Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
KTH-MF1014

KTH Projekt - Integrerad Trailer

Rekommendera Poster

 


Vi är en grupp studenter på KTH som har fått i uppgift att utveckla en  lösning där en trailer är integrerad i båten, för att underlätta upptagning samt täckning. Vi skulle gärna ha lite synpunkter på följande:

 


-  Behovet av en sådan lösning.


- Vilka båttyper som man skulle vilja applicera en sådan lösning på.


-Om det ska vara integrerat från båttillverkaren eller monterbart i efterhand.


-Speciella önskemål om funktioner och utformning.

 


Tack på förhand

 


Eddie Cheng


emcheng@kth.se

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vad kul det låter.

 

Men det känns som en begränsad produkt. Man vill ju inte gärna ha något utanför skrovet eftersom det begränsar fart vilket ju är dåligt oavsett båttyp.

 

Möjligtvis om man kan lösa det med utfällbara hjul å en draganordning som man kopplar på i fören.

 

Glöm inte att metall rostar...... oavsett om det är rostfritt. Blanda inte material, tänk på galvanisk korrosion etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm????

- en  lösning där en trailer är integrerad i båten, för att underlätta upptagning samt täckning

Är ingen uppfinnare men - hittar ni en lösning på detta som inte tynger ner båten så mycket och förfular den - ja då är nog många båtfabrikanter intresserade. :-)

Ta kontakt med damerna på västkusten som ifjol - tror jag det var - gjorde en praktisk båt med många smarta lösningar.

Vet att nån på designhögskolan i Umeå också varit inne på detta område med praktiska båtar med nya lösningar.

LYCKA TILL!! smiley-cool.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hmm... Försöker visualisera det här för mig. Till en början lär en sådan här lösning vara intressant för någon som i huvudsak trailar sin båt, dvs förvarar den på trailer på land och sätter i den när den skall användas. Då kan man konstatera att det är en rätt liten båt det antagligen handlar om. Men då jag försöker se t.ex. en femmeters styrpulpet med någon sorts hjul i botten eller på svängbara armar framför mig funkar det inte riktigt. Hjul i botten vill man inte ha, de bromsar och skrovgenomföringarna/infästningarna lär betyda problem. Dessutom tål knappast hjullagren att vara under vatten. Alternativet med hjul på sidorna på svängbara armar lär bli rätt klumpigt på en sådan liten båt. Man kan knappast heller ha hjulen i aktern, då blir viktfördelningen på land rätt konstig.


 
Vilket leder mig till att fundera om inte pontonflottar kunde vara lämpliga för inbyggda hjul. Dessa är ju rätt stora/breda utan att vara särskilt tunga (inbillar jag mig) och därmed kanske trailerbara. Kanske hjulen kan fällas in under båten mellan pontonerna? Andra party/solflottar med mer konventionellt skrov kanske genom sin storlek kan få gott plats med hjulen uppsvängda på sidorna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha!  Och varför måste du visa den länken för?  Nu blir det till att leva på nudlar igen2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om du nu har råd med nudlar ens... Jag såg redan för ett par år sedan ett test av Aquada. De tänkte sig ett pris på runt en miljon kr vill jag minnas. Sedan fick de tydligen problem med leverantören Rover, som ju gick i konkurs. Men nu är de visst på gång -- bara att lägga in en beställning! Beställ en Humdinga nu när du är på gång och redan har sparplanen etablerad. Lär bli rätt svårslagen i båtklubben/på golfklubbens parkering smiley-cool.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och grymma gäddor får man tydligen med en sån där.
 
Jaha det var det. Då får grabbarna på KTH göra någe annat då.
 
Förslag: Båt med utfällbar studentpub.
 
Andra förslag? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... som vanligt så fick jag en snilleblixt som redan var uppfunnen (senaste inlägget med länk till Blocket) 5.gif\.

 

Funderade en stund på infällbara hjul i skrovet, men kom till samma slutsats som övriga gjort, dvs klumpigt, hål/genomföringar i skrovet med försämrad prestanda i vattnet, hjullager i vatten m.m. Nä - det duger inte.

Nästa tanke var att ha nedsänkbara hjul på skenor monterade på akterspegeln - som ju liknade Blocket-lösningen. Kombinera det med en infällbar dragstång i fören på båten, så borde det fungera! På en större båt så får man dock problem med för högt kultryck... Kanske en boggie som fälls upp på skenor på akterspegeln och som kan dras fram på skenor under skrovet?

Nu börjar det kanske t o m vara något för större båtar! Kan man använda tilt-kolvarna för den manövern?

Utseendemässigt så kan man ju fundera på hur man döljer ett eller flera hjul på akterspegeln, men en ombyggd (=smalare) badbrygga skulle kanske kunna skapa utrymme att dölja trailern.

 

- Behov: Nog mest i USA där många trailar båtarna i och ur vattnet vid varje användning. Det är inte lika vanligt i Sverige.

- Båttyper: De som trailar mest inbillar jag mig är trollingfiskare.

- Integrerat: Ja det måste det nog vara för att kunna vara godkänt och inte se alltför eländigt ut.

- Önskemål: Robust konstruktion som håller i många år utan krångel, låg vikt (för bränsleekonomi och prestanda i båten), helst klara besiktning för 80 km/h (krävs inte på 30-kärror), kosta max 50 000 kr som tillval till en ny båt (annars kan man ju lika gärna köpa trailer).

 

 

Det här var kul - låt oss hjälpa åt med omöjliga och möjliga ideer till gänget på KTH och hålla liv i tråden!!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att utveckla en lösning där en trailer är integrerad i båten är säkert en ganska stor utmaning. Men att utveckla en lösning där båten är integrerad i trailern vore definitivt en uppgift på Nobel-nivå! 14.gif\

Och det är inte alls omöjligt för det omöjliga tar ju bara lite längre tid har jag hört! Hur lång tid har ni på er!? 

 

Men uppriktigt sagt så tror jag inte på den här idèn på annat sätt än som bilarnas motsvarighet till konseptbil. Visst går det hela att lösa men att göra det hela på ett så pass praktiskt sätt så att det inte ger prestandasänkningar på något plan, att det utseendemässigt tilltalar en bred massa, att prisbild, servicevänlighet, användarvänlighet, typningar, lagar, mm. ska uppfyllas.....ingen lätt uppgift om man vill ha denna idè i ett kommersiellt syfte. Men om det inte finns några större kommersiella krav utan kanske enbart ska ses som ett projekt i ett skolarbete...och då kanske enbart på ett ritbordstadie....så kommer hela idèn i en helt annan dager.

 

Behovet på marknaden av en sådan här båt tror jag är ganska liten eftersom det finns båtvagnar och trailar och skaffar man sig en sådan så är ju behovet av att kunna frakta båten redan löst. Skulle man sedan utveckla idèn i alla fall så pass bra att det blir en serieproduktion av den så kommer den att bli minst lika dyr som en trailer. Kanske inte i tillverkningskostnad, men för slutkunden eftersom tillverkarna kommer att ta ut bra med kosing för denna nymodighet. Och i så fall så ska hela idèn fungera i praktiken på ett oerhört bra sätt för att folk ska betala extra för just det här båten istället för att som nu skaffa sig en vanlig båt med en trailer till den. Så tror i alla fall jag.

 

Det framgår inte så tydligt vad syftet är med idën. Är det enbart en skoluppgift som ni ska lösa eller finns det krav från skolan att idèn ska hålla även i något fiktiv kommersiellt syfte? Ska ni t.ex. ha med ett budget-tänknande i er presentation eller är det bara idèn som sådan som ni ska lösa och presentera? Beroende på svaret så blir ju hela tanken och synsättet med hela ert projekt totalt annorlunda och vet man (vi) vad som gäller så kanske vi till mans och kvinns kan spåna lite på det idèer runt det här. Tanken och idèn är riktigt kul tycker jag! Lycka till!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Eddie!
Jag tror det är stört omöjligt att förena bra sjöegenskaper med en integrerad trailer i en normal båt. Enda alternativet är en typ flatbottnade landstigningsbåtar. Overkill-varianten om du propsar är ett tungt ramverk(trailer) som får bli båtens egen förstyvning, jag kan tänka mig att den går att applicera på en alu-båt. I en plastbåt måste man dels bygga ramen trailern och sedan plasta på en båt annars knäcks båten. D.v.s. ramkonstruktionen kan inte vara utanpåliggande utan måste integreras i båten och det görs nog bara på en alu/stål-båt. I det fallet är Lordens alternativ ovan vettigt. Det som komplicerar är att man kan inte åka omkring i båt med utanpåliggande hjul som man sedan fäller ner vid upptagning. Det går, men ser för djäkligt ut och sabbar gångegenskaperna. Alternativt monteras hjulen utanpå båten innan upptagning. Men... men... -Himla knöligt och tungt! Har man tänkt sig att traila båten med bil verkar det enklare med en vanlig trailer. För vanlig upptagning kan det fungera där man inte kommer åt med bil. Oavsett borde marknaden vara för liten för att det ska vara ekonomiskt försvarbart beroende på att det bör vara en etablerad båtfabrikant som tar på sig uppdraget (du kan inte konstruera en båt också, plus att du inte har distributionskanalern) Båtfabrikanten har iregel en såpass liten del av totalmarknaden att antalet tillverkade ex. blir begränsat. Att hitta ett alternativ som passar alla båtar renderar till Nobelpris.
Mvh Peaky 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Eddie!
Jag har funderat och ju mer jag tänker på det verkar det som din lärare är ute och cyklar.
 
Hur har du tänkt att integrera bromssystem i båten/trailern? För att inte tala om bromslysen och sidobelysning(som ryker vid första tilläggningen). Du måste dessutom registrera båten som trailer samtidigt som din trailern är båt smiley-smile.gif\. He.. he.. Jag sitter och garvar för mig själv när jag tänker på bilbesiktningsmannens min, när du rullar in i besiktningshallen med en 20 fots båt på hjul och han har förväntat sig att besiktiga en trailer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Roddarn!
Blä! -Du hann före med Nobelsignifikansensmiley-yell.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Har letat bland skisser efter första badanke ideen, den var hjulförsed och hjulen fälldes upp och eftersom bordläggningen går ut en del så var inte hjulen ivägen hittar jag bilderna så läggs de ut.

 

Men här är en ryss på samma tema men med klumpigare lösningar än vad jag tänkt ut.

 

post-15930-1394235216,4189_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peaky:
Kolla länken i mitt inlägg ovanom till bilen/båten Aquada. Sportbil och samtidigt planande båt. Så visst finns de tekniska lösningarna. Planeras kosta under $100000 i USA vid intro 2008. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul idé att leka med.
 
Några tankar:
Ska man traila snabbt eller långsamt?
Ska båten gå fort eller långsamt?
 
Om både båt och trailning ska gå sakta borde det vara enklare få till än om båda ska gå snabbt.
 
Lycka till med ert projekt!
/e 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väl attans vad många var problemorienterade (Nobelprisnivå, inget behov, fungerar inte m.m.).

 

OK - vi testar en ny variant:

Vad sägs om en båt med integrerad trailer för fiskefolk som vill kunna åka med sin SUV upp i bergen och lägga i en båt i floder, bergsjöar m.m. för att kunna flugfiska sig till en gammelöring. En sådan båt skulle främst behöva vara lätt och därigenom kanske vara vändbar. Med infällbara hjulställ inuti båten så försvinner många av problemen som listats ovan. Den skulle dock behöva vara vändbar för en person - med lite hjälp av någon sinnrik hävstång eller liknande. Dragstången till bilen kanske kan utgöra ett verktyg för att vända denna lilla och lätta SUB (Sports Utility Boat)14.gif\. Den är naturligtvis eldriven och batteriet laddas från bilen via släpvagnskontakten. Hjulen är även motordrivna, eftersom båten måste kunna manövreras kortare sträckor på land för iläggning/upptagning i trånga passager. En genial kapell-lösning innebär att samma båt kan användas som tält för övernattning för två personer nedströms i norrlandsälven.

 

Kom igen nu grabbar och tjejer - vi ska inte hjälpa dom vinna Nobelpris eller tjäna en förmågenhet utan komma med lite glada tillrop, inspiration och ideer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... åsså är den sannolikt av RIB-konstruktion och har inbyggt kylfack för fångst och proviant 8.gif\.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå janandersson!
Både jag och sonen satt och drägglade över allt utom priset.
 
Mvh peaky 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

 

En något enklare variant, och som någon varit inne på tidigare, vore att utveckla själva trailern/båtvagnen till en självgående vagn med t.ex. el- eller motordrift, något som borde uppskattas vid rangering av vagnen i olika situationer, eller även som i mitt fall, en kortare transport från ramp till uppställning där bilen känns ganska överflödig.

 

Har själv funderat lite på eldrift-varianten med 12/24v-drift, inser dock att det krävs ganska ingående teknikkunskaper för att få det att fungera.

 

Vore intressant att höra om någon försökt sig på detta.

 

ror i lä! och lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte på idèn att göra om båten så att den får en inbyggd trailer. Inte om man ser det ur kommersiell synpunkt men ur en rent teknisk synvinkel så är idèn ett bra problemknäckar-projekt.

 

Däremot tror jag mer på att göra trailern så att den får en integrerad tvätt för bottenskrovet. Allra bäst vore en tillsats som går att montera på trailern oavsett vilken storlek och fabrikat den än har. Med olika stolekar på borsten är detta fullt möjligt rent tekniskt. Om man lyckas med denna idè så att tvätten blir rimlig i pris för slutkunden och att regöringseffekten bli tillräckligt god så kan detta vara en riktigt kommersiellt gångbar produkt för en bredare publik. Då är det nog många som skippar att bottenmåla sina skrov, men det förutsätter alltså att både pris och tvätteffekt ligger inom en rimlig nivå.

 

Men nu var det ju ett skolarbete det var frågan om förståss och jag gissar att projekttiden har gått ut för grabbarna/tjejerna. Skulle vara intressant att höra hur det har gått eller om skolarbetet fortfarande är aktivt. Lite märkligt att ni inte har hört av er! Hoppas att ni gör det.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag vill passa på att tacka alla som har hjälpt oss (både seriösa och oseriösa, off-topic och on-topic) med denna marknadsundersökning.

Vi har nu kommit halvvägs i projektet till dead-line och utställningen i början av december, då vi tillsammans med ett femtontal andra projektgrupper slutredovisar våra olika projekt.

Jag kommer vänta med att låsa denna tråd för de som är intresserade av utställningen. Mer om exakta datum och information kommer.

 

Om ni känner er otåliga kan ni ta ett titt på de olika projekten för 2006.

http://www.dopexpo06.itm.kth.se/

 

/Eddie Cheng

 

Senast ändrad av KTH-MF1014 | 16 oktober 2007 | 17:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...