Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Byggnads

typ av Gennacker

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa en gennacker. segelmakaren föreslog att den skulle vara på rulle men då blev duk ytan reducerad med ca 20%. Eftersom jag skall segla själv vill jag kunna sköta upp och ned från sittbrunnen och segelmakaren påstod att man fick gå upp på däck när man hade strumpa.

Är där någon som har erfarenhet om vilket som är att föredra för jag tycker att 20% mindre duk yta i lätta vindar inte känns bra.

Carpe Diem 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Genaker på rulle?! det låter knöligt / verkar kunna bli knöligt, då den ju är bukigare än ett vanligt försegel, å ja hajar inte varför man inte skulle kunna ha nåra brytblock å hissa å hala en strumpa från sittbrunn?!

För egen del håller ja på att göra en strumpa själv av mantågsnät. de färdigtillverkade ä ju svindyra. Mitt lik ä bara på 5 meter å duken 32gr/qvm, så det kan nog bli ett slankt paket.

Och min mening är att dra tåtarna akterut, annars ä det ingen vits, speciellt som ja mestadels seglar själv.

post-1968-1394235215,2103_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går att ha en sidovinds-gennaker med rulle. Sidovindsgennakern är skuren såpass platt att den går att rulla omkring en vridstyv kevlarrep i förliket. Titta t.ex. Doyle Sails UPS sail.

Var du tydligen förlorar är vid plattläns, där en platt gennaker inte fungerar särskilt bra (men ändå bättre än en genua). Det kompenseras vid öppen lättvinds-kryss där du kan ta upp betydligt mera tyg än vad genua 1:an har.

En normal familjespinnaker eller medvind-gennaker har så mycket buk att denna lösning inte fungerar. Å andra sidan, min klubb-kompis har en North Sails cruising gennaker med strumpa; han hissar den up och ned från sittbrunnen, och han är helt förtjust över lösningen. Båten är en 45 ft cruising båt.

Senast ändrad av jussi_h | 08 september 2007 | 18:03

Senast ändrad av jussi_h | 10 september 2007 | 21:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gennaker på rulle tycker jag låter som en bra idé för den som seglar mycket ensam.

Om man kan sätta och ta in seglet från sittbrunnen kommer seglet till användning betydligt oftare.

Med ett mindre segel kommer man att använda det i högre vindstyrkor än annars.

Det du förlorar är en del fart i vindar upp till 3-4 m/s men det händer inte så mycket i det registret oavsett vilken lösning du väljer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En normal gennacker på rulle blir knöligt. Men om du låter skära den lite magrare en s k reacher så fungerar det utmärkt. 

Har du en strumpa måste du upp på däck när du ska ta ner den.

Köpte en själv från Lundhs sails i våras. Har tyvärr med denna eländiga sommar bara seglat den 4 ggr men då har det varit kanonbra. Kolla Lundhs hemsida. den är bra eller ring Anders så hjälper dom till.

Men.. en gennacker ersätter aldrig en riktig spinnacker men är ett jättebra komplement.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget är omöjligt! Verkar ju toppen! och dylika skärbrädor kan man nog ha till allt möjligt hemmagjort i båten, tack för tipset.Kul med egentänkta/tillverkade system.

Eller för att travestera Strindberg när han skulle köpa kamera & handlaren svarade; sånna kamror finns inte! Strindberg ilsknade då till å snäste tillbaka; då får ja väl bygga en själv! å det gjorde han och den funkade till belåtenhet.

Angående föregående talare, så förstår ja inte varför det inte skulle kunna gå att få ner strumpan från sittbrunn?!

Min tänkta konstruktion kommer att ha en ring av halvstyv slang nederst vari ja fäster ett par tre tåtar som sammanbindes i ett nedhalsfall å till ett brytblock å sen akterut, det borde väl funka ?!

post-1968-1394235216,0344_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...