärr har jag ingen bild på styrtappen.jag kan ringa dig om du vill så kan jag förklara det hela lite tydligare om du vill.Jag anser att detta är en utav dom valigaste och besvärligaste fel du kan råka utför på en båt med drev.

Mvh

Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Har nu fått en hyfsat bra bild på kostnaden på omklädning av dynorna, mellan 15-30 000 sek har jag fått uppgifter på. Får nog med andra ord räkna med 20-25 000:- nånstans.

 

Det är nog som ni säger, att dynorna är fastskruvade på något sätt.

 

Skulle nog gärna vilja veta mer om den där gimbalringen/styrtappen i drevet och glappet som kan uppstå där, så om någon kan förtydliga det lite vore jag tacksam (skickar ett pm till dig sundancer290 med) ?

 

Kan dock ej fatta hur man kan ta mellan 20-35 000 ske för en beg 30 trailer på blocket när det finns nya för 26-30 000 sek, dock obromsade ??

 

Undrar om man kan betälla en schysst ny/beg från USA via någon importfirma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...