Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
BMoon

Har nog gått fukt i \"golvet\"

Rekommendera Poster

Börjar allt mer misstänka att min båt lider av fuktproblem.

 

Har ett par saker som tyder på det:

- Knarrar på ett ställe när man går där.

- Finns några otätade hål en tidigare ägare har gjort och trycker man runt dem så tränger det upp vatten.

- För ca en vecka sedan när jag var ute i lite skumpig sjö så lossade ett stolfäste från golvet. Pillade man lite med skruven i hålet så fick man upp något som påminde om jord (skulle kunna vara vått trä)...

 

Misstänker att konstruktionen är båtskrov med någon form av regelsystem, täckt med playwood som golv att gå på vilket i sin tur är täckt med plast och någon form av skum i tomrummet.

Kan det vara på det viset? Antar det som isf hänt är att playwooden har blivit fuktig med åren.

 

Hur brukar båtarna vara uppbygda?

Hur ska jag gå vidare med detta? Antar att jag kommer att få riva upp golvet (hur?) och byta ut playwooden och plasta på...

Suger det där skummet åt sig fukt?

 

Ytterst tacksam för lite svar så jag vet vad man kan vänta sig nu framåt hösten/vintern/våren...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där låter inte så upphetsande kul! Om jag vore dig så skulle jag som ett allra första steg införskaffa mig en fuktmätare. http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251695#32-7713

Sedan skulle jag fuktmäta i stort sett hela båten. Mätningen kanske inte ger några exakta värden, men det ger åtminståne en bra indikation om problemet. Att du har en fuktskada i någon form är väl ganska troligt eftersom det sipprar ut vatten när du trampar där, men i vilken omfattning och vad det har resulterat i för skador är svårt att säga. Vattenmängden och tiden är viktiga faktorer här liksom byggkonstruktion och material. Kanske har något laminatskikt släppt. Vad nästa steg blir beror ju mycket på vad mätningen ger.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt? Konstruktionen skiljer från fabrikant till fabrikant, så med lite tur kanske någon här har en likadan med samma problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är en Selco 18.

Efter att ha sökt och läst lite så verkar detta med fukt i och under durken inte vara helt ovanligt på dem. Är tydligen en playwoodkonstruktion men något skum som fungerar som en tvättsvamp under.

Frågan är dock hur reglar och sånt är uppbyggt???

 

Får la skaffa mig en fuktmätare om det nu kan hjälpa, funderar även på att helt sonika ta hålsågen där stolsfästet släppt och ta upp ett litet inspektionshål (måste ju hur jag än gör minst bygga ett nytt fäste och då gör det ju inget om man tar upp lite).

 

Antar dock det bästa om det nu är så illa som jag befarar är att riva upp skiten, golv, skum, rubbet. Köpte förvisso båten som lite renoveringsprojekt men hade mest tänkt mig inredning och motorn. Men är kankse inget att hänga läpp över, blir inte värre än man gör det till!

 

Får la återkomma i saken när jag tatt upp båten och börjar riva mer, får kanske vara tillsvidare nu när hon ligger kvar i sjön.

 

Men tar gärna emor lite tips och idéer hur man går vidare och tillväga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...