Andersson__ 1 Postad 9 September , 2007 Hej, kan börja med att säga att jag är totalt okunnig när det gäller motorer.Jag har haft problem med att när jag startat motorn kall har den rykigt enormt mycket, också sett att jag fått lite bränsle i vattnet. Ibland har den inte heller gått på alla cylindrar alldelens som om den skulle fått för mycket bränsle. Den har ibland också dött om jag inte haft den på riktigt höga varv. Men när motorn blivit varm har jag inte haft några sådana symtom. Jag tror jag vet att felet beror på choken??? Jag har nu bundit upp choken, och jag tror att jag fått bort problemet, har inte åkt mer än en gång efter det då jag tog upp båten, men den varkade fungera bra då, förutom att den verkade vilja storkna vid bare ett litet gaspådrag. Någon som tror sig veta vad det är för fel? och hur kan jag kopplar ur choken utan att använda ståltråd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 9 September , 2007 Ståltråd låter väl som ett bra sätt att koppla ur choken - lite mer seriöst är kanske att använda ett buntband. Alternativet är att montera bort chokespjället. När det gäller storknandet så skulle jag tro att ditt problem är precis det omvända, dvs att motorn får för lite bensin vid gaspådrag. I så fall så beror det på att acc-pumpen i förgasaren inte fungerar. Acc-pumpens uppgift är att skjuta in en skvätt extra bränsle i förgasaren vid gaspådrag och detta syns tydligt som två små strålar om du tittar ner i förgasaren med borttagen flamdämpare och en kompis pumpar till med gasreglaget. Börja med att kolla detta - återkom med resultatet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janandersson 0 Postad 9 September , 2007 Det där med accpumpen har nog jag problem med. Jag har inte tittat ner i förgasaren men symptomen jag har är visst klassisk. Så: Vad gör man åt detta då? Hoppas jag slipper höra typ plocka sönder förgasaren i smådelar för jag har ingen aning om hur den funkar :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 11 September , 2007 ...nä det vill jag inte rekomendera om du tänkt åka båt nästa sommar ... det finns gubbar som är otroligt duktiga på förgasare...det är värt kostnaden att låta göra en renovering av ett PROFFS...då är du ju säker på att får åka nästa sommar.. RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 11 September , 2007 KLOKT SAKT ... LÅT FOLK SOM KAN GÖRA JOBBET !!! INTE VÄRT ATT BÖRJAR STRULA EN BIT UT PÅ HAVET..... IS BETTER TO BE SAFE THAN SORRY !! (gammalt jungelordspråk, gäller även på sjön ) JCC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser