Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Epoxus

Byta ut sknor mot hjul på trailer

Rekommendera Poster

Hej!

Jag köpte mig en Wellcraft Excel 21 fot med originaltrailer (USA-trailer) i början på sommaren. På trailern sitter det skenor istället för hjul vilket i min åsikt ett totalt hjärnsläpp. Så nu skulle jag vilja byta ut dessa skenor mot hjul då det är otroligt mycket lättare att måla och sjösätta båten.

Någon som har gjort detta eller vet vart jag kan köpa matrial?
Båten väger ca. 1300kg. 

MVH
Andreas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjärnsläp vet jag inte om jag håller med om fördelen är ju vid sjösättning och upptagning problem vid målning javisst men det finns ju för och nackdelar med allt här i livet.
Jag letar själv efter reservdelar till en USA-kärra hittar du något bra ställe så skicka gärna ett mail om var.

LF 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Något hjärnsläpp är det inte fråga om när det gäller en Amerikatrailer.  Lite bökigt att måla botten förstås, men det kan du fixa genom att måla ena sidan i taget efter att fösiktigt lyfta båten med ett par domkrafter några centimeter.  En amerikatrailer är egentligen framtagen för att i första hand göra det enkelt att traila båten mellan olika vatten.  Men även skrovet mår bra av att vila på dessa två medar.  Talade tidigare med Ante Malmgren (okänd för dig? Kolla länken) http://www.antesmotor.com/

Och han berättade att en vinterförvaring på en trailer med medar istället för stödhjul är att föredra.  6 månaders vintervila med stödhjul deformerar skrovet.  Han hävdar att inom hans område betyder seger eller förlust.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med .. dessa medar bara tillför !!!

Jag gjorde som Terra sa .. höjde båten med hjälp av domkraft ..gick hur bra som helst ..

-behåll trailen som den är .

JSR   med flera olika trailers genom åren !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gillar också bättre trailers med medar, varför dom inte är vanligare är för att medarna är anpassade till ev viss båt modell, med hjul passar fler olika båtskrov.. den enda fördelen med hjul IMHO..

Medar gör det betydligt enklare att ta upp och sätta i båten och att det skulle vara enklare att måla botten på en med hjul håller jag inte alls med om...tvärtom..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Håller också med om att medar både funkar bättre sjösättning/upptagning samt att båten vilar både stadigare och att skrovet mår bättre.

Persk 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det förstår jag inte riktigt. Min båt vilar på kölet. De hjulen är ju bara stödhjul. När båten är på trailern, kan jag snurra rund mina stödhjul (snurra rund är väl att ta i, men vrida rund de ialla fall). Så jag tor inte att mitt skrov påverkas överhuvudtaget av stödhjulen, vikten ligger på kölrullarna.

Sean kan jag tänker mig att det går jätta bra att sjösätta båten och ta upp båten me den trailer utrustat med meder, men då måste rampen vara rätt så bra med, eller? ganska lång och någorlunda brant, så att båten börja simmer när det är på trailer fortfarande.

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Håller med om att det är hjärnsläpp om du trailar båten ofta (trollingfiskare) tex. Då vill man ju inte backa ner hjulen så att vatten kommer in till bromsar eller lager. Då gäller det att båten rullar lätt. Men ok om man sätter i båten på våren och tar upp den på hösten, då kan det nog funka med skenor. Jag har syslat med trollingfiske i drygt tio år och har aldrig sett en trailer med skenor.

/zappe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...