martinioz 0 Postad 9 September , 2007 Hej. Jag funderar på att sätta en knopmätare på min Renken 1900 Bowrider (19ft), den gör ca 30-35 knop som max. Knopmätaren är mest tänkt för att kunna hålla en jämn hastighet vid wakeboard åkning, den behöver således inte vara alldeles exakt utan mer relevant att den är stabil. Vad har ni för tips? Gärna så billigt som möjligt!! MVH//Martin Andersson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 9 September , 2007 Hej. Varför inte en GPS då får Du exakt fart.Dassutom kan Du kolla att hastighetsmätaren på din bil visar rätt.M.V.H Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martinioz 0 Postad 10 September , 2007 Det är faktiskt en bra tanke, med GPS. För övrigt visar bilen ca 7-10km/h för långsamt beroende på hastighet, det är testat. Farsan har nyss köpt en Garmin GPS så den kan jag kanske få låna. Men hjärnan har lättare att omsätta en pekartavla som varierar än en digital mätare, och därför är det nog lättare att köra jämnare med mätare. Tror jag i alla fall! Öppen för fler förslag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 10 September , 2007 Det finns ju GPS:er med pekartavlor också. En sådan är det på min Maggan 2200T CrossOver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martinioz 0 Postad 16 September , 2007 Kom på en intressant tanke, när det gäller att hålla en jämn hastighet för att åka wakeboard är den i förhållande till vattnets rörelse, inte en satellit som GPS refererar till. Båtvågorna är beroende av båtens hastighet i förhållande till vattnet och strömmar vattnet med t.ex. 2 knop och jag vänder båten blir det en hastighetsskillnad på GPS med 4 knop. Trots att hastigheten är samma som innan i förhållande till vattnet. Därav blev det en stark nackdel med att skaffa GPS kontra vanlig vattenmätare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser