frasse76 0 Postad 28 September , 2007 Är förespråkare för Garmin med enkel menyhantering, bra skärmar och grym kartografi. Det jag kan sakna på många Lowrance plottrar är möjligheten till stäv upp då endast nord upp är möjlig. I övrigt har Lowrace mycket bra prudukter. Känn & kläm, fråga & pruta!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 28 September , 2007 När det gäller uppdateringens hastighet så är det rätt viktigt att man skiljer på begreppen. Vilken uppdateringshastighet avses? GPS:ens position och kontakt med sateliten eller apparatens skärmvisning t.ex. när man zoomar in/ut eller liknande? Det är stor skillnad som sagt på vad man menar med uppdateringshastighet, för om det är hastigheten på skärmens uppdatering så är det apparatens processor som styr detta. En inte helt ointressant uppgift som man också bör ta reda på. En långsam dator är ju inte särskilt upphetsande kul vet alla som har eller har haft en och en GPS är ju på sitt sätt just en dator. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 28 September , 2007 Så här sammanfattar jag vad jag har uppfattat om ämnet. Garmin har vassare sjökort, mer finesser, Navionics är mer båtsportkort likt, Lowrance har vassare skärmar, Furuno repfritt glas som gör att den skärmen klarar sig nog längst, yrkestrafiken använder dom, pc kan vara ett billigare alternativ men dålig skärm i solsken men stor. Piratkopierade program finns på nätet även bsb kort finns men då har man ingen uppdatering och det kan vara nog så viktigt. Så det är plånboken och kläm och känn som avgör. Med uppdatering så menas mot satelliterna sen hur lång tid det tar på skärmen, tja det kanske man kan få reda på men om det avgör då ska man nog ha väldigt bråttom om pc:n eller plottern inte hinner med. Med vektorkort så kan man ju ta bort mycket onödig info så att burken hänger med bättre. Undrar om det är någon som kör som tusan och bara tittar i plottern och hoppas att det går bra. Blunda o kör hu så hemskt Jag har alltid haft Nord upp , en vanesak men en kompis i båtklubben vänder och vrider på sitt sjökort vilket i sommras resulterade i att han höll på att köra på fel sida om en väderstrecksprick. Svenke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 498 Postad 28 September , 2007 Kläm och känn håller jag med om. Uppdateringen däremot, där är det hur snabbt skärmen ritar om som räknas. Tror de flesta kontinuerligt (1g/sek?) tar emot och räknar fram positionsinfon, men det är ofta skillnad i hur snabbt skärmbilden ritas om. Vissa vassare plottrar bara flyter bilden fram, dock inte på de billigare. Nord upp kör jag nästan alltid på papperkorten men har alltid stäv upp i plottern. Varför vet jag inte men det känns bäst så. Lycka till Senast ändrad av ChristerN | 28 september 2007 | 23:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 14 Oktober , 2007 httade ett ställe där man kollat uppdateringen av position på kortet i olika plottrar m.m Kolla denna länken: http://www.sxk.se/tekniska/btf/navigation/plotterf.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Florina 4 Postad 14 Oktober , 2007 På min Raymarine och NT sä kan jag bara zooma in till 3nm i Waxholmskortet jag tycker att den skalan är för stor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 17 Februari , 2008 Ska på infokväll om plottrar på onsdag, får se vad det kan ge. Just nu så har jag övergett en pc i båten. Den plotter som är intressant nu är Lowrance Globalmap 7200c med navionics i, kostar komplett 10195:- alt. 5300c 7020:- Men har en del frågor så vi får se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smajlet 0 Postad 7 Mars , 2008 Tjenare tjenare,Lite nyfiken på hur det gick på infokvällen?Är det fortfarande Lowrance som gäller?//Smajlet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 7 Mars , 2008 Rapport efter infokvällen, gå in på http://www.nimbusportalen.se/Plotter.htm och läs vidare. Har efter det varit på båtmässan och klämt och kännt, som är en otroligt viktig del i detta ämne. Ska knåpa ihop en redogörelse om detta, jag återkommer med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 22 Mars , 2008 Var på båtmäsan och klämde och kände. Det finns ett otal bra plottrar, Furuno är nog i topp, men räknas nog som proffsutrustning. Den har c-map som nog är det bästa kortet. 5 skärm är för litet vägt mot vad den kostar, 7 går an men helst 10-12. Men då börjar det kosta.Efter att ha tittat på SeaCross så bestämde jag mig. Jag uppdaterar min pc som har 15 widescreen skärm, nu kan jag köra S-57, den absolut bästa, (det är ju de kartorna som c-map, navionics, Bluechart kopierar), och Bsb, och Navionics i samma burk. Det ger stor skärm, åtkomst till många kort, fler användarmöjligheter, m.m. Bygger även om mitt elsystem, med nätströmsomkopplare och inverter med ren sinusvåg. Vilket ger att jag alltid har 230v i mina uttag. Kompletterar med en extra skärm för inbyggnad också. Summa sumarum så kostar det här mindre än att jag köpte en plotter på 10-12 och jag får större användarmöjlighet. Senast ändrad av Svenke | 22 mars 2008 | 11:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aakeoe 0 Postad 23 Mars , 2008 Jag har kört med Furuno sedan -94 och är mycket nöjd. De senaste åren med Furuno 7000F. Perfekt läsbarhet under alla ljusförhållanden, mycket snabb uppdatering och dessutom ett lod av proffsklass mot obetydlig merkostnad jämfört med versionen med enbart plotter. I trailerbåt har jag under samma tid använt flera andra fabrikat (Simrad, Apelco, Garmin) och Furuno är vad jag vill sätta främst. Och stirra dig inte blind på riktpriset; det brukar gå pruta rätt bra (och om inte annat så blir det billigt att handla från USA, även med frakt och svensk moms inräknat). Jag vet inte varför Furuno har fått rykte om sig att vara enbart för professionella; att prylarna håller proffskvalitet är väl ingen nackdel? Aldrig det minsta krångel med mina flitigt brukade instrument under alla år. aake Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 23 Mars , 2008 Jag håller helt med dig, Furuno är bland dom bästa tycker jag. Ofta när man pratar med folk så säger dom , jaha proffsprylar, jag vet inte heller varför, dom kanske tänker på NavNet. Furuno är nog också den burk som står sig längst, uppdateringsmässigt av mjukvaran, enl, folk i branschen. All elektronik förändras ju i rasande fart nu för tiden. Men nu blev det så att jag under 10 lappar kan köra S-57, BSB och Navionics på 15 skärm. S-57 är ju det som dom andra systemen kopierar så ja...... Synd att det inte går att köra C-map, är ju bättre än Navionics. Furuno 7000 kan man köpa från USA för 1635*6,17=10088:- plus moms och frakt. Helt klart ett bra pris. Men nu får jag dubbelt så stor skärm, 2 olika sjökortsprogram, 3 kartsystem, AIS m.m. i samma burk. Plus att jag kan köra lite annat som en pc klarar. Tyvärr lite krångligare att ta med men..... Blev även sugen på PekNav från Soltek med 12 skärm. Mycket för pengarna också. Jag har vägt till och från, stor skärm, ett bra sjökortsystem, pris, tilläggsutrustning som AIS montering m.m. Skulle datorn stanna så har jag min gammla Garmin GPS och mina papperskort. Tycker att det blir ganska bra. Vi ligger 4 veckor varje sommar i skärgården, så det här borde jag klara mig bra med. Mvh S-Å Senast ändrad av Svenke | 23 mars 2008 | 12:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser