Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
thrh

Sjövattenkyld motor = omöjlig att konservera?

Rekommendera Poster

Nu närmare det sig höst igen och tipsen kring höstupptagning flödar i tidningar. Men jag får inte ihop det.

Enligt min uppfattning kan man inte konservera en sjövattenkyld motor genom att koppla på glykolvatten till insuget och köra runt detta - såvida man inte bygger ett slutet system och kör runt glykolvatten under hård belastning i lång tid för att säkerställa att termostaten har öppnat rejält!

Sedan några år tillbaka har jag en sjövattenkyld VP2002 (tyvärr, skall bygga om den när jag får tid, tror jag). Jag kör igenom en dunk glykol som väl räcker för att hinda förfrysning i primärsystemet/avgasböjar mm men det är helt omöjligt att det kommer in någon glykol i motorn(såvida man inte plockar ur termostaten)!  

Hur gör ni? Eller har jag fel?

Senast ändrad av thrh | 09 september 2007 | 11:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör motorn på vanligt vatten först så den är varm (öppen termostat) och växla sedan över till glykolen. Jag brukar också fogga motorn samtidigt men då måste man vara två.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Töm ur allt vatten ur motor och limpor först. Vet inte hur din motor ser ut, men det finns garanterat pluggar för det. Anslut sen dunk med färdigblandad glykol och starta motorn.När glykolvatten börjar komma ut med avgaserna så är det klart. Motorn behöver inte vara varm för detta.

Senast ändrad av V8dc | 09 september 2007 | 11:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En termostat är otroligt känslig den ligger och pollar vid en hög temp och stänger direkt när det kalla vattet kommer. Det är skillnad mellan ett slutet system och ett sjövattenkylt vad jag vet?

Hur är du säker på att glykolen kommer in? Anta att motorn hinner svalna några grader mellan momenten?

Senast ändrad av thrh | 09 september 2007 | 13:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör som jag skrev ovan så spelar det ingen roll vilken temperatur termostaten har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hur får jag då in glykolvatten i blocket? Måste inte termostaten öppna först?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

i och med att blocket är tomt så släpper termostaten in vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

V8 har rätt, dessutom tätar inte en stängd termostat helt och ska inte göra det heller.  Om du fortfarande är osäker kan du ju helt enkelt ta bort termostaten, sätta ihop termostathuset igen och sedan köra igång konserveringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...