ulfa 2 Postad 9 September , 2007 Hej Bossee, Bigl och ni andra ägare till ovan. Jag var och kollade på en Yamarin 58 BR i helgen och har några funderingar som ni (och andra) kanske kan besvara... 1.) Inspektionsluckan i durken för bensintanken. Bak-kanten för inspektionsluckan (akterut) täcker halva mynningen till självlänsen. Skumt... Är detta ett problem? Har ni det så eller är det ett slarvfel i 58BR? Man vill ju kunna nyttja hela kapaciteten om det hettar till eller? Skulle behöva fasa ur luck-kanten.... 2.) Kollade ankarboxen akterut på babordssidan....inte stor. Kör ni med 6 kg dragg plus kätting/ankarlina eller? Är lite bortskämd tidigare med att använda Bruce-ankare men det kan man glömma nu eller? Hade varit smidigt med ett 4-5 kilos.... 3.) Funkar NFB-styrningen bra på en 115hk motor? Eller bör man omgående byta till hydraulstyrning? 4.) Någon som inte har förkapell och låter regnvatten rinna från fören, under dörren, och bak till självlänsen? Jag tycker det tar emot mentalt att släppa in vatten den vägen (eller över huvud taget). Hur gör ni? 5.) Bossee, såg att många av dina förbättringar nu är standard i 58 BR, är du en super-user som produktutvecklingen i Finland har kontakt med? Nä, skojar bara, men det var kul att se. Du hade satt gångjärn på inspektionsluckan i durken om jag kom ihåg rätt, var det svårt att fixa? Finns det last-plats bredvid tanken? 6.) Någon som har funderat över att montera trimplan? Om inte - varför? Är det onödigt? Vi kommer att vara 3-6 personer sedvanlig packning... Ha det bra! //Ulf Senast ändrad av ulfa | 09 september 2007 | 19:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 9 September , 2007 Hej, Försöker mig på att ge lite svar på det jag vet om. 1) Självlänsen: Att luckan över bensintaken täcker en del av självlänsen är inget problem. Har haft min 5820 i 5 säsonger och skulle det varit ett problem skulle jag garanterat ha märkt det vid det här laget. Släng en hink vatten på durken och självlänsen sväljer vattnet i ett nafs. Röret till självlänsen (ca 4-5 cm innerdimameter) täcks inte av luckan och det är ju viktigast. 2) Ankarebox och ankare: Det stämmer att volymen i utrymmet under babords lucka i aktern är ganske begränsad. Bruceankare får inte plats (i alla fall inte ett 5 kilos). Tror inte ett sånt får plats i utrymmet längst fram i fören heller. Själv använder jag ett vanlig draggankare 3,5 kg med ca 2 meter kätting sista biten vid ankaret. Det duger för ankring där jag håller till med min båt (mest Vänern, ankring för bad, matpaus, läga till med fören mot brygga m.m). Ankra över natten med ett sånt ankare skulle jag dock inte våga mig på om det skulle börja blåsa upp. Jag har mitt ankare i en plastlåda som i ena änden har lägre kant och så ligger ankarlinan i botten med kättingen ovanpå och ankaret sist högst upp. Lätt att flytta runt. Jag förvarar det i förvaringsutrymmet under akterbänken. Kanke kan ett Fortress ankare på 1,8 kg funka i nåt av ankarboxarna. Kolla vilka mått Fortress FX-7 har. Kanke går i nåt av boxarna. Finns även en ny typ av ihopfällbart ankare i senaste Watksi katalogen som har måtten 34,8 x 19,6 x 7,5 cm (l x b x h) men det kostar ganska mycket, 2490 kr. Det lär gå in i nån av ankarboxarna. 3) NFB styrning (4.2 rattvarv mellan ändlägena): Den fungerar utmärkt med 115 hk (har 115 hk själv). Med 150 hk skulle jag välja hydralstyrning. Jag har inte haft nåt problem med min Teleflex NFB 4.2 styrning som sitter standardmonterad på Yamarin 5820/58BR. Den är efter 5 säsonger fortfarande glappfri och går lätt att styra. Jag håller till i sötvatten så korrosionsrisken är ganska liten, ser man bara till att smörja främst fettnippeln på tiltröret så är det nog ingen fara att rost skall tröga till styrningen. Och skulle du nån gång komma på idén med att ha höj och sänkbara stolstativ som jag har så kan man köpa Teleflex 20 graders vinklad rattinfästning så att ratten vinklas upp så man inte slår knäna i ratten när man har stolen i högsta läget. 4) Förkapell/ej förkapell: Jag har haft förkapell hela tiden. Anledningen är två: dels att jag vill skydda teaken lite mot surt regn och solblekning dels att jag inte vill riskera att det singlar ner nåt löv eller liknande som skulle kunna sätta igen självlänsen. Bortsett från det så skulle man utan problem kunna strunta i förkapell. Förkapellet stöttas i mitten av en stödpinne så att det blir lite upphöjt så det inte samlas vatten på kapellet (brukar dock samlas lite vatten i en pöl i främre delen ändå, svårt att göra nåt åt så länge det inte är ännu brantare lutning från mitten och ut åt kanterna). Har dock haft besök två gånger av objudna gäster (tjuvar) i båten och bägge gångerna har de trampat rakt ner i förkapellet. Ena gången sprack kapellet i tyget, andra gången klarade det sig. 5) Förbättringar: Ha, ha, ja man skulle kanske tro att jag hjälpt Yamarin på nåt sätt, men så är inte fallet. Enda jag inte kunnat gjort nåt åt än (som Yamarin förbättrat) är tanklockets placering. Det är nästan omöjligt att få dit i efterhand uppe vid styrbords knap. Jag får nog leva med den felaktiga placeringen de gjorde 2002-2003 under babords lucka i aktern. Jo, jag satt två gångjärn på luckan över bensintanken då jag vill kunna inspekterna tanken ibland att alla slangar sitter på plats, kolla ev läckage av bensin och så är det lättare med ev kabeldragning om det behövs där (t ex för el till babords pulpet - jag har en stereo där). Inte direkt svårt men man får ha lite tålamod och sen gelcoaterade jag undersidan av lucken vit och det sitter även två durkbeslag så det går att låsa luckan och ta tag i öglor i dessa när man skall öppna luckan. En dags jobb ungefär om man gör sakerna i rätt ordning och har alla verktyg osv på plats. Det finns ett gigantiskt stuvutrymme under durken men tanken blockerar all tillgång till detta. Varför Yamarin inte gjort en lucka i durken mellan pulpeterna är en gåta för mig. Så nej, det finns ingen plats att stuva saker under den här luckan ovan bensintanken. Yamarin bytte från 80 liters rostfri tank (fastsatt med flytskum) till 90 plasttank (fastsatt med spännband) till 2004 års säsong. Kan hända det blev lite utrymme runt tanken då man skulle kunna nyttja för nån form av förvaring men jag tvivlar. 6) Trimplan: Det är ingen nackdel att ha trimplan (så länge de funkar) men det blir en sak till att hålla reda på och underhålla. Fördelen är dels att du kan vinkla ner dem max vid lågfart för att trycka ner fören och få bättre riktningsstabilitet - båten ålar sig en del i lågfart (men kan elimineras utan trimplan genom att en passagerare sätter sig i fören). Snabbare upp i planing är en annan fördel. Och kunna trimma båten horisontellt vid snedbelastning eller vid sidvind. Yamarin har Bennet trimplan som orginaltillbehör (kostar ca 6000 kr plus moms fabriksmonterat). Tycker du att ca 7500 kr är OK för att få trimplan så är det nog ett vettigt tillbehör. Dock har jag sällan upplevt nåt problem egentligen utan trimplan. Bra att ha men ej helt nödvändigt tillbehör är väl ungefär vad man kan säga om trimplan på den här båten. /Bo Senast ändrad av bossee | 09 september 2007 | 21:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 9 September , 2007 Tackar och bugar Bosse, som vanligt utförliga och kunniga svar. Skönt att höra att durkluckans delvisa täckning av självlänsen inte är något problem, trodde nästan båten jag kollade på var ett måndagsexemplar //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 11 September , 2007 Inga andra som har synpunkter eller erfarenheter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigl 0 Postad 11 September , 2007 Hej Såg att du ville ha lite synpunkter på båten. Har alltid framkapellet på när jag ligger i hamn för att skydda dynorna från regn, sol, måsskit, dock är det så att det läcker in vatten vid mellanrutan och kapellet, det beror på att kapellet ligger ovanpå rutramen och det finns heller inga fastsättningsknappar. det läcker ej in mycket men tillräckligt för att jag alltid rullar ihop min durkmatta så att den ej skall bli blöt. NFB styrningen fungerar utmärkt med 115 hk motor den blir inte tungstyrd men den kan kännas lite död och okänslig, om jag skulle köpa båten i dag och hade pengar, skulle jag installera hydralstyrning för att ytterligare höja känslan. Trimplan har jag aldrig saknat, anser det helt onödigt. Risken är att jag blir överentusiastisk när jag skriver om båten, men enligt min uppfattning kan man få en billigare, men inte bättre båt i den storleken, förutsatt givetvis att båttyp och storleken är den rätta. Vi åker ofta 6-8 personer i båten i mellanskärgård det har ibland blåst rejält, det har aldrig varit obehaglgt utan alltid kännts tryggt. Båt och motor har aldrig orsakat mig några problem,Ekipaget andas kvalite. skulle välja samma om jag valde igen. Har nu åkt 3 säsonger Hoppas mina synpunkter hjälper dig i ditt båtval. MVH Lennart Senast ändrad av bigl | 11 september 2007 | 21:40 Senast ändrad av bigl | 11 september 2007 | 21:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 11 September , 2007 Tack !