Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Marty

Service Yamaha F150

Rekommendera Poster

Hej

Var precis på Yamaha Center Helsingborg och fick pris för en service.

De skall ha ca 6500:- för 12 månadersservice vinterkonservering.

Min fråga är:

är detta ett rimligt pris? Vad betalar ni andra med liknande motorer?

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överskriften är Service Yamaha F150. Är det för enbart motorn som de tar 6500 kr för 12 månadersservice ( vinterkonservering) eller är det för hela båten? Jag tolkar det att vinterförvaringen kostar 6500 kr men att vinterkonserveringens kostnad tillkommer?

Jag tycker att 6500 kr låter riktigt svindyrt, i synnerhet om det gäller enbart motorn, men jag har själv aldrig behövt betala någonting alls för detta så jag vet inte hur mycket en normal kostnad för vinterförvaring är för enbart en motor. Men själva vinterkonserveringen som sådan kostar ju inte många hundralappar och växelhusoljan kan du ju byta själv såvida du inte har kvar någon garanti på motorn. (Har du garanti kvar på motorn så ska du helst inte byta detta själv.) Den årliga och sedvanliga motorservicen kostar väl runt 2.500 kr inkl. arbete och material har jag för mig.

Kontentan är att efter det att Yamahacenter Helsingborg har gjort vinterkonservering och den årliga motorservicen så återstår det i så fall ca. 4000 kr för enbart förvaringen. Om det inte är så att enbart förvaringen kostar 6500 kr alltså.

Frågan är också vad det är för slags förvaringslokal de har att erbjuda? Är den larmad? Vad har de för försäkring om det händer något eller går det på din egna försäkring då? Vad är det för temperatur inne i lokalen? Är det 20 grader varmt så är det inte så bra för gummipackningar och annat som då torkar ut snabbare. Idealet är en jämn och konstant temperatur som ligger ungefär runt 3 till - 8 grader. Men hellre 12 grader än minus 2 tycker jag.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, inte tycker jag det är rimligt! Värre än bilservice!

Jag gör service och vinterkonservering själv, det kostar bara en hundring. Visserligen skulle det väl bli ett par hundra till, om jag hade fyrtaktare.

Senast ändrad av Flipper_510_HT | 12 september 2007 | 18:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde Stor Service plus Vinterkonservering ifjol på min Y 100 hk 4t på Arnes Fritid i Umeå - aukt verkstad.

2800:- hyfsat pris. :-)

Har inte fått priset ännu för höstens service på 150 hk 4t med vinterk.

Återkommer med det priset - men visst känner man sig utlämnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Med risk att du trillar av stolensmiley-laughing.gif\

6500:- är för service vintekonservering, inte förvaring.

För att dela upp det så var det ca 4250:- för servicen och 2250:- för konservering.

Jag tyckte också det lät lite väl dyrt, skall kolla med fler verkstäder.

Motorn är en 2007:a så jag vill inte pilla själv.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ett bättre prissmiley-laughing.gif\, det var i den prisklassen jag inbillade mig att jag skulle hamna.

Absolut att man känner sig utlämnad, aukt verkstäder växer ju inte på träd direkt.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Höll på att sätta kaffet i halsen eftersom jag precis själv investerat i en Yamaha F150 -08. Baserat på mina tidigare erfarenheter av 4-taktare (~100 hk) så är det pris du fått helt orimligt.

Vi brukar betala ~1700 SEK (Bosses i Karlstad) för arbete och material i samband med höstservicen, då bytes alla oljor, motorn konserveras, ventilerna justeras, bränsle- vatten- och oljefilter bytes etc.

Mitt råd är att undersöka saken hos fler handlare i regionen och sedan återkomma till dem i Hborg med andras prisuppgifter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad blev det för båt att hänga motorn på?

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis, jag kan personligen garantera att du blir helnöjdsmiley-laughing.gif\

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!

Efter att ha provåkt, klämt och kikat på de flesta DC-båtar mellan 6 och 7 meter i cirka 3 års tid så är vi också säkra på att det är ett helt korrekt val. När så Yamarin satte in de nya LAN-mätarna och plats för kylskåp gick den inte att motstå längre :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och grattis!

Interessant, hurdant plats har den fått för kylskåp?

Tubbs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VA!?!? Nä men...vad e det här...nu tror jag att jag nog skickar en räkning till dig för omvårdnadskostnader som jag fick i samband med när jag trillade av stolen!! 14.gif\ 

Priset är ju rent hutlöst dyrt!! Jag undrar om de (eller du) har missuppfattat det hela, för en motorservice brukar mycket sällan kosta mer än ca. 2.500 kr. Och vinterkonserveringen är inte alls särskilt dyrt.

Jag skulle ha ringt tillbaka till dem och dubbelchecka om summorna verkligen stämmer. Om de nu gör det så skulle jag ha begärt en mycket bra och hållbar förklaring till varför de tar så otroligt mycket mer än andra butiker/verkstäder!

Om du kontrollerar priset hos andra verkstäder först innan du ringer tillbaka till Yamahacenter i Helsingborg (ver det väl?) så har du lite mer kött på benen när du talar med dem. Jag är otroligt nyfiken på vad de sedan säger, så du får mer än gärna göra detta att tala om vilket svar du fick! Det skulle också vara intressant att veta vilken timkostnad de har och hur lång tid de beräknar att en motorservice och konservering tar.

Om priset som de har uppgett så ska du absolut välja en annan verkstad. Vilken tur att du ställde frågan här, för några 6500 kr ska du inte betala någonstans då det nog är ca. dubbelt så dyrt mot en normal taxa! Jag tycker att 3000 kr kanske kan vara rimligt, men redan det är ett gränsfall av att vara för mycket.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Höstservice på min Mercury 115 4-t kostar 2000kr. Detta inklusive konservering och sån här stabiliseringsvätska i bensintanken.

Borde ju inte vara så mycket dyrare på en 150hk 4-t?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag tänker efter lite så misstänker jag starkt att det höga priset på 6500 kr beror på var man har köpt motorn någonstans. Om man har köpte motorn i en vanlig butik där det är 2 års garanti på motorn så är det antagligen ett betydligt lägre pris som gäller om jag gissar rätt.

Men om man har köpt motorn i en Yamahacenter-butik som alltså lämnar 5 års garanti så kan det vara det här höga priset som faktiskt gäller. Det här är alltså bara mina egna högst spontana teorier, och det skulle i så fall kunna vara en förklaring till den höga servicekostnaden.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att du får den förlängda garantin - oavsett var du köpt den ny - genom att serva den enl serv-schema och att det är gjort på aukt verkstad.

100-timmars service plus vinterkonservering på 150 hk 4t -05 kostar NU ca 3000 enl aukt verkstad.

Lycka till med prutandet! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar.

Börjar också tro att jag och Yamaha Center HBG har missuppfattat varandra, men deras ord var: 12månaders/100timmars service ca 4250:- och vinterkonservering ca 2250:- så jag har svårt att se var missuppfattningen sitter.

Jag återkommer när jag fått pris från fler verkstäder.

Roddarn: skicka räkningen till Yamaha center HBG, de borde har råd smiley-laughing.gif\.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...