Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Ballad_kopian

Kidmaster med 35hk toppar enbart 23.5knop.??????

Rekommendera Poster

grattis. en rolig liten båt. ångra nästan att jag sålde min.

förhöjningen på din kidmaster är nog inte för långrigg, utan för kort rigg men motorn komme hamna rätt höjd.  orginal så är dom för låga och motorn ligger väl djupt.

en 9.9hk  är väl det den är godkänd för igentligen  om jag inte minns  helt galet.   allt beror på skicket på motorn. men ger den 9.9hk så orkar den nog inte nå 20 knop.

min gjorde 23.5knop med 35hk.  men hade motorn gett alla hk så kanske kidmastern hade nått 30knop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ballad_kopian och alla andra.

Har läst denna långa tråd o tycker det var mycket intessant läsning, jag köpte nämligen kidmatern med 35hk av Ballad_kopian förra hösten.

Har nu höjt motorn till rätt höjd. men tyvärr så är fart problemet kvar, den gör nu 25 gps knop, borde ju gå fortare än så.  har en ställbar komposit propeller på 10,4x12-16.

har tyvärr ingen varvräknare än, men den verkar varva som den ska.

så detr blir väl vidare felsökning o exprementerade med höjder kanske..

Det pratas mycket om hur fort en kidmaster går . jag kan iaf säga att jag har kört min andra kidmaster med en 15 mercury -03 och då gör den 25 gps knop med orignal propeller.

i år ska den båten köras med en 25 hk mercury  med elektrisk tilt. jag åter kommer med fart rapport :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm jag fatta  aldrig riktigt varför den inte ville  gå fortare.  hoppas du hittar problemet.

men vad tror du om att motorn ej ger riktigt 35 hk? den är ju inte riktigt nyCool

men om motorn skulle ge tex 30hk eller 28hk så borde den ändå toppa mer än 25knop.

med orginal propellern s gör den oxå 23.5 knop.

man kanske skulle testat motorn angående effekten. kanske skulle man renoverat den så att den återfår sin effekt  . men surt om det inte är problemet.

lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så är det en 25 hästars med 35 kåpa.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn är ju rätt gammal så vist kan den ha tappat några häster, men just nu så är ju farten den samma som med en 15 hk, så att den skulle tappat 20hk tror jag inte...

Att det är en 35hk är jag rätt säker på typ skylten finns nämligen kvar på motorn..

Är ju inte helt säker på att den varvar som den ska, men dom som kan säger att den låter som den ska på topp varv..

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NI fattar ingeting asså ni kan ha en 8 hästars sprilarns ny yamaha då går den nog upp i 23 knop det beror hjelt enkelt på skicket jag har en 10 hästars yamaha 4 takt, min Kidmaster går som ett skott...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan det beror på skicket, men ja jycker att det vore lite konstigt om den har tappat 20hk under åren.. men du låter ju erfaren och säker, så jag tror dig :)

Hur fort går din Kidmaster då? (jag är endast intresserad av att veta hastighet som är uppmätt med GPS)

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst n0sliw

Eller kanske mätt med polislaser;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det går bra det med..

Min är tyvärr uppmätt till 18 knop men polisens laser.. det var 13 knop för fort tyckte dom:(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det står tydligt på typ skylten att det är en  35hk.   det har jag kollat upp. men det är rikigt skumt.

jag har ren ter sej på teori om att skrovet på kidmaster mk1 bör rätas  ut där vid akterspegeln.  botten  är inte rak. och det gör att skrovet sätter sej på näsan och bromsar lite. den lilla klacken  vid akterspegeln på botten  hjälper trötta motorer att  komma upp i plan lättare. men kanske bromsar i högre farter.

kolla kompet på maskin. är det ok så kolla varvet. är det ok.  byt motor med en annan  25-35hk  kidmaster och prova varandras maskiner för att utesluta nåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hatar den här cp datons tangetbord. har redan slagit sönder skärmen på skiten, bärbar skit suck.

JAG HAR EN TEORI     menar jag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror vi snart kan se ett slut på denna långa tråd..

Jag har inte gett upp jakten på mer fart, men det har motorn!!

Motorn låter numera som en stenkross, så den är nog redo att skrotas..

Så vi skyller väl alla fart problem på motorn, den var väl helt enkelt gammal och trött..

MEN till semestern v29 hoppas jag att kidmaster nr två är färdig, på den sitter en mercury 25 hk -02 med elektrisk trim/tilt, Då ska vi åka fortare än 25 knop :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har själv en Kidd, den som kommer från Ulf Front i Kungshamn, med en Tohatsu 25 med strypningen bortplockad samt en rostfri propeller. Den gör 35knop på gps:en med mig i (107 kg förvuxen grabb) ;)

Jag kan bara hålla med att den är grymt hårig att köra i den farten.

/Tony

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men då är det väl bara att renovera motorn så åter får den sin effekt igen.  nya lager  och ringar samt kolv kanske. nya packningar och se över förgasaren. jag har bytt cdi n samt allt under svänghjulet. dom spolarna där.  det är några lakan så tänd sidan är redan renoverad.  fördelen med maskinen är att den är hyssat liten för sin effekt när den nu hade den effekten som den borde haft,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du kan ju säga till innan du åker till skroten med motorn.  troligen vevstakslagrena eller vevlagrena.  glappar dom mkt så låter den skit och går skit. är ganska lätt bytt på sån gamal tvåtaktare..  men kör du mer så kommer den snart ta stopp och då är motorn helt slut. men innan det så är det lagningsbar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kul och höra att det är fler som leker med dessa små båtar:)

Har du en kidmaster  mkII då eller? har du en 2 takt eller 4 takt?

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja skroten kommer det inte bli, antingen får den bli reservdelsmotor eller så renoveras den.  som du säger så är det en väldigt bra modell, väldigt lätt för att vara 35hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...