Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
Seashell

Varning för IF försäkring!

Rekommendera Poster

Här om dagen upptäckte jag att min båtvagga hade blivit stulen och ringde och anmälde detta. Båtvaggan av stål är av typen Press & Son och kostar cirka 10 000 kr och var i stort sett i nyskick (det är nästan ingen förslitning alls på sådana här utrustningar).

Det visar sig dock att min båtxtra försäkring täcker stölder av oregistrerade båtvagnar men inte av båtvaggor. Även om syftet med innehavet och funktionen av dessa båda utrustningar är exakt densamma, enda skillnaden är att båtvagnar oftare stjäls eller skadas då de har fler delar och per definition är mer mobila. Att man gjort denna åtskillnad mellan vagn och vagga förefaller högst märkligt i sig. Jag kan konstatera att om jag hade monterat på hjul och en draganordning på min vagga så hade jag fått ersättning.

IF:s hemförsäkring täcker inte, trots tilläggsförsäkringar in båtvaggor som egendom då de ses som båttillbehör, medan det i deras båtförsäkring inte ses som tillbehör till båten. Har du båtvagga kan du med andra ord inte försäkra den alls enligt IF!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste tänka sig för, och läsa vilkoren ordentligt innan man tecknar försäkring!

\Klickahttp://www.pic4ever.com/images/reading.gif\ border=\0\ />

Svenska sjö:

2. Båtförsäkringens egendomsskydd

2.2 Försäkringen gäller även för

– uppläggnings- och täckningsmateriel, intill ett värde av 10 000 kr utöver angivet försäkringsvärde

• förutsatt att det varit anbragt till båten, eller

• förutsatt att det vid brandskada förvarats inom område för båtklubb som specificeras i 1.2 eller

• vid stöld, också för oregistrerad båtvagn, specialtillverkad vagga eller metallbockar som används för båtens vinteruppläggning, förutsatt att föremålen antingen förvarats fastlåsta med av Svenska Stöldskyddsföreningen rekommenderad låsanordning eller inom inhägnat båtklubbsområde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flipper// Det står helt klart för mig - nu... :-( Ville bara uppmärksamma och varna övriga båtägare som råkar ha en båtvagga och IF försäkring om denna märkliga lapsus i IF:s försäkringar.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns nog en hel del lurt med försäkringar

T.ex

Om du skaffar vanlig försäkring till din båt gäller den inte för maskinskador liknande för en bil.

Då krävs en tilläggsförsäkring och den heter inte maskinskadeförsäkring.

Alltså skador som ej beror på grundstötning.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, håller med om att det var en blåsning. Jag har haft IF i alla år och fått snabb och juste service när saker gått åt skogen. Har som jag tjatar om ibland blivit avmed 3 fyrtaktare på 2 år, och smällt på en grynna rejält.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag råkade ut för inbrott och stöld i våras under vår rustningen och det visade sig att båtförsäkringen inte täcker allt, i  mitt fall var det verktyg som inte är normala båtverktyg Atlantica hänvisade glatt till att hemförsäkringen ofta täcker sådant som båtförsäkringen inte tar. Visst gjorde den det, det räckte till och med med en självrisk, bra tips i mitt falla och värt att kolla i ditt kanske

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lugn, IF stjälper dig!

Jag har haft IF fram till nu. I vintras när stormen Per härjade som värst blåste mitt kapell sönder o samman. Skit tänkte jag och ringde IF. Då fick jag reda på att avskrivningen på ett kapell är 10 % om året baserat på nypriset. Det betydde att mitt fullt fungerande kapell var helt värdelöst enligt IF. Man blir bara så j-ä ARG! Jag gick vidare till deras kundombudsman och fick nobben även där. Nästa instans var IF:s kundpanel som ska vara opartiska - nobben även där.

Till slut fick jag tag på en chef och diskuterade detta med honom. - nobben!

Nog är det väl så jäkla typiskt att när man väl behöver använda sin försäkring, ja då är den helt värdelös i de flesta fall. GRRR

Hata IF! (och säkerligen andra bolag)

Senast ändrad av iBoat | 11 september 2007 | 05:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte Svenska Sjö har några generella åldersavdrag. Och i så fall är det en punkt som skiljer dem från de flesta andra försäkringsbolag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har helt rätt.

I Svenska Sjö gäller det åsatta försäkringsvärdet oavsett ålder.

//Stickan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är sådana saker som man måste titta på i första hand när man tecknar försäkring - inte huruvida man sparar några kronor på den årliga premien.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...