Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Carlf

First 36.7 vs First 40.7

Rekommendera Poster

Hej

 

Ska köpa ny båt hade tänkt mig en First 36.7 men efter att ha kikat runt lite på båtsidor i Europa så ser jag att man kan få en 40.7 för nästan samma pengar. Vad ska man välja ?

 

First 36.7

 

3-kabiner

Lätt hanterlig

billig

lys 1.29

-

Trångt när man är 6 ombord ?

Inte lika snabb som 40.7

 

 

Jag vill inte ha utsvävningar om andra båttyper utan endast dessa två, vad hade ni valt och varför ?

Gärna positiva/negetiva erfarenheter om dessa

 

MVH

 

Calle

 

Tacksam för hjälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni inte köpt båt ännu?

 

Det har iofs inte vi heller :-(

 

Nästan samma pengar är väl att ta i...

En 36.7 ligger lite under en miljon och en 40.7 lite över så det skiljer nog minst en kvarts miljon? Visst kan du jämföra en dyr 36.7 med en billig 40.7 men det är ju inte riktigt rättvist...

 

Fördelar 36.7:

Lätthanterlig, det räcker med 7-8 man vid kappsegling ;-)

Mindre omkostnader

Fler båtar som kappseglar i sverige

Lättare att få plats i hamnar

Lagom

Djupgående på bara 2,20...

 

Fördelar 40.7:

Kanske lättare att segla upp till sitt lys?

Populär i Norge?

 

Jag tycker inte 36.7 är trång, jämför du med din X-99 så är den MINST (3ggr?) så stor inuti!!! 6 man har det bekvämt (tycker jag)

 

Är själv lite sugen på en 36.7 eller kanske 33.7, Sun Fast 35 eller Dufour 34 men mest lockar nog 36.7 då den är rel populär på västkusten.

 

Lycka till / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara inskjuta att first 40.7 är en av de absolut vackraste segelbåtarna i denna storlek. Fina linjer och lagom längd/bredd/storleksförhållanden..

Brukar dregla över den 40.7a som ligger här i hamnen på somrarna...

 

Senast ändrad av MagplasKE | 17 september 2007 | 15:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


First 40.7:

seglar mycket bra, snabb

fungerar även för crusing med 6 pers

finns även med kort köl( 1,9)märks främst på kryss

mycket segel att ta hand om vid liten besättning

stor och bekväm sittbrunn

Inte en båt som man skall pina på kryssen

(Tillverkaren har gett Farr i uppgift att komma med en ny 40-fotare. Farr har stora problem att konstruera en ny som är snabbare. Skulle varit klart i år. Kanske han har lyckats till nästa år, hösten 2008?)

 

 

 

First 36.7

Nedskalad 40.7 med motsv segelegenskaper

märks på inredningen att den är nedskalad, t ex toaletten och sofforna i ruffen (smala)

 

 

Bägge båtarna är i grundutförande utrustade för racing, allt sitter redan på plats.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev den en mörkblå 40.7 med teakdäck, seglade precis hem den från Roskilde. 10,5 knop med bara stor och fock tycker jag är riktigt bra. Är riktigt nöjd med båten, som ett barn på Julafton.

 

 

MVh

 

Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en mellanlandning på Anholt, det var välbehövligt. Det var inte kul att ta ner storen när det är becksvart ute 14m/s och bra sjögång. Men annars gick allt bra. Hade snitt hastighet enl gps på 8.6knop under ca 10 timmar.

 

 

Mvh

 

Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar också på First 40.7 vs 36.7... För familjesegling med 2 vuxna och tre barn (som ibland vill ha kompisar med sig). Vill ha bra seglare med schysst komfort, och en båt som går bra att hantera på två personer (vara en med mycket vana och en med ngt mindre). Om man bortser från priset för en stund... Tips om vad välja?

Egentligen är väl kanske frågan: Är 40.7 för stor och svårhanterlig givet den besättningen?



Senast ändrad av Braempa | 28 mars 2010 | 13:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 40 fots båt klarar två vuxna med hyfsad båtvana galant. Med hyfsad båtvana menar jag att man inte kan lägga till i sidvind och tro att en person eller kvinna skall orka bära av eller hålla emot. Sedan är seglen större och tyngre, ankare likaså, men det finns hjälpmedel för sånt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det lutar åt 40.7. Finns en hel del till salu runtom i europa. Då infinner sig frågor... grunda kölen verkar given (sthlms skärgård..), men riggen.. Vad är det för skillnad på tre-spridarriggen med rods, vs två-spridarversionen med wire?

* Samma segel?

* Seglingsegenskaper och prestanda?

* Båtens värde (ffa orolig för andrahandsvärdet med tvåspridarversionen, tex 'måste' det vara trespridaren för ngn som skall tävla)?

Och bonusfrågan: Hur mycket bör ålder påverka värdet, hur mycket är det tex värt extra om båten är från 2002-2003 vs 1999 (givet 'ungefär likvärdigt' skick)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

 

Två-spridar riggen är inte lika styv men 11cm högre(har jag för mig). Tre-spridare med rod tycker jag personligen är värt mycket mer, specillt om man kappseglar. Det var den specen jag hade nyare än 2002 och tre-spridare riggen. Då ingen som är kappseglingsintresserad vill ha den med 2. Båtarna har samma lys med båda riggarna. När vi kollade låg 2002-2003 runt 1.5 m medans 1999 gick och få för 1.1. Detta för båtar i bra skick med nordisk utrustning och skötsel. Tänk på att bra segel är värt mycket, köp en med bra segel även om den är dyrare.

 

/C

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med en fd säljare på Beneteau i Frankrike och enligt honom så var trespridarriggen på Firsten bara en marknadsföringsgrej utan speciellt stora egentliga fördelar. Samma mått och samma segel. Nackdel enl honom var att roddarna måste bytas hyfsat ofta (5-6 år) annars kan de gå av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommentar till ovan inlägg:

5-6 års hållbarhet på rods?! Finns det någon annan som kan vidimera den uppgiften, jag tycker att det låter märkligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd... men båten är fin - kan jag hålla med om, speciellt för kappseglare får man mycket givet?

Rod är väl lite off topic dock? Jag kan inte vidimera detta med livslängd ( är du jurist eller? )

Men jag har haft mailkonversation för ett bra tag sedan med ett försäkringsbolag verksamt i Europa.
Jag funderade på att köpa en båt i Spanien, den hade rodrigg. Jag frågade hur de resonerade...

5-10 years pending our inspection skrev de i ett ganska långt svar som slutade med att man som ägare bör ha en budget för byte av rigg. ( den här båtens rigg var bytt för, då, 7 år sedan. ) Jag avstod köp men det berodde inte på riggen. Fick dock en offert på byte av rod, inte alltför blodigt tyckte jag.

Har frågat en person jag känner som arbetar i försäkringsbranchen. Han säger att de följer utvecklingen i Europa där man lite verkar vara på väg från livslängd på virerigg från utbyte ca var 20:e år till mer krypa ner mot 10? Detta gäller större båtar med högt försäkrings och skadevärde.

Då verkar det logiskt att en rod har kortare livslängd ( den är väl svårare att inspektera och sitter väl lite oftare på de båtar där man vill ha prestanda och viktminskning i riggen, typ för kappsegling? )

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt. Det jag har talat med säger att ROD håller mycket bättre då det är svårt att få saltvatten och sol att tränga in mer än på ytan(rod är solitt för er som inte visste). Rod-riggen gör ju att mastenpaketet blir lättare att du kan har riggen styvare spänd, detta gör undervärk för seglingsegenskaperna. Men visst cruisar du bara så är det väl inget tillval man köper till, då det var ca 100kkr dyrare. Jag hade två riggexperter gå igenom riggen i höstas då vi hade lyckats få en Haylyard-wrap (fallet runt förstaget) så vi bytte förstag, dock så såg allt ut som det skulle inga tendenser till att mattas av eller andra stress skador. Så jag tror din fd säljare var felinformerad eller ville sälja en båt utan rod till dig :). Hade inte köpt en 40.7 utan rod, då bara 3-spridare gör stor skillnad mot 2.

 

Mvh

 

Carl

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för svar. Vi har ju rod på vår 35s5 från 89. Sannolikheten att den är bytt någonsin är ju inte hög direkt. Skulle vara trist om hela alltet ramlar ner på en. ;))

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Calle, intresserad av att det är så stor skillnad med 3-spridare och rods. Hur har Du konstaterat det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JAG har inte konstaterat det utan seglingmakarna dem som kappseglar i Norge byter riggen då det inte får samma form på riggen och därigenom sämre fart och höjd. Gå in på first407.org så ser du att detta är inget nytt under solen direkt. Står bl.a. i deras trimguide/entyps regler.

 

/C

 



Senast ändrad av Carlf | 26 augusti 2010 | 18:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

The 36.7 launched in 2002 is an development of the succeesful Beneteau 40.7

 

Schmicker says the 36.7 “has a more advanced hull shape and refined look when heeled at high angles.” That heeled shape, combined with what the Farr office calls a “generous rudder area,” simply means that the rudder keeps its bite in the water when the boat is reaching in big winds.

 

“The changes are more noticeable when the boats are side by side,” says Schmicker. “The 36.7 is straighter in plan at the sheer, with less curvature than the 40.7. It has less volume above the waterline amidships because more volume was placed in the ends. The result is a longer heeled length, producing good handling throughout the heeled range.

 

“With the keel design it’s all about laminar flow. This keel on the 36.7 is the result of years of intensive research that produces airfoils designed specifically for the boats that we design. They don’t come from the pages of a NACA foil book. They are the result of 15 years of IOR, IMS, America’s Cup, and Volvo Race research. We provide complete 3D representations to Beneteau so they can produce our designs accurately. The objective is to design the smallest rudder with the maximum lift and low drag that will withstand high loads in heavy winds without stalling. We place the rudder shaft in the blade and set the sweep of the blade tip to give the right amount of helm load for all conditions. We also want robust sections that don’t stall abruptly.

 

Since Beneteau promotes the 36.7 as a one-design racer, it’s being produced with close scrutiny of the weight and application of raw materials. Boats are constructed to CE Class A requirements for unlimited offshore use.

 

 

Skärmavbild_2021-05-25_kl._12_14_22.png

Skärmavbild 2021-05-25 kl. 12.12.25.png

dsc_2708.jpg-1832.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...