Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
jolly-bob

Mysko lukt från kölsvinsutrymmet:

Rekommendera Poster

Hjälper kompisen med hans Nimbus 26. När man lyfter på luckorna i durken känner man en lätt stank av latrin/latrinmedel. Septiktanken verkar inte läcka och ventilationen fungerar till den. Om man luktar nära septiktankventilationen på utsidan av båten, så luktar det för djävligt, och så luktar det inte i kölsvinsutrymmet. Utrymmet ser torrt och fint ut, men det finns en lätt mögelliknande smuts på de vita slangarna till/från septiktanken som om det växte något på dom. Hade septiktanken läckt, skulle stanken vara fantastiskt mycket värre, tror jag... Kan det växa något (typ mögel) som nästan luktar skit? Är det någon som prövat att sakta pysa ut CO2 från en gasflaska i kölsvinsutrymmet som man gör med vinfat för att bli av med saker som växer, typ mögel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och kan som Nimbus-ägare meddela att Nimbus under många år (endast?)tillverkat septik-tankar i plast, tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan nog bara hålla med.... Gammalt gummi/plast i fekaliesammanhang luktar alltid fantastiskt spännande. Nässprayen kan slänga sig i väggen de nästkommande månaderna... Men allvarligt talat så är det väl den vanliga Ättikspriten som kommer till pass igen. När alla gamla gummi/plastdetaljer (inklusive tanken) är utbytta. Då tvättar man ur med en svag ättikslösning. Sedan ställer man ett fat med ättika i kölsvinet någon vecka. Då äter ättikan upp de gamla sura lukterna. Se det positivt. Nästa år sjösätter ni med ny toa, ny tank, nya diffusionstäta slangar (även till luftningen), nytt luftningsfilter och ny elpump. Alltihop för ca 4500:-. Är det inte värt det...?  Jag själv gjorde samma operation förra året. Kändes riktigt bra efteråt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

är det inte så att förutom mat så ska man även mocka hos kölsvinet ibland 2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Gunnar_, ChristerN och Reine! Där ligger nog problemet… Får väl hjälpa kompisen i vinter. Tror nog att han får göra demonteringen själv förstås…

Jolly-bob

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Såg detta inlägg. Med ozongenerator tar du bort lukt, mögel såsom sporer och svamp, bakterier mm.  Gå in på denna sida och läs mer www.oxysol.se 

MVH Michel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det måste väl vara galet att sätta in utrustning som tar bort lukten...åtgärda istället orsaken, detta måste ju vara en riktigt onödig pryl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför vågar man inte sätta ut priset?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får trycka lite på knapparna Glad

Kolla under beställ så ser du priset.....var själv nyfiken och hittade det där.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sextusen spänn????? lägg ner ..... jag tror jag köper mig en flaska ättikssprit i stället ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...