Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Utbult

Problem med byte av glykolblandning!

Rekommendera Poster

Hej

Jag skall snart ta upp båten och förbereda för vinter. Ett av projekten är att byta glykolblandning i motorn (färskvattenkyld B20). Problemet är att jag inte kan få loss dräneringskranen för motorblocket utan att lyfta ur motorn (väldigt trångt motorrum). Kranen på oljekylaren lossar lätt. M.a.o. kan jag inte tömma motorn helt på kylarblanding. Skall även tillägga att jag spolade rent kylkanalerna i våras med vattenslangen. Behöver därför ersätta färskvattnet med glykkolblandning. Finns det något smart sätt att göra detta på? Har funderat på att koppla slang till inloppet på färskvattenpumpen för att suga upp ny kylarblandning från en dunk samtidigt som den gamla pumpas ut i en annan dunk.

Ett annat problem som då dyker upp i samband med detta är att glykolblandningen inte pumpas runt alla kylkanalerna förrän termostaten öppnats. Tar jag bort termostaten helt läcker ju blandningen ut vid termostathuset. Skulle det funka att slakta en gammal termostat och helt enkelt ta bort fjäder, lock och dom delar i termostaten som öppnar vid rätt temperatur så att glykolblandningen strömmar igenom hela motorn?

Alla möjliga tips emottages tacksamt!

Senast ändrad av Utbult | 12 september 2007 | 09:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Ta loss den smala returslangen till expansionskärlet och kör motorn

på tomgång. Samla upp vattnet i en dunk tills det slutar komma.Fyll sedan via expansionskärlet glykol/vattenblandning med den styrka du vill ha.Om du inte fyller riktigt fullt så kan du fylla ren glykol efter varmkörning till rätt blandning för de köldgrader du vill ha.Tänk på att inte köra impellrarna torra.När motorn är varm och termostaten öppnat kan du efterfylla tills blandningen är OK. Varmkör du innan du börjar tappa av vatten så är ju termostaten öppen så allt vatten har möjlighet o komma ut.

Lycka till. Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset!

Verkar ju faktiskt mycket smidigare än att lossa in-/utlopp vid färskvattenpumpen. Skall testa detta!

/Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...