Minego 13 Postad 7 September , 2007 Har under sommaren bytt vattenpump. renoverat impellerhus på min 131D VP. Konstaterade att axeln impellerhus var sliten monterade då renoveringssats med bla axel packbox, osv (Volvo orginal 1000:-) alltså allt nytt utom själva huset. Vid första uppstart efter renoveringen, inget läckage. Vid nästa börjar det att droppa igen o konstaterar att det kommer från packboxen som är ny. Har bytt packboxen 3 gånger o är likadant varje gång??? Alltså packboxen som strular men varför? Allt är ju nytt o bytt. Inget problem med överhettning motortemp eller avgaskrökstemp,. Ev värmeväxlaren som är tät o ger mottryck eller vad???Vad tror Ni? Konstigt drar jag åt skruvarna till huset, slutar det läcka för att sedan nästa start...börja läcka igen inte alla gånger jag prövat men flertal. Mycket irriterande droppar........ Senast ändrad av Minego | 07 september 2007 | 20:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 8 September , 2007 Har du satt Simmerringarna åt rätt håll? sitter den ena fel så rinner det ut vatten, och om den andra -yttersta- fel så rinner det ut olja. Läppen ska vara vänd åt det håll som den ska hålla tätt mot, alltså in mot vattensidan, men det står tydligt i instruktionsboken. Har du planat tätningsytan på locket och huset så att packningen har nån rimlig möjlighet att täta? Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 8 September , 2007 Sitter dessa ringar Du nämner i impellerhuset? Olja? Ringarna på kopparrören motimnpellerhuset kan ju bara vändas på ett sätt. Har tyvärr inte hört Simmerringar förut....Länka gärna en sprängskiss om Du har (marinepartseurope.com) locket tätar o inget läckage där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 8 September , 2007 Det du kallar packbox består väl av två st gummitätningar som ska sitta på axeln, en ska täta för vattnet och en för oljan från vevhuset. Jag vet inte hur just din pump ser ut, men vanligt är att den drivs av kamaxelns ände, och är monterad på vevhuset. Då har du ju direkt kontakt med oljan därifrån. Nån sprängskiss har jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 8 September , 2007 Har bara en axeltätning (packbox) mot axeln/blocket..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 8 September , 2007 http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-spare-parts.aspx Här en länk till mitt impellerhus. skall imorgon pröva att sätta låsbrickor mellan impellerhus o block, och att vända låsningen av båda kopparrören,från drev/sjövatten o upp till värmeväxlarn....GER MIG INTE!!!!! Djäk...irriterande droppar!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 8 September , 2007 De sprängskisser jag granskat har TVÅ tätningsringar, så jag vet inte vilken typ du har som bara har EN! kolla den länken jag sände så du kan jämföra.http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-spare-parts.aspx Senast ändrad av HenrikGbg | 08 september 2007 | 21:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 8 September , 2007 Hm, kollar på 131D, kylning, sjövattenpump o jag menar nr 12 tätningsring=packbox. Några andra tätningar ingår inte i Volvos ren. sats till denna motor o finns ju inte heller på skissen vad jag kan se? Länkarna funkar tyvärr inte.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iceman356 1 Postad 3 September , 2009 Hur fick du bort mässing insatts hylsan i locket på pumpen ? Måste man ha någon specialavdregare eller ? /Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 23 April , 2010 Hur gick det? Fick du ordning på droppandet? Jag har samma fråga som iceman356 Senast ändrad av kawa | 23 april 2010 | 09:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser