Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Patrickk

Hur snabb är en Anytec 622 SP?

Rekommendera Poster

Hej alla som har koll på denna båt,

Jag har precis köpt en -08 622a med 150 hk motor (4-takt Suzuki) och håller som bäst på att köra in den. Enligt papperen skall den göra 45 knop men just nu tvivlar jag på att jag kommer upp i detta. Jag märkte docka att övervarvsskyddet precis gick in varför jag funderar på att byta propeller.

Skulle därför vara tacksam om andra som har eller känner någon som har en 622a med 150 hk 4-taktare kan tala om hur fort era båtar går. Känns onödigt att börja trixa om 45-knopen bara är försäljningsargument från lugnt vatten, medvind och utan bottenfärg.

 

Tacksam för tips,

Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

det låter inte som om du håller på å kör in den om du samtidigt testar övervarvningsskydd. Har du läst manualen om inkörning?

 

Kör försiktigt, ej konstant varvtal, ej över 4000 rpm etc.

 

 

 

Senast ändrad av Bella440R | 11 september 2007 | 08:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Daniel,

Jag är på timme 4-10 där man enligt manualen får köra fullt i maximalt 5 minuter i sträck.

Jag blev själv förvånad när jag läste inköringschemat.

Tack ändå för att du sa till.

mvh

Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i kontakt med återförsäljaren som säger att man till vinteruppläggningen skall byta till en större stigning. Detta problem kan tydligen uppstå när båtar är mer lättdrivna än normalt.

Skall man tolka den kommentaren som att aluminium är mer lättdrivet än plast eller avser det bara skrovform?

Tacksam om någon med bättre material kunskaper än jag kan upplysa om så är fallet.

//Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din båthandlara har rätt. Aluminium är ett lätt material. Anytec 622 SP väger ju bara 720 kr som är på både gott och ont. Andra båtar i den storleken brukar oftast väga mycket mer. Många plastbåtar på t.ex. 5,70 m väger mer än vad Anytec 622 Sp gör. Anytec är säkert en lättdriven båt, dels pga. vikten men också pga. skrovformen. Oavsett detta så är det inget ovanligt att man måste byta propeller för att den ska passa till ekipaget fullt ut. Det får man nästan räkna med att behöva göra oavsett båt så det är ingenting ovanligt alls i detta. Fullt normalt alltså.

 

När du kör på max fart och med säg 2 personer ombord så ska motorn varva exakt lika mycket som motorns instruktionsbok rekommenderar som max varvtal. Absolut inte mer än så! Står det t.ex. i motorns instruktionsbok att motorns varvtal är max 6000 rpm så är det alltså detta varvtal som du ska försöka sträva efter att uppnå när du har max fart och 2 personer ombord. När du har uppnått detta med hjälp av propellerbyte(n) så får du det optimala förhållandet mellan fart och styrka.

 

Motorns hissning påverkar också och egentligen så är det här det första som du ska kontrollera innan du börjar laborera med att byta propeller. Se till att kavitationsplattan är längs med bottenskrovets lägsta punkt eller max någon (1-1,5)cm ovanför. Men absolut inte under bottenskrovets lägsta punkt för då tappar du fart. Hissar du för mycket så får du problem med väggreppet vid kraftiga svängar och motorn kommer då att suga luft istället för vatten om du inte tiltar ner för att kompensera detta.

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roddarn,

Tack för alla goda råd.

Två frågor har jag till dig som verkar kunna det här:

 

1) Påverkar ett trimplan topphastigheten något större?

2) Är kavitationsplattan den där vågräta stålplattan som sitter fast på motorns axel precis ovanför propellern?

 

Om svaret på fråga två är ja: Hur påverkar det faktum att jag hissar motorn maximalt (utan att den suger luft) när jag vill att det skall gå så fort som möjligt. Om plattan skall ligga i nivå med botten på båten när motorn är nedfälld så kommer den väl upp mycket mer när jag hissar motorn för att få upp hastigheten?

Jag gissar att svaret är att hela båtens kontakt med vattnet anpassar sig till hissningen och ditt förhållande ändå råder men vill dubbelkolla om det verkligen är så?

 

mvh

Patrick

 

Senast ändrad av Patrickk | 12 september 2007 | 18:30

 

Senast ändrad av Patrickk | 12 september 2007 | 18:31

 

Senast ändrad av Patrickk | 12 september 2007 | 18:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar på fråga 1: Tror knappast att trimplanen kommer att göra båten snabbare. Ibland kan de tom göra farten lite långsammare beroende på hur man monterar dessa. De får ju inte monteras så pass lågt ner att den nedersta delen av trimplanet ligger i vattnet när man har de helt uppfällda för då blir den en liten broms. Många placerar dem därför lite ovanför kanten av bottenskrovet. För snabbhetens skull så har du istället din trim/tilt som verktyg som du justerar med tummen på gasreglaget. Ju mer uttiltat du har desto snabbare går det men det blir också mer instabilt då och när det går lite sjö så blir det lite stötigare. Man får  vara lite lyhörd när man hanterar trim/tilt eftersom det är så många faktorer som bestämmer hur man ska handskas med den. Båtvalet, motorvalet, farten, lastvikten, lastbalansen, vinden, vågorna, åkkomforten mm. bestämmer hur den ska hanteras. Man får helt enkelt läsa av den rådande situationen ur alla dess aspekter. Trimplan är däremot väldigt bra för att snabbare komma upp i planing, (om jag nu talar om just din båt) men med ditt ekipage så lär ju det inte vara något problem på den punkten även utan trimplan. Då återstår alltså bara den andra fördelen (i just ditt fall) med trimplan...nämligen det att trimplan ger en bättre sidostabilitet om det blåser på från sidan. Om vinden gör att båten kränger/lutar åt det ena hållet så kan du med trimplanet pressa upp båten med hjälp av det ena trimplanet så att den inte kränger. Personligen gissar jag att du inte behöver trimplan alls och kan lägga pengarna på någonting annat istället eller skänka de till mig om du inte vet vad du ska göra av med dem!

 

Svar på fråga 2: Du har helt rätt! Det är den lilla platta vingen längst ner på riggen och som sitter alldeles ofanför och närmast propellern. Det är den som ska vara placerad längs med bottenskrovet eller någon cm. ovanför. Du kan kanske ha den tom. 2 cm ovanför på just din båt, men jag tror att det nog är absolut max i så fall. Om jag får gissa alltså för det vet man aldrig innan man har provat.

 

Hur kontrollerar du att hissningen är som den ska då? Jo, du ser till att båten står på trailern, fäller sedan ner motorn så att den står helt rakt i 90 graders vinkel mot aktern...sedan tar du en rak käpp, bräda eller liknande som är lång och rak och placerar den på bottenskrovets lägsta det. (Den raka käppen, brädan eller vad du nu har tillgängligt ska agera som en förlängning av bottenskrovet.) Det du ska göra nu är att dra ut käppen/brädan från bottenskrovet mot kavitationsplattan till. Nu ska du på det här sättet kunna se om kavitationsplattan ligger övanför, under eller längs med käppen/brädan = bottenskrovet.

 

När du har rätt hissning så får du mindre våt yta på motorns nedre del än om den här för lågt hissad. Visst tiltar man upp motorn, men då blir vinklen på propellern annorlunda (rakare) i vattnet jämfört med om den höjs upp en aning. För att få rätt balans/förhållande mellan trimvinkeln och vattenmotståndet så vill man hissa upp motorn så mycket som möjligt, men inte på bekostnad av propellerns grepp i vattnet vid t.ex. kraftiga girar. Ska man gå till ytterligheterna så kan man även använda sig av en sk. ytskärande propeller, men då är man inne på helt andra båttyper (högfartsbåtar typ katamaraner osv.) så detta är absolut ingenting att tänka på för oss med mer vanliga båtar. Det är enbart till för extrema högfartsbåtar. Det du ska inrikta dig på är alltså i första hand rätt hissning, rätt propeller så att du uppnår samma varvtal som motortillverkaren uppger som max för motorn när du har max fart och att sedan hantera trim/tilten på ett ultimat sätt. I det här läget handlar det en del om konsten att köra båt på ett aktivt sätt vilket alltid inte är så lätt eftersom det är mycket stor skillnad mellan att köra båt och att köra båt. Du kan också eventuell få 1-6 knop högre fart med en stålpropeller jämfört med en propeller av aluminium. Men en sådan propeller kostar! Minst 5000 kr får du nog räkna med till din motor och det är inte alltid som en sådan propeller ger en högre fart. Och om den nu gör det så handlar det alltså oftast bara om 2-4 knop även om det kan bli något mindre eller något mer i vissa fall. Ett annat råd är att se till att bottenskrovet alltid är rent. Ett smutsigt bottenskrov kan sänka farten ganska avsevärt. 4-6 knop sänkning är inget ovanligt alls!

 

Vet inte om jag har kunna beskriva det hela på ett bra sätt, för det är ju nästan så jag blir ännu snurrigare i huvudet än vad jag redan normalt sett är! 14.gif\

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för strålande infomrmation Roddarn.

Jag skall skriva ut dina kommentarer så jag har dom med mig när jag åker till marinan.

Tack igen

mvh

Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varså god! Hoppas att det kommer vara till någon nytta och lycka till allt vad du kan med din nya båt både nu och i fortsättningen!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att motorn övervarvar lite (när den är inkörd) Tycker jag inte spelar så stor roll. Hur ofta är du ensam med ren båtbotten och ligger på för fullt. Kan ofta vara bra att ha den kraften med folk i båten eller last och beväxt botten. Får givetvis inte vara någon enorm övervarvning. kepersson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Suzuki är ganska högt utväxlade varför de kräver högre stigning. Jag har hört många som har haft detta problem. Byt till högre stigning så kommer den gå som ett skott. Köp rostfri propeller hos en bra handlare så kan du testa dig fram med olika stigningar och olika fabrikat. Bra proppar är Michigan Ballistc (hög toppfart), Power tech, Michigan Apollo etc...

 


Utväxling 2,50:1 

 

Jag har utväxling 2,07:1 på min Mercury 115 EFI och kör med 19P i stigning. Du borde minst ha 23P i stigning tror jag

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mac

Tack för synpunkterna.

Intressant också att du säger att du hört många som haft samma problem.

Hur stora motorer och vilka båtar har dom haft?

//Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag vill passa på att tacka alla som svarat och lämnat synpunkter.

 

Som det känns nu kommer båten att göra sina utlovade 45 knop. Förutsatt förstås att propellerbytet ger ett par extra knop. Tittar man dessutom på tester, bland annat den som Peaky tipsade om i Tester Anytec 622 SP så kom man ju då upp -07an i 46 knop. Kan dom ställa in allt rätt så går det ju att göra det även med den här båten. Återstår även att mäta så kavitationsplattan sitter i rätt nivå (vilket underbart forum detta är för kunskapsspridning).

Tack igen och som sagt, om det är någon som är nyfiken på Anytec 622 så kan jag varmt rekomendera båten (bortsett priset).

mvh Patrick

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vliken stigning har du nu?

 

Normalt brukar man säga att motorn skall hissas ett steg upp (2:a hålet). Detta varierar från båt till båt. Bästa sättet är att titta när man kör. vattnet skall passera precis under den nedre kavitationplattan.

 

Har du aluminiumprop idag så byt till RF direkt. det kommer gör 1-2 knop bättre grepp.

 

Lycka till!

 

Kul att det finns fler fartdårar än jag här på forumet. kom just hem från en härlig fartfylld båtkväll. Lyckades få upp min 568:a i nästan 44 knop på loggen idag i medvind förstås, men ändå. Motorn varvade 5900 varv :)

 

//Mac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjänare Mac,

44 knop!!!

Visst är det kul.

Jag skall definitivt se till att få en RF prop när jag byter.

Jag har på en sådan redan idag, men med fel stigning som sagt.

Motorn är på strax under 3 liter varför jag hoppas den har råstyrkan för bra utväxling med bättre stigning.

Tyvärr vet jag inte vilken stigning det är idag men övervarvet går in trots att jag inte tiltat motorn fullt och trots 140 l bensin i båten.

Jag kom upp i 42,5 knop innan övervarvskyddet slog till och sedan försökte jag inte något mer. Det är lite spännande att se vad ny propeller gör. Marinan som sålde båten har lovat fixa en med bättre stigning när jag kommer in med båten till hösten.

Finns det någon speciell RF som är bättre än övriga eller är det bara fråga om smak?

//Patrick

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Patrickk!
Du skriver ingenting om vilken prop eller stigning du har. Den kan mycket väl övervarva med rätt stigning på popen. Det händer även med stålpropar då motorn är hissad ett hål. Det gör den när du försöker trimma upp. I det läget ska du inte byta prop utan kuppa den så att du får bättre grepp när den är uttrimmad. Kuppningen innebär ett bättre grepp p.g.a. att bladen i ytterkant är stukade. Det gör även att båten lyfter mer och går lättare. En kuppad prop sänker iregel varvtalet men har man en stålprop så kan man höja motorn vilket ökar varvtalet samtidigt som man bibehåller greppet när den är uttrimmad. En typisk prop med mycket kupp som standard är Michigan Ballistic. Jag valde en Michigan Apollo, p.g.a. priset och bra testresultat. Den behöver jag kuppa, eftersom den övervarvar rejält när jag trimmar ut den. Jag kommer att få x antal knop till(90% bombis). Jag köpte den hos Propellertrim och där ingå kuppning i priset, vilket är otroligt bra. Ofta talar propförsäljare bara om stigning, det stämmer inte alls. Jag kuppade en aluprop hos Kentys Motorsport på Värmdö, det blev en väldig skillnad. Jag fick bättre grepp, acceleration och fart. Till saken hör att alupropar är svåra att kuppa, men Kenty är ett riktigt proffs!
 
Däremot om din prop övervarvar kraftigt när du har den nertrimmad kanske du ska tänka på att öka stigningen. 
 
Om du beskriver vilken prop du har, vilken stigning och när den övervarvar (trimläget) samt om den är hissad, så är det lättare att bedöma. Men... -Det absolut bästa är att du tar kontakt med proffs. På Östkusten har du Propellertrim eller Kentys Motorsport.
 
Mvh Peaky 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är loggad fart så kanske dryga 41 är närmare verkligheten. men kul ändå! Enl. uppgift så missvisar loggen mellan 1-2 knop.

 

Du kan titta på propellern. Någonstans står det nog märkt 21P eller likande. Kolla och återkom så skall jag kika på lite korsreferenser på lämpliga proppar. Jag kör Michigan ballisitc som ger bra toppfart. Tappade lite i marcfart men otroligt mycket bättre acceleration och 2-3 knop.

 

Förresten du som kör alubåt. Har du sett nya Silver Condor 730. Brutal båt! Lite dyr tror jag..

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Patrickk!

Du skrev att den övervarvar trots att du inte tiltat fullt. Det låter som det är just kuppning som gäller. Hur varvar den när den är nertiltad?

 

Det är inte säkert att du har fel stigning idag. Du ska inte tro på allt som sägs här13.gif\.

 

Om du kuppar din prop och bibehåller din hissning så minskar du varvtalet med kanske 200varv/minut. Vad du får i gengäld är ett mycket bättre grepp(acc) och du kan tilta upp motorn mycket högre. Propen hugger i bättre. Det är det som MaCro upplever med sin RF som är en Michigan Ballistic. Ballistic är kända just för att vara väldigt kuppade och hans 568:a kända för att släppa för tidigt. Så MaCro:s prop beter sig kanske som din prop kommer att gör om den kuppas.

 

Om din motor inte övervarvar rejält när den är nertiltad så tror jag att du kommer att byta ner dig om du går upp i stigning.

 

Det kanske börjar bli tjötit nu men: -Kuppningen fungerar i princip som en ökad stigning för dig med högt varv. Skillnaden är att greppet och accelerationen blir bättre (paradoxalt) medan toppfarten blir lägre vid SAMMA hissning som tidigare. Det som skiljer är att när du har möjligheten att tilta så mycket högre utan att propellern tappar greppet minskar överplaningen och du får högre fart. Båten går lättare ovanpå vattenytan med mindre våtyta. Du får även bättre styregenskaper/kontakt i sjön.

 

OBS! Allt ovan gäller inte om motorn övervarvar kraftigt i nertrimmat läge, då behöver du en ökad stigning. Det jag har utgått ifrån är din motor övervarvar alldeles för tidigt när du tiltar upp den.

 

peaky

 

 

 

 

Senast ändrad av Peaky | 14 september 2007 | 00:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peaky,

Tack för kloka råd och info.

Jag skall ta med mig din text och exakt kolla hur motor/båt beter sig när jag åker ut till båten om någon vecka.

jag återkommer när jag har mer exakt informaiton.

//Patrick

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peaky,

Visste du att Huges i Roslagen skall göra en test på 622:ans soppaförbrukning vid olika hastigheter osv. med Suzukimotorer.

Vad är det för motor du har?

Jag har motsvarande test för 07an med Yamahas motorer.

Är du intresserad av den (pdf) så får du skicka ett mail till mig som innehåller din mailadress så skickar jag över dom. Jag har GAt och lite annat också jag fått från en kontakt på Anytec.

Jag bifogar en bild av pdfen jag sparat ner i inlägget. Det kanske fungerar.

//PL

post-29108-1394235218,2764_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mac,

har du någon länk till någon bild.

Jag hittade ingen.

Skall bli kul hur den står sig mot nya Anytec 750 med 350 hk motorn.

(Skall vara en sådan på gång 2008 enligt vad jag hört ryktesvägen).

Om det är sant känns nog våra båtar mer som jollar.

//Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peaky,

Vad har du för motor på din båt?

Jag är nyfiken då det du testar troligtvis är direkt översättningsbart till min båt.

//Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Patrick!

Jag har medvetet inte nämnt vilken motor jag har. Vissa kanske tycker att det är ett märkligt val av motor. Men jag är helnöjd och nöjdare tror jag att jag kommer att bli efter kuppningen i veckan. Jag redovisar resultatet innan nästa helg.

Det blir fel att i nuläget komma med uppgifter om båten eftersom den inte går optimalt.

 

Så du får hållas på halster ett tag tillsmiley-wink.gif\.

Mvh Peaky

 

 

Senast ändrad av Peaky | 14 september 2007 | 22:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peaky, Jag ser fram mot detta!

Skall bli riktigt intressant att se vad du åstadkommer. Jag har redan noterat att du kan väldigt mycket av det här och då våra båtar är såpass lika hoppas jag på några bra tips för min egen båt.

Såg du förresten förbrukningstesten för 07-an med Yamaha motorer.

Schysst båtbygge om man kan ligga i 30 knop under 0,75 l. (115 hk).

En annan intressant sak är att 150:ans kurva, som jag aldrig skulle trott på om jag inte sett denna datautskrift från Anytecs tester, drar ung lika mycket i 26 knop som 36!

Gällande kuppning så hade inte Huges hos oss något bra namn på västkusten. Om du (eller någon annan) vet någon hos oss som fixar en rostfri stålpropeller med 23 tums stigning (14 3/4 * 23 tum) så får du gärna ropa till.

Detta är inte den stigning som sitter på min båt (jag ringde dom som sålt den och dom trodde dom satt på en 21 tums som är standard) men troligtvis den som kommer att sitta förutsatt att Huges i Roslagen kommer fram till detta i sina kommande tester med Suzuki denna höst.

mvh Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

 

Här kommer bild på silver Condor 730. Cool tycker jag men damen tyckte den var för grabbig :). Kommer det en Condor 620 eller liknande så får jag nog försöka övertala regeringen :)

//Mac

 

 

Tjänare Mac,

Grabbig???

Den har ju underbara linjer. Vilken läcker båt!

Skulle jag inte behövt en båt jag kan dra upp mina tinor och fiska med skulle denna båt varit som en dröm. Jag hade ju en DC innan (Uttern d55) och jämför jag hur bekvämt det är att sitta i båten, speciellt över 30 knop, så vinner DCn direkt. (Jag såg att 730n är en T-modell men jag tror den går ung på samma sätt i sjön som DCn. Det är en grym båttyp att åka fort i. Den slår inte alls på samma sätt som en styrpulpet. Skall också sägas att jag inte har någon erfarenhet hur en DC känns när man passerar 40 knop då min maxade runt 34-35 knop.

 

Jag känner i och för sig igen bilden och diskussionen att båten är för grabbig. Jag försökte lobba in en Anytec 750 (inte så våldsamt mycket dyrare begagnad än 622an var ny) men det gick på grund så det stänkte om det. Grabbig matchobåt var kommentaren och sedan var den drömmen sänkt. Jag är i och för sig väldigt nöjd med att hon gillade 622-an som jag själv också ju mer jag kör den inser att den antagligen är mer än perfekt för våra behov.

750n kostar dessutom ca 12 500 kr i försäkring jämfört med 4 500 kr för 622an. Lägger man till att det också är mindre räntor som skall betalas blir det ganska många sjömil betalda. (över 600 sjömil).

Hade i och för sig varit grymt kul att komma upp över 50 knop men den drömmen får väl vänta till framtiden någon gång.

 

Om du tittar på en DC i framtiden så glöm inte att provligga så längden räcker till. Vår familj fick plats om alla hade fötterna mot fören men någon decimeter till hade inte varit fel. Att sova över är kanske också ett själ som damen faller för. Det är ganska ok att vakna upp ute i någon vik en tidig sommarmorgon.

mvh Patrick

 

 

 

 

 

 

Senast ändrad av Patrickk | 15 september 2007 | 11:57

 

Senast ändrad av Patrickk | 15 september 2007 | 12:02

 

Senast ändrad av Patrickk | 15 september 2007 | 12:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Patrick

 

Jag går i tankarna att byta nästa år. Har fundrat mycket på DC senaste tiden bla, finnmasters nya F68 och Nordkapp 650 Noblesse. Problemet är bara att försäkringen antagligen hamnar på omkring 10.000:- med en 250hk. När jag pratade men återförjäljaren så skulle tydligen nordkappen gå att försäkra för omkring 6-7000:-. Jag skall undersöka närmare vilket försäkringsbolag det var. Det lät för bra för att vara sant...

 

Mitt i allt detta så dök Condor 730 (och denna tråd om 622 SP) upp och tankarna gick tillbaka på WA eller pulpetbåt igen.

 

Jag är väldigt nöjd med 568:an men skulle vilja ha en lite större båt som gör 50 . 

 

//Mac


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mac,

För Anytec finns t.ex. en Suzuki försäkring (Via Atlantica) som gjorde att jag fick ner min försäkring till 3500 kr om jag valt att vinterförvara hos marinan. Att jämföra med det dubbla hos Länsförsäkringar.

Glöm alltså inte att kolla om olika motormärken har egna försäkringslösningar. Det kan löna sig.

För Anytec 750 har jag för mig att skillnaden var över 8000 kr/år.

mvh Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mac,

23 p är vad man testkört tidigare på Huges i Roslagen. Dom skall köra fler tester till hösten så det lär visa sig vad som är bäst hoppas jag. Den som sitter på nu tror jag är på 19 p eller 21 P. (Jag ringde åf men han var inte helt säker på vad dom satt på).

//PL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

19P är på tok för lite med din utväxling. 23P är nog det bästa alternativet.

 

3500:- det var billigt! Men hur kan det skilja 8000:- till en 750??. Det verkar ju helt galet.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...