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Osa56 0 Postad 23 September , 2007 Hej! Börjar nu bli dags att ta upp Yamarinen (5820) ur vattnet efter första säsongen. Sökte i våras efter en sjövärdig båt av bowridertyp och fick en kan jag konstaera efter ett 30-tal timmar i sjön denna sommar. Är helnöjd med båten som har en Yamaha 115 hk på aktern, om det inte varit för problemen att lägga tii vid kaj, eller snarare hitta rätt vid vår smala Y-bom i hamnen. Känner mig verkligen som en nybörjare! Mina tidigare båtar har visserligen varit numret mindre, men ändå. Någon med samma erfarenhet? Är trimplan möjligen lösningen? En annan sak som jag saknat i denna båttyp och det är vindrutetorkare. //ÖSA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 25 September , 2007 Osa56, Yamarin 5820/58BR (och 5920/59DC) kan nog upplevas i början som lite knepiga att styra i låga farter. Bl a ålar sig båten en del i farter runt ca 4-8 knop speciellt om man har mycket folk sittande på akterbänken så den blir lite baktung. Har själv en lite knepig anlöpningssträcka vinkelrätt mot min brygga och har dels ström i älven dels ev sidvind att parerar för samtidigt som jag måste pricka mitt på bryggen annars blir det fina repor... Hittils har det gått bra men lite ouppmärksamhet så blir det svordomar. Jag tycker det är enklast att sista biten gasa stötvis med friläge emellan stöttningarna med gas för att få bra precision och koll på farten in mot en brygga. Funkar sällan bra att ha högre fart (som visserligen ger bra styrfart) in mot bryggan och lägga i backen och varva till för att bromsa in (propellerns skoveleffekt vid back ställer ofta till det). Så länge vinden inte tar tag i båten så funkar gas-friläge-gas-osv bäst tills man är framme vid bryggan tycker jag. Kanske är för att jag behärskar den tekniken nu som jag tycker det är så enkelt. Tips: du kan sätta fast liggunderlag på Y-bommarna så gör det inget att du stöter emot dessa på insidan. Finns även färdiga skydd att sätta på bommarna. Om du vill ha bättre styrförmåga sista biten in mot bryggan kan du be en person sätta sig fram på fördäck så tyngs båten ner mer i fören och du får lite bättre styrförmåga. Trimplan kan hjälpa lite, men inte så jättemycket i riktigt låga farter. De behöver ju lite fart för att få en lyftande kraft i aktern som trycker ner fören (=bättre styrförmåga). Vindrutetorkare: Jag har monterat vindrutetorkare på min Yamarin 5820. Du kan kolla in hur det blev här: http://www.fendern.se/propeller/index.php?showtopic=2671 /Bo Senast ändrad av bossee | 25 september 2007 | 22:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Osa56 0 Postad 26 September , 2007 Tack för tipset Bossee! Jag får ev. testa och öva mera nästa säsong. Båten togs upp i veckan. Med eventuellt menar jag att byte till en mindre båt t o m kan bli aktuellt annars blir det att öva ytterligare. Övning ger som bekant färdighet-i de flesta fall. Svårigheten att svänga med låg fart i 90 grader in i ett litet utrymme med en allt för smal bomöppning har tärt på tålamodet i sommar. Rädd att skada den relativt nya båten har ju inte gjort det enklare. Med en decimeter tillgodo på varje sida båten är nog båtplatsen i minsta laget. Alla större platser är naturligtvis uthyrda. Alernativet kan givetvis vara att byta med någon. Vi får se........... //Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 26 September , 2007 Hej Osa! Såg i en annan tråd att du även kollade på AMT 185 BR i våras. Vad tyckte du om den? plus/minus? Vad var skälet till att du valde Y58BR? Anledningen till att jag frågar är att jag själv funderar mellan dessa båtar men har ännu ej fysiskt kollat på AMT:n, närmaste återförsäljare kring Göteborg verkar vara Orust Marin (en bit bort). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Osa56 0 Postad 26 September , 2007 Hej Ulfa! Jo det är riktikt, men jag valde egentligen först mellan en ny Finnmaster 5700 open och en ett år gammal Uttern T55. Valde dock bort Uttern. Därefter dök den nyproducerade AMT:n upp så vi kikade även på den men vi tyckte att vi fick mer för pengarna, lite större, med en Finnmaster som då var det enda alternativet. Att det sedan helt plötsligt blev en Yamarin BR berodde på att en beg -05 dök upp i stan. Tyckte tidigare att den var väl dyr ny med all utrustning man vill ha. Beg. nästan lika dyr som en ny Finnmaster men jag hade hört så många goda vitsord om den båten så jag slog till på den! Kanonbra sjöegenskaper och dessutom suveränt snygg i mina ögon men som sagt jag har lite svårt med styrningen i snigelfarten....AMT kontra Yamarin, ja där torde det vara hugget som stucket, man får kanske gå på känslan då båtarna i grunden är så lika varandra. //Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 26 September , 2007 Hej Osa! Ja, jag får väl känna lite på AMT:n. Kollade på denna i helgen; http://www.blocket.se/vi/13278558.htm?ca=15_s Synd bara att motorn inte var på 115hk, annars hade jag nog slagit till....kanske... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Osa56 0 Postad 26 September , 2007 Lycka till! Beslutsångest har vi alla haft! //Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser