Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Flipperskeppare

Motorbåt med drev infrusen?

Rekommendera Poster

Har lekt lite med tanken på att låta min Flipper 700 ligga kvar i vattnet över vintern. I andra trådar finns det folk som har goda erfarenheter, men då med segelbåtar. Skulle detta vara möjligt för en motorbåt med med drev? Någon som har provat? Spelar det någon roll om den ligger i bräckt vatten eller i sötvatten?

De senaste årens oroliga klimat har ju bjudit på både extemt milda dagar långt in i november/december, men framförallt minns jag förra årets tidiga vår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,tror inte du ska hålla på å leka med sånt,en segelbåt är oftast rund i sidorna,å kan därmed inte tryckas in.

dessutom en så liten båt tar man ju upp,det handlar ju inte om pengar,bottenmålad eller inte,så får du ta upp den i vår å tvätta den,det är ju en planande båt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mej att jag läste nånstans att det är stor risk att drevet och akterspegeln bryts sönder när det fryser fast i isen och om båten rör sej det minsta lilla så blir det en brytning vid drevet.. Så jag tror inte på det där..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag har inte testat med mina motorbåtar ( skulle inte våga ) men har testat med en segelbåt... Grejen är väl, precis som man säger ovan, att drevet kan bli skadat? Men det finns lösningar\ Har en granne längre bort med sjötomt, lyckliga han, och flera motorbåtar som han vill kunna dra ut så länge det är isfritt. Han låter två båtar ligga i året runt. Han kopplar en liten pump som rör runt vattnet runt drevet och säger att det inte fryser just där... Något att ta efter kanske? Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänker på en sak till att ta hänsyn till. Hur gör du med kylvattnet under Januari-Mars... Frostsprängning är nog bara förnamnet. Om du inte klurat ut något listigt sätt att undvika detta. Summan av att inte orka ta upp båten och vinterkonservera den, tror jag vida överstiger de eventuellt förhöjda kostnader som just du skulle ha för att ta upp båten över vintern. Om det överhuvudtaget skulle vara någon fördel mer än att man inte orkar ta upp båten över vintern. Så skulle det vara intressant att höra det. Vet bara att jag skulle aldrig köpa en båt som legat i över vintern... Lycka till med ditt beslut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tycker du ska låta Flipper ligga kvar i vattnet !

Då har du köpt en ny båt till våren ...........smiley-tongue-out.gif\

( plast kan innehålla vatten i fickor och så , moton är full med vatten , kölsvinet ligger det också vatten i , jag säger som någon sa tidigare              FROSTSPRÄNGNING               )

PLASTBÅTAR SKALL UPP SÅ PASS TIDIGT PÅ SÄSONGEN ATT DEN HINNER TORKA

DET SÄGER EN DEL OM PLAST OCH MINUSGRADER !!!!!!!!!

JCC

post-11345-1394235216,4766_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var mest en tanke, och efter dessa avrådande reaktioner så blir det nog inte mer än en tanke. Visst borde det gå att låta den ligga in sjön med en strömbildare eller en pump som håller isfritt, men då lär jag inte sova gott om natten och dessutom är ju inte el gratis längre.

Ett bättre alternativ är kanske att på sikt skaffa en trailer så man lättare kan bestämma upptagning och sjösättning själv, även om båten är så pass stor att det dessutom skulle kräva en ny bil... Tack för råden. Denna vinter får det bli bockarna på varvet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Morsning........riktigt så farligt att man åker på att skaffa ny båt till våren är det nog inte...*S*...kan bara tala av egen erfarenhet då jag haft båtar som legat i året runt, visserligen med utombrdare, men än så länge har ingen av dom fått några skador som går att härleda till vinter...men vet man att man inte kommer att nyttja prylarna från okt-mars så kan det nog vara ide att rycka upp dom.....

Mr Moon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...