Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
niben

Saboterad utrustning!

Rekommendera Poster

Det verkar inte bara vara hummerfisket som drabbas av sabotage och stulen utrustning. Iallafall här längst norra hallandskusten.

Skaffade ett litet nät och ett par havskräftburar som jag tänkte fiska lite med under aug/sep för vår egen skiva innan säsongen stänger innan hummerfisket. Hade i dom ett par gånger innan dom vart borta. Hittade en bur ett par hundra meter bort från där jag lagt tre stycken, bojen kvar men flaggan avbruten precis under flötet. De andra burarna puts väck men jag antar att dom också är dumpade i området med brutna flaggor så man endast kan hitta igen dom om det är spegelblankt.

Jag ser inget motiv till detta sabotage annat än att förstöra så endast vissa personer skall praktiskt kunna fiska. För mig ungefär lika acceptablet som om nån skulle slå sönder andras bilar om dom ställde sig på den platsen på gatan som dom självpåtaget tycker är deras plats. Riktigt dåligt stil, problemet är vad man kan göra åt det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, visst är det trist! Det enda som kanske går att göra är att gömma sig och att sitta i bakhåll för att sedan kunna ta de på bar gärning, men då ska man helst veta lite om de juridiska om vilka rättiheter och skyldigheter man har. Lagen om nöd och nödvärn t.ex. och även om vad bar gärning egentligen innebär, för det är det inte så många som egentligen vet vad det betyder. Man agerar på egen risk alltså, men i annat fall får man ta risken att råka ut för det du nyss har blivit drabbad av. Frågan är om det är värt att ta några andra risker än just detta, men det är ju upp till var och en att avgöra. Hoppas att du slipper mer strul och att andra också slipper det. Att busarna är nöjda nu.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här körde vi alltid en egen rättvisa...

Om man klev ertappad med att knycka eller förstöra andras fiskeredskap så fick man ett spett genom bottnen på båten.

Jag har ett spett i min bil och letar efter den jäveln som tog mina ryssor innanför Hönö vi somras.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den va bra ,tror jag skall lägga ett spett i min bil oxå.. GOD JUL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...