Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Sunbird205

VP 5,0 med SX drev vinterkonservering

Rekommendera Poster

Hej. Har en VP 5,0Gi med VP SX drev -98. Motorn har sjövattenkylning. Nu nalkas vintern och jag skall göra min första vinterkonservering av motor och drev av denna typ. OK frågan är enkel: hur gör man?? Har sökt mig blodig på nätet för att finna en så gör du instruktion med förklarande bilder. Drevet vill jag förvara i garaget. Hade det varit ett VP290 drev så finns det massor med info om detta med dessa två drev skiljer sig mycket från varandra. Snälla hjälp mig med detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hejsan.. det är inte så svårt som det verkar...lite pilligt och kladdigt kanske..

 

1. lossa kåpan på bilden (3 st skruv) och frigör vxl vajern. 2 skruv.

2. tabort 4 av 6 muttrar låt 2 sitta kvar lite löst tills vidare.

3. lossa powertrimet 2 muttrar på varje sida OBS.. dessa är gjorda i mässing och vill gärna bli runda använd då mindre rörtång och köp nya till nästa år.. Och banka ENDAST med gummiklubba på dom genomgående axlarna, annars går gängerna gå sönder.

 

nr 4 gäller inte nu! (endast vid byte av bälgar, stödlager och powertrim givare...skruven är en halv tum insex, men ser ut som intolv.)

 

5. var 2 st personer och lossa de två sista på pkt 2. och lyft ur drevet.

6. nu tar du fram en 20 liters dunk med 30 % glykol och 70 vatten tar en trädgårdsslang stoppar ner i dunken och den andra änden stoppar du i hålet som har en stor plastmutter runt sig.

7. var gärna 2 pers. en som ser till att slangarna sitter kvar (hörslskydd på ) och en som startar maskin. om  den inte börjar suga vatten inom 20 sek stäng av. och kolla så inte slangen till dunken är klämd. så fort motorn börjat suga i sig vatten kör tills dunken är tom.

 

nu har du glykol i hela ditt kylsystem och behöver inte vara orolig i vinter.

 

// RC

(2x5,8 med 2xSX)

 

 

 

 

Senast ändrad av RCarlsson | 12 september 2007 | 07:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevdemontaget har jag inga synpukter på men termostaten kommer inte att öppna med ovan manöver och det kommer att bullra och stänka.

 

Tappa istället motorn på de avtappningsskruvarna du har under resp limpa.

Lossa slangen vid termostaten så du får in luft.

När motorn är tom fyller du med glykolvatten i samma slang tills det blir helt fullt.

Lossa och tappa resp limpa och slå lite glykolvatten.

Jag hade en sådan motor innan och klarade 2 vintrar med ovan.

Kolla bara så att du inte har någon kylning till bränsle eller servo.

Sitter närmast aktern på inkommande vatten slang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...jo du har nog rätt i att thermostaten inte öppnar 7.gif\ jag har ju sötvattenkylning på mina maskiner så där är raka rör på havsvattnet genom impellerpumpen och limporna å sedan rakt ut...

 

en fråga.. vad händer OM han har kylning till bränslet och ändå gör i övrigt som du beskrev?

 

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Man skall nog tömma kylaren för att slippa att köpa ny!

Följer man vattenslangarna så är man säker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har inte några skisser eller ritningar. Ni kanske har eller vet var jag kan finna dessa på nätet. Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få då det kan bli mycket kostsamt om jag gör fel. En annan fråga, nu sitter det en Al propp på båten som ser ut att vara lite skadad. Funderar på en i kompositmaterial, finns det någon som har provat en sådan på lite större båtar. Hade en fourwinns 205 med 140Hk och då var den kanon. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjenare.

 

JAg har inte själv några ritningar men på volvos hemsida finns endel... vilken modell av VP 5.0 SX har du? http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marineengines/powerforleisureboats/gasoline_sterndrive/50sx/downloads.htm

 

Att byta till DP är klart förståligt, men kostsamt. (ny underdel -DP- ca 30000kr ) Verkningsgraden blir helt annorlunda 21.gif\, och du bör köra båten i Volvos konverteringsprogram som seriösa VP handlare använder sig av för att få rätt motor, drev, propp etc. till gällande båt.

 

med DP får du rakare gång (den drar inte), ngt lägre bränsleförbrukning pga den högre verkningsgraden, och i vissa fall en högre topphstighet, men framför allt en snabbare planing.

 

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 5,0Gi dvs 250 hästar med insprutning. Den heter numera 5,0Gxi tror jag, inte riktigt samma motor. Tack för länken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...