Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
matte72_72

Om bränslefilter och inget tryck i blåsan

Rekommendera Poster

Hej (glääer yamarinbåt med fast tank, bränslefilter med vattenseparerare och yamaha 2-takt utombordare)!

Jag var ute och åkte i ca 30 knop i ganska guppig sjö och helt plötsligt stannar motorn. Först trodde jag motorn gått sönder (tror alltid det värsta) men sen när jag pumpade på bränslepumpen så var det inget i. Trodde det var bensinstopp (MEN jag har kört med mindre bensin enligt mätaren förut utan detta ) iallafall så tog jag fram min 5 litersreservdunk o tömde i ca 3-4 liter till, men fick inget tryck i pumpen. Jag skar då av bränsleslangen vid bränslefiltret och stoppade den delen rakt ner i reservdunken o pumpade direkt upp tryck o tog mig hem på det. Jag köpte båten i våras och jag tror inte filtret är bytt på 2-3 säsonger. MIN FRÅGA ÄR, kan filtret göra att pumpen inte kan pumpa tryck? Jag förstår inte vart luften skulle komma ifrån som gör att det inte blir tryck, det är ju ändå slutet system på något sätt, inga sprickor i slangar. Gör ett dåligt filter så det stänger av tryck?

Lite krångligt förklarat, men hoppas på svar. Tack på förhand

Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kommer du åt att inspeketera tanken och via luckan ovanpå tanken för ispektion nvändigt?

Bensinmätare är ganska opålitliga, ingen vidare precision tyvärr. Det enda som ger bra precision är en flödesmätare. Det kan vara tomt i tanken fastän din vanliga mätarevisar det fanns lite kvar.

Bensin-/vattenavskiljande filterinsatsen skall bytas varje säsong till en ny och ingen bensin skall helst stå i filtret över vinterförvaringen.

Jag skulle börja med att kolla att tanken är hel och sugröret och ev filter/sil i tanken är OK. Skulle också byta till ett nytt bensin-/vattenavskiljande filter. Och se över alla slangar, snabbkopplingar och bensinblåsan ifall nåt av detta skulle vara dåligt.

Om du skall åka nåt mer med båten så fyll sen tanken med lite mer bensin och se om felet återkommer.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv en vattenavskilare/filter som inte har någon dränering. Bytte det idag, ganska enkelt och inte så dyrt ens. Gjorde som i instruktionen, men började fundera på vart all luft tar vägen, stod inte att man måste fylla det med bensin innan man skruvade dit det, så jag gjorde det inte.. skruvade bara dit det, startade motorn, gick perfekt. Pumpade på blåsan, men det verkade inte ha nån betydelse..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, nyfiken på om du fick någon lösning på detta. Har samma problem och samma setup som du (Yamarin, separat filter,Yamaha 140 V4 2takt. Har testat med lös tank och den liksom rycker i gången, samma sak alltså. Precis som man står och pumpar med gasen. På halvfart går den finfint.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Råkade ut för samma sak en gång.
Svängde ganska hårt i hyffsad hård sjö. inget märkvärdigt. Efter svängen tjöt larmet när jag gick över 2000 rpm. Inget tryck i blåsan. Dock var det nog inte det som var problemet. Staget till automatchoken hade lossnat och låsringen borta. Satte dit staget provisoridkt, och motorn gick som en klocka igen.

Båten är nyinköpt (beg). Yamarin 5810 BR med en Yamaha 100 ProV. Så det blev en test för mig att felsöka. Nu har den gått utan problem sen dess. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...