Svenke 1 Postad 11 September , 2007 Om man har Fugawi och skulle vilja ha en plotter istället. Vad skulle ni som har plotter och lite erfarenhet rekommendera? Det är himmla krångligt att ta med sig en bärbar dator varje gång man ska ut och bygga in en gammal stationär som man kanske har står i garderoben är väl inge kul . Då måste man kanske ha en licens på ett xp till m.m. Tyck till och rekommendera. Svenke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 11 September , 2007 Bäst plotter är omöjligt att svara på - är helt individuellt. Jag hade börjat med att titta först vilken typ av elektroniskt sjökort man trivs bäst med, de ser lite olika ut i grafiken: Navionics, Bluechart, Bluechart G2 eller C-Map. Sedan valt plotterfabrikat som kan hantera det sjökort du valt. Att tänka på: Storlek på skärm, upplösning, antal färger, uppdatering (tillräckligt snabb), ljusstyrka, portabel (bil/båt). Samt inte minst enkel hantering och de funktioner du vill ha (draggningslarm, nattläge, osv osv). Själv hade jag en Garmin 172Ci i 3 år och var helnöjd. Köper nog en likadan (trots modeller är gammal) om det inte redan finns plotter i nästa båt. Tänk på att många internetbutiker visserligen har låga priser men direktimporterar från utlandet vilket innebär att du sällan får svensk manual och generalagenten inte är pigg på att hjälpa till vid ev garantireparatioer. Ofta har du dock världsgaranti. Man får besluta själv om det är värt det. Sök på plotter i forumet så får du mycket info och andra erfarenheter. Du får säkert fler svar..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 11 September , 2007 Skulle vilja he ett sjökort som är så likt som möjligt det vanliga båtsportkortet, men vilket? Har tittat på en plotter i sommras men tyckte inte det såg bra ut, lätt att göra bort sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hace1 0 Postad 11 September , 2007 Köpte ett Garmin 192Ci (med ekolod) i sommras när gammla ekolodet gick sönder och pensionerade även Seaclear samtidigt. Jag är nöjd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 11 September , 2007 ...lätt att göra bort sig. Hur menar du då? Skärmdump Bluechart http://www.garmin.se/.adimg?i=4713&v=large En till: http://www.garmin.se/.adimg?i=4715&v=large En till: http://www.garmin.se/.adimg?i=4714&v=large Bluechart G2; klicka på nästa http://www.garmin.se/cartographypage_tab3.aspx?pageid=2804# Navionics (hittade inga skärmdumpar): http://www.navionics.se/PlatinumCharts.asp C-map: http://www.c-map.no/ Bäst är nog att knalla iväg till båthandlaren och torrköra eller kolla kompisars plottrar. Senast ändrad av ulfa | 11 september 2007 | 20:37 Senast ändrad av ulfa | 11 september 2007 | 20:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 498 Postad 11 September , 2007 Jag har provat flera olika fabrikat och ägt såväl Navman som Garmin. Navmans kartor var mest lika papperskorten och det var bl a därför jag köpte den. Sedan när jag provat några andra fabrikat tyckte jag att Garmins var bäst för att logiken i handhavandet kändes rätt. Plötsligt blev det där med kartornas likhet med papperskorten fullständigt värdelöst för mig och i fortsättningen har jag valt Garmin (installerat den i de tre senaste båtarna jag köpt). Skulle jag köpa idag skulle jag kanske ändå inte köpa Garmin då det dels har varit en del problem med en serie av deras plottrar, dels har flera signalerat dålig service till sina svenska agenter och kunder. Kontentan är att jag tycker du bör pröva flera olika fabrikat och känna på logiken de bygger på och inte bry dig så mycket om hur lika kartorna är. Sedan skulle jag jämföra flera plottrar under samma förhållanden, tex under en båtmässa. Det som är viktigt är också hur snabbt plottern zoomar ut och in och ritar om bilden. Hellre en plotter som snabbt ritar om bilden än en som har en massa 3D-bilder och annat av tveksamt praktiskt värde när man är ute på sjön. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 11 September , 2007 Instämmer med Christer N ovan. Därav att jag funderar på Garmin 172Ci med Bluechart igen, enkelt handhavande, förhållandevis billig när många nya modeller kommit, inte en massa 3D och annat lull-lull som processorn i plottern inte orkar rita ut snabbt samt att alla barnsjukdomar är (förhoppningsvis) borta. Sportmanship har fått mycket kritik i detta forum, jag har bara varit i kontakt med dom en gång för (garanti) uppgradering av programvaran, och har sådan tur att jag bor nära dom. Droppade plottern där och hämtade den när den var klar, tog några veckor under icke-säsong. Men jag hade kanske tur... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 11 September , 2007 Jo jag stirrar mig väl blind på likheten med ett vanligt båtsportkort. Det var väl därför jag reagerade i sommras och tyckte det var lätt att göra bort sig. Var en konstig vy liksom. Det var alltför olikt och det var nog i 3d. Jag är ju van att se rakt uppifrån. Det är nog som ni säger man ska kolla på handhavande m.m och knappa och känna och se till att det kort man väljer trivs man med. Tittade på dom ni nämde men blir inte en skärm på 4-5tum liten. Blir inte allt lite plottrikt, haha nu var jag rolig också, är ju van vi 15tum widescreen. Senast ändrad av Svenke | 11 september 2007 | 21:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 11 September , 2007 Finns ofta 2 lägen; norr upp eller båten upp, kan kanske ha varit ett ovant läge som förvirrade... Men som sagt, testa och kläm innan köp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 11 September , 2007 Skriver under på att Garmins senaste modeller har varit under all kritik, så väl funktionsmässigt som supportmässigt. Om du gillar Navionics kort skulle jag rekommendera Lowrance plottrar. De är otroligt bra vad gäller såväl snabbhet som ljusstyrka etc. Kör själv en Lowrance 37C (8.4 Combo instrument) och kunde inte vara nöjdare. Stor fördel med Lowrance är dessutom att de kan inhandlas mkt billigt på andra sidan pölen med full garanti. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nutshell 1 Postad 12 September , 2007 Garmin har haft problem med 500 serien. Men själv har jag en 420 fungerar perfekt. Kan rekomenderas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scrat 2 Postad 12 September , 2007 jag har en Lowrance 5300c iGPS Plotter, med Navionics sjökort; http://www.bryggan.nu/lowrance/large/00897.htm detta elektroniska sjökort är snarlikt med båtsportkortet. jag är väldigt nöjd med denna plotter, tydlig display (även i direkt solsken) och lättanvänd. man kan med fördel ladda hem en emulator(valfir Lowrance-modell)och sitta och testa på pcn: http://www.lowrance.com/Downloads/Emulators/default.asp åk runt och kläm och känn på lite olika plottrar och ta den du gillar! Senast ändrad av Scrat | 12 september 2007 | 10:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JockeWik 1 Postad 12 September , 2007 Jag sitter inte inne med någon tidigare erfarenhet, men har tittat lite på plotter till min precis inköpta båt. Där jämförde jag Garmin 520S samt Lowrance LMS-522CI. Tyckte precis som ovan att Lowrance hade väldigt kontrastrik skärm, och bra belysning. Garmin däremot ståtar ju med sin AutoGuidance som fått hyfsad kritik. Har en bekant som ÄLSKAR sin nya 520! De argument som säljaren jag pratade med använde, var att Garmin var lite vardagligare medan Lowrance skulle vara mera profesionell och inte lika plottrig! (kul ord i sammanhanget) Tyckte faktiskt tvärtom då Garmin i mina ögon hade ett renare gränssnitt, även om Volvo-ägaren kanske känner sig väldigt hemma i menyerna i Lowrance.... Mitt val faller i alla fall på Garmin då jag kände att den bjöd mig på den funktionalitet som jag var ute efter. Detta efter heliga löften från återförsäljaren att Garmin åtgärdat alla problem som varit under sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 12 September , 2007 Har ingen plotter ännu men är inne på att skaffa en Lowrance 5300c iGPS till nästa säsong. Har kikat runt lite och tycker den verkar kompetent. Men tror som sagt det bästa är att kolla och känna vilket gränssnitt du trivs bäst med. Tror inga är direkt dåliga, bara lite olika bra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 12 September , 2007 Jag har en Lowrance LMS-334c kombiplotter och är helnöjd med den. Kanonbild även i solsken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 13 September , 2007 Efter alla trådar och lite privat koll så verkar det stå mellan Garmin 420 eller 520 och Lowrance 5150C. Tittar man på skärmstorlek så blir det nog minst 5 tum eftersom plottern ska sitta på ca.1m avstånd. garmin kostar då med kort (1970:- ) ca:6930:- /8450:- och Lowrance 7190:- med motsvarande kort i. Då är garmin 320x240 pixlar och Lowrance 640x480 pixlar, så det lutar åt en Lowrance, rätt eller fel? Sen har Garmin lite mer finesser i sina sjökort men....... Garmin har en 4,5 tummare i 172c på 4495:- med kort 6465:- så det är en del alternativ, återstår att hitta en butik att trycka och känna på dessa. Men något som jag inte har fått svar på är, uppdatering av sjökorten hur funkar det?? Var i en butik men dom kunde inte svara på det? Det är ju det viktigaste, aktuella kort. Om man måste köpa nya hela tiden då blir det här en dyr affär. Ok man kan ju uppdatera själv kanske men......????? Svenke Senast ändrad av Svenke | 13 september 2007 | 17:54 Senast ändrad av Svenke | 13 september 2007 | 18:37 Senast ändrad av Svenke | 13 september 2007 | 18:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mr_Cool 0 Postad 13 September , 2007 Är också sugen på en Garmin 520s, dock har Garmin haft problem med dessa. http://boatersbasement.com/storefront_rebates/Garminrecall.pdf Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 13 September , 2007 Om du tittar i senaste Båtnytt så testar de en Garmin 525:a. Kanske kan ge lite mer info. Själv har jag en 520 och jag är mycket nöjd (frånsett en viss hårdvaruuppdatering). Men jag tycker inte att antalet pixlar ska hindra dig från att köpa en sådan. Jag skulle köpa en likadan idag om jag fick välja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 13 September , 2007 Det är stor skillnad på 320*240 och 640*480. Åk till en affär som säljer båda märkena och jämför dem sida vid sida. Det är ju 4 gånger så många pixlar på Lowrancen! Jag har tidigare haft en Raymarine 435i, 6 plotter, och var mycket nöjd med den. Den körde med upplösningen 320*240, men när man var relativt nära såg man pixlarna. Idag har jag 800*600 och det är en vansinnig skillnad. Angående uppdateringarna, i alla fall Navionics kort kan du uppdatera själv hemma vid datorn förutsatt att du köper en speciell liten kortläsare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 13 September , 2007 Ja om jag tittar på flygfotona så är dessa lite gryniga (pga lägre upplösning jmf med 525:an), men för sjökortsbilden - nej jag finner ingen som helst önskan om högre öpplösning. Jag menar det är ju ingen film man tittar på i plottern... Senast ändrad av FredrikW | 13 september 2007 | 18:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 13 September , 2007 Jo känner till Garmins problem. Det har varit säljstopp och alla enheter ska skickas tillbaka, men vad jag vet så ska problemet vara ur värden nu. Har en Garmin Gps 128, gammal men den funkar helt ok. Men saknar Waas/Egnos. Ska cykla upp till kiosken och köpa Båtnytt så får vi lite mer kött på bena. Senast ändrad av Svenke | 13 september 2007 | 18:54 Senast ändrad av Svenke | 15 september 2007 | 18:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joben 0 Postad 14 September , 2007 Jag har en Lowrance 5300 som jag är helnöjd med. Sjökortet är väldigt likt papperssjökorten. Displayen är outstanding. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zipper 0 Postad 14 September , 2007 Lawrence LMS-334c, navionics kort ger en perfekt bild, och med väldigt bra egenskaper för ekolod. Har haft flera plotters genom åren men denna är klart bäst LF Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 16 September , 2007 Var en sväng till Erlandssons Brygga i Stockholm och lämnade tillbaka en Ltc-inverter som inte funkade (?) som den ska. Finns en tråd här på Maringuiden. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=183318&highlight=ström Tittade på och klämde och kände på Garmin och Lowrance plottrar. Jag tycker så här: Lowrance skärmar är bättre, Navonics är mer likt båtsportkortet, garmin har bättre sjökort med flygfoton och auto guidance m.m. Handhavandet är ganska likt varandra, båda är väldigt logiska, Garmin 525 har väldigt bra skärm inte stor skillnad till Lowrance, klart bättre än Garmin 420. Priserna ungefär de samma, skiljer en tusenlapp hit och dit men inte mer än att det inte spelar roll i alla fall inte för min del. Det som jag upptäckte var värre, Navionics har sämre uppdatering än Garmin!!!!!!!!!!!!!!!!!! Allt det här började med att en kompis på båtklubben köpte en Garmin Nyvi och på vägen till vår båt klubb fanns ett grund som vi inte visste om, bläää. Kollade i Garmin, 420 och 520, och det fanns med där, men inte i navionics Lowrance :-( Tittade på Båtsportkortet från 2006 papper, fanns med där också. Kollade sd minnena i alla maskiner och det var dom nyaste, butikskillen blev lika förvånad som jag. Senast ändrad av Svenke | 16 september 2007 | 12:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 16 September , 2007 Om man ska göra ett elektroniskt sjökort så borde man väl ta informationen från samma ställe, Sjöfartsverket via Primar, och framför allt http://www.hydrographica.se/ som sedan våren 2006 har avtal med Garmin, C-map och Navionics, då borde korten ha samma info, men tydligen icke. Konstigt, verkar som om garmin är lite rappare på detta än Navionics. Börjar väga över mer och mer till Garmin. Titta även i Båtnytt, där tycker man att Garmin 525 är utan tvekan marknadens vassaste småbåtplotter. En annan sak är skärmstorleken, 5tum är lite litet eftersom jag är van vid 15tum vidscreen men man kan väl lära om kanske. Sen börjar det kosta pengar en 10tummare från Garmin går loss på 19990:- (3010C) nu svider det i min plånbok också :-( All text fick inte plats fick göra 2 inlägg :-) Svenke Senast ändrad av Svenke | 16 september 2007 | 12:56 Senast ändrad av Svenke | 16 september 2007 | 13:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pitir 0 Postad 21 September , 2007 Hej... Köp en plattskärm o en 10 meters vga kabel istället...Ställ laptop vid sängen o gör ett fäste vid förarplatsen för skärmen....Under 2000 spänn har du dator vid sängen så du kan kolla på film och plotter vid förarplatsen...Anslut en trålös bluetoth mus eller om du har dåligt med yta att köra musen på så sätt dit en rullmus bredvid gasreglalet...Helt kanon o datorn står skyddad för väder o vind..Har kört detta i min förra båt i 4 säsonger (7000) distans o skärmen funkar fortfarande trots vatten o öl Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 21 September , 2007 Garmin 4012 är grymt bra.. knivskarp skärm även i direkt solljus.. ett tips bara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rauken 0 Postad 22 September , 2007 Jag har en Furuno GP 7000 och vågar nog påstå att om du väljer en Furuno plotter eller något annat inom deras sortiment kommer du inte bli missnöjd. Är sjöman till yrket och det används väldigt mycket furuno just för deras driftsäkerhet. Du kan gå in på deras sida så får du testa en demo. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 28 September , 2007 Funderar med på en plotter alt laptop med bluechart el likn i och en gps puck med usb. Det pratas ju mkt om hur snabb uppdatering olika plotters har vid högre hastigheter i båten, men hu är det då med en laptop/gps puck ? Vad påverkar hur snabbt positionen uppdateras i den, är det gps puckens egenskaper ? Om man köper en plotter med 4-6 skärm, är den då tillräckligt tydlig för att man både skall få en bra bild av var man är (grynnor mm), samtidigt som man kan se hur det ser ut längre fram (helhetsbild) eller måste man välja en sak i taget och bläddra ? En beg laptop med gps puck känns ju intressant bla pga priset samt stor bildskärm och att man kan ha den till mer än just sjökortet. Sen undrar man ju om man verkligen ser skärmen ordentligt i solsken ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 28 September , 2007 Dykarn skrev: Funderar med på en plotter alt laptop med bluechart el likn i och en gps puck med usb. Precis samma fundering hos mig, det börjar luta åt en Pc med vektorprogram i. Det pratas ju mkt om hur snabb uppdatering olika plotters har vid högre hastigheter i båten, men hu är det då med en laptop/gps puck ? Det hänger på puckens tekniska data, den vanligaste uppdateringen är en gång/sekund. Det är nog lika hos dom flesta Plottrar, Garmin 525 har samma. Vad påverkar hur snabbt positionen uppdateras i den, är det gps puckens egenskaper ? Ja. Titta på http://www.soltek.se/gps/gps_u2usb.htm Om man köper en plotter med 4-6 skärm, är den då tillräckligt tydlig för att man både skall få en bra bild av var man är (grynnor mm), samtidigt som man kan se hur det ser ut längre fram (helhetsbild) eller måste man välja en sak i taget och bläddra ? Alldeles rätt, den är inte tillräckligt stor för tydlig helhetsbild. Man ska nog ha minst 10 skärm.Det blir till att bläddra m.m. En beg laptop med gps puck känns ju intressant bla pga priset samt stor bildskärm och att man kan ha den till mer än just sjökortet. Jo precis men då måste man ha en strömadapter av något slag. Själv har jag en pc som ska ha 20v 8amp så då blir det en inverter. nackdelen är att det blir omständigt mycket att ta med till båten, mycket att koppla in , lite knöligt.Jag har den till Tv också. Sen undrar man ju om man verkligen ser skärmen ordentligt i solsken ? Det är ett problem, om jag har solen i nacken , alltså mitt på skärmen då är det helt kasst, för övrigt så funkar det men inte bra, sen blir datorn glödhet i solen, inte bra heller. Funderar på en stationär dator inbyggd i båten en fast skärm i taket som man fäller ner och en trådlös mus, då blir det enklare men....Och Fugawi Marine Enc och Navionics, men hoppsan då är det snart 5-10 laxar i alla fall....så ja.....???!!!! Senast ändrad av Svenke | 28 september 2007 | 18:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser